افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

اسرائیل اقتصاد غزه را نابود می کند

  • کد خبر : 112948
اسرائیل اقتصاد غزه را نابود می کند

به گزارش بازار، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) روز چهارشنبه در گزارشی هشدار داد که محاصره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی که از سال 2007 آغاز شد، باعث کاهش قابل توجه تولید ناخالص داخلی واقعی سرانه و افزایش شدید آن شد. در بیکاری و فقر در غزه. بر اساس این گزارش، در […]

به گزارش بازار، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) روز چهارشنبه در گزارشی هشدار داد که محاصره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی که از سال 2007 آغاز شد، باعث کاهش قابل توجه تولید ناخالص داخلی واقعی سرانه و افزایش شدید آن شد. در بیکاری و فقر در غزه.

بر اساس این گزارش، در بازه زمانی 2006 تا 2022، جمعیت غزه 61 درصد افزایش یافته است، اما تولید ناخالص داخلی این منطقه تنها 1.1 درصد رشد داشته و تولید ناخالص داخلی سرانه واقعی آن از 1994 دلار در سال 2006، 27 درصد کاهش یافته است. 1257 دلار در سال 2022 منقضی می شود. این رقم برای کرانه باختری به ترتیب 2923 دلار و 4458 دلار بود.

آنکتاد در گزارش خود افزود: در همین مدت، واگرایی منطقه ای در شرایط زندگی افزایش یافت، زیرا سهم غزه از اقتصاد فلسطین از 31 درصد به 17.4 درصد کاهش یافت.

همچنین در همین مدت، نیروی کار 112 درصد و تعداد بیکاران 157 درصد افزایش یافته و بیکاری از 34.8 درصد به 45.3 درصد رسیده که یکی از بالاترین سطوح در جهان است.

در گزارش این سازمان همچنین آمده است: رشد جمعیت و نیروی کار و کمبود شغل منجر به ایجاد نسل های سوخته از کارگران فقیر و غیر ماهر شده است.

در زمان تأسیس حکومت ملی فلسطین در سال 1994، غزه تقریباً از استانداردهای زندگی مشابه کرانه باختری برخوردار بود و نسبت تولید ناخالص داخلی سرانه آن 97 درصد بود.

این نسبت با شروع محدودیت ها و تعطیلی ها در سال 2007 به 44 درصد کاهش یافت و به کمترین حد خود یعنی 27.7 درصد در سال 2021 رسید.

این گزارش خاطرنشان می کند که اقتصاد غزه به دلیل محدودیت های حرکتی، دسترسی محدود به مواد خام وارداتی، تخریب پایگاه های تولید و انزوا از بازارهای داخلی و جهانی، دچار انحرافات ساختاری قابل توجهی شده است.

این شرایط سهم کشاورزی و تولید این منطقه در اقتصاد را از 32 درصد در سال 1995 به 17.6 درصد در سال 2022 کاهش داده است.

آنکتاد افزود: آسیب های ناشی از اشغال (سرزمین های فلسطینی) از طریق چندین مسیر دیگر به همه بخش های اقتصاد سرایت کرده است که بارزترین آنها از بین رفتن زمین و منابع طبیعی برای شهرک سازی و ممنوعیت یا محدودیت واردات است. برخی از فناوری ها و مواد اولیه موجود در لیست به عنوان کالای دو منظوره استفاده می شود.

بر اساس این گزارش، یکی از این آسیب ها نیز ممانعت از حمل و نقل عادی در غزه است که هزینه های تولید، مبادلات و تجارت را افزایش می دهد و در نتیجه رقابت همه تولیدکنندگان فلسطینی را از بین می برد.

UNCTAD پیش بینی کرد که چشم انداز اقتصادی برای منطقه تحت محاصره ضعیف است و از “محدودیت های مربوط به اشغال” به عنوان مانع اصلی توسعه اقتصادی در سرزمین های فلسطینی یاد کرد.

صندوق بین‌المللی پول برآورد کرد که تأثیر کاهش محدودیت‌های مربوط به اشغالگری اسرائیل تقریباً سه برابر بیشتر از تأثیر بهبود فضای تجاری فلسطین و تأمین برق و آب خواهد بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=112948

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.