افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

استراتژی ایالات متحده در جنگ تجاری 2025 با چین چیست؟

  • کد خبر : 353078
استراتژی ایالات متحده در جنگ تجاری 2025 با چین چیست؟

بازار؛ گروه بین الملل: در مقاله ای به قلم موروگانک بوساری، شورای آتلانتیک نوشت: در سال 2018، ایالات متحده به دلیل کسری تجاری و شیوه های تجاری خود، یک سری تعرفه ها را علیه کالاهای چینی اعمال کرد که معتقد بود به طور غیرمنصفانه بر صنایع آمریکایی فشار می آورد. با این حال، طبق داده‌های […]

بازار؛ گروه بین الملل: در مقاله ای به قلم موروگانک بوساری، شورای آتلانتیک نوشت: در سال 2018، ایالات متحده به دلیل کسری تجاری و شیوه های تجاری خود، یک سری تعرفه ها را علیه کالاهای چینی اعمال کرد که معتقد بود به طور غیرمنصفانه بر صنایع آمریکایی فشار می آورد. با این حال، طبق داده‌های چین، کسری بودجه ایالات متحده در سال‌های میانی افزایش یافته است و کل کسری کالاهای جهانی با چین از 420 میلیارد دلار در سال 2017 به 822 میلیارد دلار در سال 2023 دو برابر شده است. فرآیندهای پیچیده تر، مانند باتری ها، خودروهای الکتریکی و پنل های خورشیدی، احتمالاً تعرفه های بیشتری بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده اعمال می شود.

تا سال 2025، اقتصادهای پیشرفته برای محافظت از صنایع داخلی و اجتناب از تحمیل هزینه بر زنجیره تامین خود، بر کالاهای مصرفی نهایی تمرکز خواهند کرد.

تعرفه های ایالات متحده در سال 2018 عمدتاً نهاده های واسطه ای و کالاهای سرمایه ای چین را هدف قرار می دهد. در سال 2025، کشورهای بیشتری در مورد تأثیر گسترش صادرات چین نگرانی های مشترکی خواهند داشت. با این حال، این بار احتمالاً آنها برای محافظت از صنایع داخلی و اجتناب از تحمیل هزینه به زنجیره تأمین خود، بر روی کالاهای مصرفی نهایی تمرکز خواهند کرد.
در سال 2023، 150 کشور با چین کسری تجاری داشتند. کسری های تجاری دوجانبه می تواند بی ضرر باشد و به سادگی نشان دهنده پویایی اقتصاد کلان عرضه، تقاضا و پس انداز بین کشورها باشد. با این حال، کسری های مداوم و عمیق ممکن است نشان دهد که از دست دادن شغل به دلیل واردات رقابتی تر ممکن است با اشتغال در بخش های تجاری جدید جبران نشود. برای تجارت ایالات متحده و چین، ارقام گزارش شده به طور قابل توجهی از زمان اعمال تعرفه ها در سال 2018 متفاوت است، زیرا واردکنندگان آمریکایی تشویق شدند تا واردات چینی را کمتر اعلام کنند، در حالی که صادرکنندگان چینی به دلیل تغییرات در مشوق های صادراتی، ارزش را کمتر گزارش کردند.
در مورد چین، رشد سریع صادرات به دلیل افزایش کسری تجارت جهانی با چین در شش سال گذشته است. در سال 2021، از آنجایی که افراد بیشتری در خانه ماندند و در طول همه گیری آنلاین کار کردند، تقاضا برای محصولات چینی مانند ماشین آلات الکتریکی، تلفن و تجهیزات اداری افزایش یافت.

از سال 2017، چین صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا مانند خودروهای برقی، باتری، نیمه هادی ها و پنل های خورشیدی را بیش از دو برابر کرده است.

علاوه بر این، پکن تمرکز خود را به سمت رشد مبتنی بر فناوری تغییر داده است. از سال 2017، چین صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا مانند خودروهای برقی، باتری، نیمه هادی ها و پنل های خورشیدی را بیش از دو برابر کرده است. تقاضای ضعیف داخلی به این معنی است که این افزایش تولید به سمت بازارهای خارج از کشور می رود، در حالی که تقویت ظرفیت داخلی برای تولید محصولات با فناوری پیشرفته نیاز چین به واردات آنها را کاهش داده است. اگر این روند ادامه یابد، کسری تجارت جهانی با چین همچنان افزایش خواهد یافت. اما این احتمال وجود دارد که همه چیز به همان شکل باقی بماند. دولت ها به طور فعال مداخله می کنند تا از صنایع خود در برابر افزایش محصولات چینی محافظت کنند.
دولت‌ها به‌طور فزاینده‌ای نگران یارانه‌های ناعادلانه چین در قالب معافیت‌های مالیاتی، انتقال مستقیم وجوه، یا ارائه عمومی کالاها یا خدمات زیر قیمت‌های بازار هستند. این یارانه‌ها می‌تواند به شرکت‌های چینی اجازه دهد تا به صادرات مقادیر زیادی ادامه دهند، حتی زمانی که ضرر می‌کنند و به سیگنال‌های تقاضای جهانی پاسخ نمی‌دهند.
قیمت‌های ناچیزی که شرکت‌های چینی می‌توانند ارائه دهند، حرکت بازارهای نوظهور به زنجیره‌های تامین ارزش افزوده جهانی را دشوار می‌کند. در طول اولین بحران اقتصادی چین، بسیاری از بازارهای نوظهور بر این موج سوار شدند و با تامین غذا و انرژی مورد نیاز چین برای حفظ رشد خود به عنوان کارخانه سود جهانی در زنجیره ارزش، سودهای کلانی به دست آوردند. موج جدید به فناوری های پیشرفته ای مانند نیمه هادی ها، قطعات خودرو، باتری ها و زیرساخت های G5 نیاز دارد، محصولاتی که بازارهای نوظهور معمولاً تولید نمی کنند. اگرچه برخی از کشورها دارای ذخایر زیادی از مواد معدنی حیاتی هستند، اما بیشتر پردازش و پالایش ارزش افزوده تحت سلطه چین است.
علاوه بر این، افزایش زنجیره ارزش افزوده چین برای ایجاد تقاضا برای کالاهای با ارزش افزوده پایین در اقتصادهای با درآمد کم و متوسط ​​پیش بینی شده بود. اما تقاضای ضعیف داخلی چین و تاکید پکن بر حفظ مشاغل تولیدی با فناوری پایین، نه تنها فرصت‌های صادراتی به چین را کاهش داده است، بلکه رقابت شرکت‌های چینی را در بخش‌های فناوری کم و متوسط ​​تشدید کرده است.

اقتصادهای پیشرفته نگران هستند که ورود چین به بخش های فناوری پیشرفته مانند دهه 2000 بر اشتغال در صنایع آنها تأثیر بگذارد.

اقتصادهای پیشرفته نگران هستند که ورود چین به بخش های فناوری پیشرفته مانند دهه 2000 بر اشتغال در صنایع آنها تأثیر بگذارد. اتحادیه اروپا (EU) را به عنوان مثال در نظر بگیرید. تلاش های این اتحادیه برای حفظ قدرت صنعتی برای اقتصاد کم کربن در بازارهای داخلی و جهانی ممکن است با افزایش سریع چین در صنایع با ارزش افزوده بالا کند شود. شرکت‌های چینی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های تولیدی در اتحادیه اروپا که به محصولاتشان مهر «ساخت اتحادیه اروپا» می‌دهند، مشکلات اشتغال را کاهش دهند. اما این تنها بخشی از مشکل را حل می کند: کالاها همچنان بازارهای داخلی را اشباع می کنند در حالی که سود به چین بازگردانده می شود.
اتحادیه اروپا تنها نیست. دولت های گروه 20 و سایر کشورها نسبت به “شوک 2.0 چین” محتاط هستند. مداخلات سیاستی که واردات خودروهای الکتریکی، باتری‌ها و پنل‌های خورشیدی از چین را هدف قرار می‌دهد، طی چهار سال گذشته افزایش یافته است. تنها از سال 2023، آرژانتین، برزیل، هند، ویتنام و اتحادیه اروپا تحقیقات ضد دامپینگ و ضد یارانه ای را علیه چین آغاز کرده اند. برزیل، کانادا، اندونزی، مکزیک، آفریقای جنوبی، ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر برخی از کالاهای وارداتی چینی با ارزش افزوده بالا تعرفه وضع کرده اند.
در حالی که بسیاری از کشورها در مورد گسترش صادرات چین نگرانی مشترک دارند، اولویت های متفاوت در رابطه با تجارت با چین به این معنی است که آنها در تلاش برای هماهنگ کردن یک واکنش مشترک هستند. به عنوان مثال، اقتصادهای پیشرفته مانند اتحادیه اروپا در حال حاضر اقداماتی را برای حفظ مشارکت خود در بازارهای با ارزش افزوده بالا انجام می دهند. اینکه ایالات متحده برای کالاهای چینی تعرفه های عمومی وضع کند یا از یارانه های داخلی برای مقابله با یارانه های چینی حمایت کند، تا حد زیادی به این بستگی دارد که چه کسی در ژانویه به کاخ سفید بیاید.
از سال 2018، ایالات متحده به طور فزاینده ای از تعرفه ها برای متعادل کردن تجارت خود با چین استفاده کرده است و موج جدیدی از تعرفه ها ممکن است در سال 2025 اعمال شود. اما تفاوت این بار در این خواهد بود که سایر اقتصادهای پیشرفته – و در واقع بیشتر کشورهای G20 – آنها موافق هستند که باید به ظرفیت مازاد چین پاسخ داد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=353078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.