افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
0

استدلال صحیح ترامپ درباره هژمونی دلار چگونه تحریم ها موقعیت دلار را تضعیف کرد؟

  • کد خبر : 375122
استدلال صحیح ترامپ درباره هژمونی دلار چگونه تحریم ها موقعیت دلار را تضعیف کرد؟

بازار؛ گروه بین الملل: دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، گفته است که تحریم های اقتصادی آمریکا علیه کشورهایی مانند چین و روسیه برای حاکمیت دلار و سلطه جهانی این کشور مضر است. . ترامپ تاکید کرد که استفاده از دلار به عنوان ابزاری برای اعمال تحریم ها نه تنها […]

بازار؛ گروه بین الملل: دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، گفته است که تحریم های اقتصادی آمریکا علیه کشورهایی مانند چین و روسیه برای حاکمیت دلار و سلطه جهانی این کشور مضر است. . ترامپ تاکید کرد که استفاده از دلار به عنوان ابزاری برای اعمال تحریم ها نه تنها منجر به تضعیف اقتصاد آمریکا می شود، بلکه موقعیت جهانی پول رسمی آمریکا را نیز به چالش می کشد. وی همچنین از اقدامات بایدن در اعمال تحریم های اقتصادی با استفاده از ابزار دلار انتقاد کرد.

اما سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در واکنش به سخنان ترامپ تاکید کرد که منطق ترامپ در پرداختن به موضوع تحریم ها کاملا درست است و مسکو نیز این موضع را می پذیرد. لاوروف گفت: دونالد ترامپ مستقیماً گفت که تحریم های اعمال شده توسط دولت جو بایدن با استفاده از توانایی دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی، برای اقتصاد آمریکا مخرب است. من با او موافقم.

وی در گفت‌وگو با اسکای نیوز به زبان عربی گفت: من با او موافقم، نه به این دلیل که می‌خواهم اینطور باشد، بلکه به این دلیل که اکثریت قریب به اتفاق کشورها نسبت به هرگونه عملیاتی در اقتصاد جهانی که وابسته به دلار است محتاط شده‌اند. اما سوال اینجاست که تحریم ها از چه جهت موقعیت دلار را تضعیف کرده است؟

سقوط شاخص دلار و معنای آن برای هژمونی اقتصادی آمریکا

شاخص دلار در واقع سهم دلار در سبد ارزی بازار ارز است. هر گونه افزایش در ارزش این شاخص نشان دهنده جایگاه قوی تر دلار در بازار ارز و در سبد ارزی جهان است. از آغاز قرن بیستم (دهه 1920)، دلار به ارز مرجع جهان تبدیل شده و همواره اکثریت سبد ارزی بازار فارکس و اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است.

اگرچه شاخص دلار در سال 2002 بالای 118 بود، اما روند نزولی این شاخص از همان سال و همزمان با اعمال تحریم های گسترده توسط دولت بوش علیه کشورهای غیر متعهد آغاز شد.

نمودار زیر سهم دلار در سبد ارزی جهانی را نشان می دهد. اگرچه این نسبت همواره در معرض نوسانات لحظه ای است، اما همچنان نشان دهنده سهم دلار آمریکا در اقتصاد جهانی و بازار ارز است که به صورت مطلق با اختلاف زیادی از سایر کشورها بالاتر است.

اما نکته دیگر این است که از زمان روی کار آمدن دولت جورج بوش در سال 2001 و آغاز روند کنونی تحریم های جهانی علیه کشورهایی که همسو با آمریکا نیستند، شاخص دلار به شدت کاهش یافته و سهم آمریکا در بازار جهانی کاهش یافته است. پای اقتصادی نیز کاهش یافته است. البته فرار دلار از کشورهای تحت تعقیب و تحریم آمریکا یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر روند نزولی شاخص دلار است، اما از سوی دیگر با پدیده اقتصادهای نوظهور به ویژه چین نیز مواجه هستیم. ، که واحد پول آن به تدریج در حال از دست دادن سهم خود است. در طول سه دهه گذشته، بازار ارز رشد کرده است.

اگرچه این شاخص در سال 2022 با رشد فزاینده مجدداً روند صعودی خود را آغاز کرد، اما باید بدانیم که افزایش شاخص دلار در دو سال اخیر مربوط به ورشکستگی بازارهای جهانی در نتیجه فشار اقتصادی ناشی از ویروس کرونا بوده است. . و افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا.

نگاهی به نمودار زیر که شاخص دلار را از سال 86 نشان می دهد، این گفته را به خوبی نشان می دهد. اگرچه شاخص دلار در سال 2002 بالای 118 بود، اما روند نزولی این شاخص از همان سال و همزمان با اعمال تحریم های گسترده توسط دولت بوش علیه کشورهای غیر متعهد آغاز شد.

استدلال صحیح ترامپ درباره هژمونی دلار چگونه تحریم ها موقعیت دلار را تضعیف کرد؟

اگرچه این شاخص در سال 2022 با رشد فزاینده ای دوباره روند صعودی خود را آغاز کرد، اما باید بدانیم که افزایش شاخص دلار در دو سال اخیر با ورشکستگی بازارهای جهانی در نتیجه فشار اقتصادی ناشی از کرونا و افزایش آن مرتبط بوده است. نرخ بهره بانکی در ایالات متحده است.

نگاهی به سمینار “برتون وودز” در سال 1944 که طی آن دلار به دلیل اقتصاد قوی ایالات متحده و داشتن بیشترین پشتوانه طلا در مقایسه با سایر ارزهای رایج، توسط رهبران 44 کشور به عنوان ارز مرجع انتخاب شد. لازم به ذکر است که هدف از تبدیل شدن به دلار مرجع، تسهیل تجارت بین المللی و نه تبدیل آن به ابزاری سیاسی برای همسویی سایر کشورهای جهان با سیاست های کلان جهانی آمریکاست.

در دو سال گذشته، فدرال رزرو به دلیل تورم بی سابقه در ایالات متحده در 40 سال گذشته، نرخ بهره را افزایش داد و سرمایه گذاران ترجیح دادند دارایی های خود را به سمت بازارهای اقتصادی پرخطر مانند بازارهای سهام یا ارزهای جهانی هدایت کنند. حتی طلای بدون بازده، آن را به دلار مطمئن در بانک های آمریکایی سرمایه گذاری کنید. در واقع افزایش غیرعادی تقاضای جهانی دلار در دو سال اخیر باعث افزایش شاخص شده و اکنون با آغاز روند کاهش نرخ سود بانکی، این شاخص مجددا در حال کاهش است.

سیاسی شدن دلار چه تاثیری بر موقعیت اقتصاد آمریکا داشت؟

همانطور که مشاهده کردید، روند سیاسی شدن دلار آمریکا در نهایت منجر به کاهش شاخص آن در بازار ارز شده است که درآمدی برای اقتصاد این کشور لحاظ نشده است. اگرچه قصد نداریم این واقعیت را انکار کنیم که تحریم های آمریکا ضربات هنگفت و غیرانسانی به اقتصادهای مستقل غیرمتعهد مانند ایران، چین، روسیه، ونزوئلا و غیره وارد کرده است. اما در واقع این آسیب های اقتصادی بر اقتصاد آمریکا و هژمونی جهانی آن نیز تأثیر گذاشته است.

نگاهی به سمینار “برتون وودز” در سال 1944 که طی آن دلار به دلیل اقتصاد قوی ایالات متحده و داشتن بیشترین پشتوانه طلا در مقایسه با سایر ارزهای رایج، توسط رهبران 44 کشور به عنوان ارز مرجع انتخاب شد. لازم به ذکر است که هدف از تبدیل شدن به دلار مرجع، تسهیل تجارت بین المللی است و نه تبدیل آن به ابزاری سیاسی برای همسویی سایر کشورهای جهان با سیاست های جهانی آمریکا. در واقع اقدام غیرمتعارف واشنگتن در سیاسی کردن دلار و استفاده از آن به عنوان ابزاری در راستای منافع ملی خود، ضربه مهلکی به هژمونی جهانی اقتصاد این کشور که در حال حاضر تحت سلطه اقتصادهای نوظهوری مانند چین یا سازوکارهایی مانند بریکس است، وارد کرده است. و ارزهای دیجیتال به طور ملموسی به چالش کشیده شده اند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=375122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.