افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
1

اسرائیل به اهداف خود در جنگ دست نخواهد یافت

  • کد خبر : 161282
اسرائیل به اهداف خود در جنگ دست نخواهد یافت

کد خبر: 14098 ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ ۱۷:۱۵:۴۲ راد فرجی: یک کارشناس مسائل منطقه و استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه می گوید: جنگ غزه تا چند ماه یا یک سال دیگر نمی تواند ادامه یابد. افکار عمومی دنیا این اجازه را نخواهد داد. در داخل اسرائیل فشار بسیار زیاد است، اسرا به تدریج کشته می شوند و این به […]



کد خبر: 14098

۱۴۰۲/۱۰/۰۳ ۱۷:۱۵:۴۲


راد فرجی:




یک کارشناس مسائل منطقه و استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه می گوید: جنگ غزه تا چند ماه یا یک سال دیگر نمی تواند ادامه یابد. افکار عمومی دنیا این اجازه را نخواهد داد. در داخل اسرائیل فشار بسیار زیاد است، اسرا به تدریج کشته می شوند و این به خاطر اقدامات حماس نیست، بلکه به دلیل بمباران کوری است که اسرائیل انجام می دهد.

گفتن فردا | دکتر عبدالرضا فرجی راد در پاسخ به این سوال که در صورت پایان جنگ غزه، وضعیت ژئوپلیتیک منطقه چگونه خواهد بود؟ همگرایی کشورهای منطقه و ائتلاف بین المللی و قدرت های بزرگ چگونه خواهد بود؟ چه سناریوهایی برای پایان جنگ غزه وجود دارد؟ گفت: امروز دوم دی ماه است. حدود 80 روز از این جنگ می گذرد. اسرائیل امیدوار بود بتواند کار حماس را در عرض دو یا سه ماه به پایان برساند، اما نه تنها نتوانست این کار را انجام دهد، بلکه به نظر می رسد که کار مقاومت در غزه بیش از آنچه اسرائیل و آمریکا فکر می کردند ادامه خواهد داشت. با این تداوم تعداد کشته های اسرائیلی افزایش می یابد. امروز اعلام شد که هشت نفر از کشته شدگان غزه نظامیان اسرائیلی هستند و این نشان دهنده تداوم مقاومت است، به ویژه اینکه رهبران حماس اعلام کرده اند که با آزادی اسرا، آتش بس به طور کامل اجرا می شود و اسرائیل از غزه عقب نشینی می کند. اظهارات آنها نشان می دهد که آنها در موقعیت نظامی بدی نیستند و در موقعیتی نیستند که بتوانند امتیازات اساسی بدهند. این جنگ بالاخره به پایان می رسد، صحبت از آتش بس است و بایدن برای یافتن راه حلی با نتانیاهو گفتگوی تلفنی طولانی داشت. در داخل اسرائیل فشار زیادی وجود دارد، برای آزادی گروگان ها فشار زیادی وجود دارد و این یک مسئله جدی برای دولت اسرائیل است.

به احتمال زیاد یک آتش بس موقت برقرار می شود که در نهایت به یک آتش بس دائمی منجر می شود.

وی افزود: فشار مردم زیاد است و اسرائیل نمی تواند از جان 120 یهودی دست بردارد. میانجی هایی مانند مصر و قطر تمام تلاش خود را می کنند و گفتگوها ادامه دارد. من معتقدم یک آتش بس موقت برقرار خواهد شد که در نهایت به یک آتش بس دائمی منجر خواهد شد. امروز نه غرب و نه اسرائیل قبول ندارند که آتش بس دائمی به گونه ای است که اسرائیل شکسته و شکست بخورد. اسرائیل از ابتدای جنگ غزه چندین هدف را اعلام کرده است، یکی نابودی حماس، دیگری این که اسرائیل می خواهد مدتی در غزه بماند و امنیت آنجا را به عهده بگیرد و سوم اینکه می خواست جمعیت را به سمت صحرای سینا سوق دهد، اما اسرائیل هنوز موفق به اجرای هیچ یک از این برنامه ها نشده است. راه حل دیگری هم می توان پیدا کرد که مثلا کرانه باختری رود اردن مسئولیت غزه را بپذیرد و با کمک اعراب خلیج فارس و … اقدام کند تا هیچ بهانه ای برای اسرائیل و حداقل اسرائیل نباشد. به آن دست یافته است. یکی از اهداف آن تا حدودی است.

نتانیاهو و کابینه تندرو او جنگ را طولانی می کنند تا زنده بمانند

اسرائیل به اهداف خود در جنگ دست نخواهد یافت

این جنگ نمی تواند چند ماه یا یک سال بیشتر ادامه یابد.

وی تصریح کرد: نتانیاهو و کابینه تندرو او برای بقای خود این جنگ را طولانی می کنند. وگرنه امروز به جنگ پایان می دادند و آتش بس دائمی اعلام می کردند که به نفع اسرائیل بود. امروز کارشناسان جنگ جهانی و غربی اعلام کرده اند که اسرائیل در این جنگ به اهداف خود نخواهد رسید. جنگ گسترش یافته، شدت جنگ بیشتر شده، در لبنان، دریای سرخ و مرزهای آبی یمن تنش وجود دارد. ایالات متحده یک اتحاد متشکل از 20 کشور برای مقابله با حملات حوثی ها به کشتی های اسرائیل ایجاد کرده است. عراقی ها همچنین اعلام کرده اند که با پهپاد به یک منطقه صنعتی اسرائیل حمله کرده اند. این موارد نشان می دهد که اسرائیل آسان نخواهد بود و نمی تواند به همین شکل به کشتار ادامه دهد. آنچه مسلم است لزوم پایان دادن به جنگ است. این جنگ نمی تواند چند ماه یا یک سال بیشتر ادامه یابد. افکار عمومی دنیا این اجازه را نخواهد داد. در داخل اسرائیل فشار بسیار زیاد است، اسرا به تدریج کشته می شوند و این به خاطر اقدامات حماس نیست، بلکه به دلیل بمباران کوری است که اسرائیل انجام می دهد.

تغییرات ژئوپلیتیکی ناشی از این جنگ پس از آتش بس کم نخواهد بود

فشار جامعه جهانی برای تشکیل دو دولت زیاد خواهد بود

وضعیت اسرائیل دیگر مانند قبل از 7 اکتبر نخواهد بود

یمنی ها در این بحران یک قدرت ژئوپلیتیکی ایجاد کرده اند

غرب برای آغاز گفتگو با یمن

فرجی راد ادامه داد: سه نفر از این زندانیان روز گذشته کشته شدند. تغییرات ژئوپلیتیک ناشی از این جنگ بعد از آتش بس کم نخواهد بود، مسلماً تغییرات سیاسی خواهیم داشت. فشار بر اسرائیل زیاد خواهد بود و احتمالاً این دولت از بین خواهد رفت. فشار جامعه جهانی برای تشکیل دو دولت زیاد خواهد بود، همیشه به رسمیت شناخته شده است و شکایت هایی از آن وجود دارد. وضعیت اسرائیل مانند قبل از 7 اکتبر نخواهد بود. تا زمانی که اسرائیل گام های موثری در خصوص تشکیل دو دولت نبرد، اعراب نمی توانند طرح ابراهیم را پیش ببرند. افکار عمومی کشورهای عربی از اسرائیل منزجر است در حالی که قبل از 7 اکتبر عده ای در خلیج فارس از سیاست های دولت ها حمایت می کردند. در این بحران، یمنی ها برای خود یک قدرت ژئوپلیتیکی ایجاد کرده اند. امروزه تفکر قدرت های غربی معطوف به یمن است. یمن در منطقه حساسی قرار دارد و غرب مذاکرات خود را با یمن آغاز خواهد کرد. شاید برای همکاری بیشتر با یمنی ها برخی تحریم ها برداشته شود. این سناریو در صورت عدم درگیری شدیدتر در روزهای آینده و حفظ امنیت حمل و نقل دریایی در منطقه محتمل است.

بعد از غزه در لبنان بحران خواهیم داشت

وی با بیان اینکه در مورد حزب الله این احتمال وجود دارد که اگر اسرائیل از غزه آزاد شود به لبنان بیاید، گفت: قطعنامه 1701 را مطرح کرده اند و اعلام شده است که حزب الله لبنان باید 40 کیلومتر عقب نشینی کند. مرزها . و این منطقه باید تحت کنترل ارتش لبنان باشد. اسرائیل بر این موضوع اصرار دارد اما حزب الله آن را نمی پذیرد. دولت لبنان شرط گذاشته و اعلام شده که اسرائیل باید زمین هایی را که گرفته است پس بدهد، این زمین ها شامل یک روستا و بخشی از مزارع است، در این صورت حزب الله چند کیلومتر عقب نشینی می کند. فکر می کنم بعد از غزه در لبنان بحران خواهیم داشت. امنیت اسرائیل یک مشکل است. حادثه 7 اکتبر امنیت اسرائیل را مطرح کرد. اگر حماس بعد از مدتی دوباره فعال شود، بحث امنیت اسرائیل مطرح می شود، با توجه به جنوب لبنان، اسرائیل از امنیت آن راحت نیست. اگر بحران امنیتی اسرائیل به جای غزه این بار از سمت لبنان خود را نشان دهد، با توجه به همجواری لبنان با ایران و سوریه، مشکل اسرائیل متفاوت خواهد بود. بنابراین تحولات جدیدی به وجود آمده و در آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. این تحولات باعث شده چین و روسیه رقیب خود یعنی آمریکا را در جهان عرب و در خلیج فارس عقب برانند. اعراب از آمریکا ناراضی هستند. برخی کشورها از این فرصت استفاده کرده و فضای جدیدی به روسیه داده اند. پس از سال ها، مسئله فلسطین بار دیگر در منطقه و جهان مطرح شد. در چنین شرایطی اسرائیل تحت فشار است و شرایط مقاومت تغییر می کند. باید منتظر ماند و دید که دیپلماسی چه نقشی ایفا می کند.

حمایت اسرائیل در انتخابات آمریکا اهمیت ویژه ای دارد

امروزه رقبای آمریکا مانند چین و روسیه از شرایط جدید جهانی بهره می برند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یک سال به انتخابات آمریکا باقی مانده و رئیس جمهور جدید آمریکا دقیقا یک سال بعد سر کار می آید، گفت: در سال جاری اتفاقات زیادی می افتد، تکلیف غزه در این مدت مشخص می شود. . او نامزد خواهد شد و به دنبال پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. او می داند که هر چه این جنگ برای منطقه به ارمغان بیاورد، به ضرر او و انتخابات خواهد بود. روس ها از این جنگ به خوبی بهره بردند و از جنگ اوکراین پیروز بیرون آمدند. غرب جبهه اوکراین را رها کرد. 110 میلیارد دلار پول بلوکه شد، 55 میلیارد یورو در اروپا بلوکه شد و 50 میلیارد دلار در آمریکا بلوکه شد و تحویل اوکراین نشد. در اروپا و در کنگره ایالات متحده مخالفت هایی با تحویل این ارقام به اوکراین وجود داشت. این وضعیت روحیه سربازان اوکراینی را تضعیف کرد: سربازان در حال فرار از جبهه جنگ هستند و اوکراین با کمبود نیرو مواجه است. در چنین شرایطی روسیه آتش بس را می پذیرد زیرا در موقعیت پیروز جنگ قرار دارد و سرزمین های تصرف شده را متعلق به خود می داند. ممکن است مذاکره ای صورت نگیرد و این وضعیت نه جنگ و نه صلح سال ها ادامه پیدا کند. این وضعیت به نفع روسیه است. وضعیت جدید روسیه به خاطر جنگ غزه است، آمریکا مدام در حال شکست است. مشخص نیست چرا بایدن اصرار دارد که اسرائیل به جنگ و بحران غزه ادامه دهد. این وضعیت نشان می دهد که نفوذ اسرائیلی ها در آمریکا زیاد است و حمایت اسرائیل در انتخابات آمریکا اهمیت ویژه ای دارد. امروزه رقبای آمریکا مانند چین و روسیه از شرایط جدید جهانی و موقعیت آمریکا سوء استفاده می کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=161282

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.