افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 1 October , 2024
2

استراتژی اصلاح اقلیت رای باز

  • کد خبر : 202685
استراتژی اصلاح اقلیت  رای باز

دنیای اقتصاد: 110 اصلاح طلب در بیانیه ای از تشکل ها و نهادهای سیاسی معتدل و اصلاح طلب برای حمایت از ائتلاف نامزدهای معتدل در انتخابات آینده دعوت کردند. آنها بر استفاده از «رأی لیست جایگزین» و «رای وحدت رویه» و در نهایت «رأی افتتاحیه» با حداقل انتظارات و حمایت از کاندیداهای توسعه طلب و […]

دنیای اقتصاد: 110 اصلاح طلب در بیانیه ای از تشکل ها و نهادهای سیاسی معتدل و اصلاح طلب برای حمایت از ائتلاف نامزدهای معتدل در انتخابات آینده دعوت کردند. آنها بر استفاده از «رأی لیست جایگزین» و «رای وحدت رویه» و در نهایت «رأی افتتاحیه» با حداقل انتظارات و حمایت از کاندیداهای توسعه طلب و اصلاح طلب تاکید کردند.

اگرچه جبهه اصلاح طلبان در دو بیانیه اخیر خود بر عدم ارائه لیست انتخاباتی در دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی تاکید کرده است، اما به نظر می رسد گروهی از اصلاح طلبان با این نظریه موافق نیستند و به «رای دادن به لیست جایگزین» روی می آورند. . «رای» در «فهرست ناقص» و «رای وحدت رویه» و در نهایت «رأی افتتاحیه» با حداقل اهداف و انتظارات برجسته می شوند. آنها معتقدند «احیای انتخابات و افزایش نفوذ مجلس با استعفای اصلاح طلبان و تحریم انتخابات محقق نخواهد شد که از قضا زمینه را برای پیشروی «تصفیه کنندگان» و موفقیت آنان باز می کند».

نظریه ای که یکشنبه شب در قالب اعلامیه 110 امضایی جمعی از اصلاح طلبان در فضای مجازی دست به دست شد و البته با استقبال خوب رسانه های اصولگرا و فعالان مجازی اصولگرا مواجه شد و از سوی دیگر با بسیاری مواجه شد. . نقد در فضای مجازی این گروه از اصلاح طلبان در بیانیه خود از رهبران، نهادها، فعالان سیاسی و مدنی و گروه های مرجع دلواپس ایران و خواهان خیر و صلاح همه مردم ایران در شرایط سخت انتخابات 1402 دعوت کرده اند تا درباره «آرمان گرایی بدون واقع گرایی» صحبت کنند. و «واقع گرایی بدون آرمان» با نگاه «درازمدت» و تکمیل تفکر هدفمند از طریق تفکر مسیرمحور برای بهبود زندگی ایرانیان، به روزنه های باز. آنها با اشاره به کاهش مشارکت مردمی در انتخابات از سال 2018، معتقدند که «از منظر تاریخی، مشارکت آشکار در شرایط سخت سیاست منجر به تشکیل اقلیت ها در شورای ملی شانزدهم (1328) و پنجمین دوره اسلامی شد. شورا (1374) و دولت های توسعه ای سال های 1377 و 1378، بازی «تصفیه کنندگان» را قطع کردند و ایران را چندین گام به جلو بردند.

در بخشی دیگر از این بیانیه چهره هایی چون حمیدرضا جلایی پور، غلامحسین کرباسچی، اسماعیل گاریمی مقدم، بهاره آروین، احمد شیرزاد، محمدرضا جلایی پور، الهه کلائی، جهانبخش خانجانی، محمدحسین نعیمی پور، محمد فضلی، مقصودی و علی فرعیاست. باقری آن را امضا کرد. وی تاکید کرد: تجربه چندین دهه انتخابات در ایران و سایر جوامع نشان داده است که تحریم و عدم شرکت در انتخابات ابزار کارآمدی برای دستیابی به انتخابات آزاد نیست و در بیشتر موارد منجر به کاهش انتخابات می شود. قوانین و رویه ها و کار حامیان انتخابات آزاد که در دوره های بعدی کار را دشوارتر می کند. همانطور که مجلس یازدهم قوانین انتخاباتی را تشدید کرد.»

لذا معتقدند در شرایطی که بخش بزرگی از شهروندان فاقد کاندیداهای با کیفیت هستند، «رأی افتتاحیه» می تواند در جعبه ابزار سیاسی مصادیق حضور با اصول اصلاح طلبی قرار گیرد و حضور (حتی بدون کسب اکثریت) ممکن است. بهتر از تحریم و استعفا خوب باشد و خیلی کمتر بد. این قسمت از اصلاح طلبان در اعلامیه ۱۱۰ امضایی خود تاکید کردند: «در عرصه انتخابات از «حق رأی» خود که محصول ۱۲۰ سال مبارزه ملی ایرانیان و این «جهانی» است، دست نخواهیم کشید. حق رأی» برای تحقق تدریجی «حق همگانی نامزدی» «ما سود می بریم.

در این بیانیه که به نظر می‌رسد تا حد زیادی برگرفته از اندیشه‌ها و ادبیات اقتصاددان «دارون عجم اوغلو» است، در ادامه آمده است: «نامزدهای توسعه‌گرا و اصلاح‌طلب، دارای دانش، تجربه و صلاحیت‌های مفید برای نمایندگی مجلس و خدمت به منافع ملی و خیران هستند. از همه.” سلامت اقتصادی و پرهیز از فساد و طرفداری، می تواند توسط شهروندان توسعه گرا و دغدغه مند زندگی بهتر برای ایرانیان حمایت شود. علیرغم کاهش ثبت نام کاندیداهای متعدد و باکیفیت و همه حذف های ناعادلانه، همچنان کاندیداهای معتدل، سالم و اصلاح طلب در رقابت برای کسب ده ها کرسی در مجلس دوازدهم و ورود هر بار بیشتر حضور دارند. ورود آنها به مجلس می تواند شانس توسعه طلبان و حامیان ایران را افزایش دهد و در مصوبات مجلس آینده تفاوت چشمگیری ایجاد کند.

در نهایت، امضاکنندگان این بیانیه با استناد به دلایل ایران خواهانه مذکور، از تشکل ها و نهادهای سیاسی و مدنی معتدل و اصلاح طلب، شخصیت های ملی و گروه های مرجع و روشنفکران، تأثیرگذاران شبکه های اجتماعی آنلاین و آفلاین و نمایندگان مترقی مدنی و سیاسی دعوت کرده اند. . فعالان در انتخابات بعدی، مبنایی برای حمایت از ائتلاف نامزدهای میانه رو (در مناطقی که کاندیداهای باکیفیت برای رقابت باقی مانده اند) می شوند و از شهروندان دعوت می کنند تا بدون از دست دادن «حق رأی» به نامزدهای این ائتلاف در این مناطق رأی دهند.

آنها در بخش پایانی بیانیه خود نیز بر رای اعتراضی و گشودن دریچه ای برای خیر بیشتر در سال های آینده تاکید کردند. پیش از این خبر رسیده به «دنیای اقتصاد» حاکی از آن بود که جریان اقلیت اصلاح طلب در غیاب نامزدها و چهره های کلیدی خود تصمیم به حمایت از نمایندگان واحد در حوزه های انتخاباتی شهرستان ها گرفته است.

«دنیای اقتصادساد» نیز در آن گزارش با عنوان رقابت یک طرفه با اصولگرایان از تصمیم اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در 50 حوزه انتخاباتی و با حمایت یک طرف از جمله محمدباقر نوبخت از رشت، مسعود البادیشیان خبر داد. از تبریز و ناهید تاج الدین از اصفهان کرسی های مجلس را به دست آوردند. بر اساس آن گزارش، برخی از نامزدهای انتخاباتی حتی تلاش کردند حوزه های انتخاباتی را تغییر دهند. خبری که اندکی بعد با تغییر حوزه انتخابیه محمدباقر نوبخت از تهران به رشت و حتی تغییر حوزه محمدرضا بهنار جریان اصولگرای معتدل از تهران به کرمان تایید شد.

در همین راستا، حسین مرعشی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی هفته گذشته در نشست حزب خود اعلام کرد که از «نمایندگان مستقل و خودمختار مخالف روند فعلی» حمایت می کند. این خبر اکنون در چارچوب حمایت از تک تک چهره ها در قالب سخنرانی اصلاح طلبان در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی برجسته شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=202685

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.