افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
0

از تاکید بر حفظ شأن فرش دستباف تا درخواست حذف برون سپاری ارزی

  • کد خبر : 411968
از تاکید بر حفظ شأن فرش دستباف تا درخواست حذف برون سپاری ارزی

ایسنا/ آذربایجان شرقی هشتمین نشست تشکل های صادراتی فرش دستباف کشور به منظور بررسی چالش ها و مشکلات این صنعت و افزایش هم افزایی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد. این نشست با حضور استاندار آذربایجان شرقی، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران، رؤسای اتحادیه های فرش دستباف کشور، جمعی از هیئت […]

ایسنا/ آذربایجان شرقی هشتمین نشست تشکل های صادراتی فرش دستباف کشور به منظور بررسی چالش ها و مشکلات این صنعت و افزایش هم افزایی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

این نشست با حضور استاندار آذربایجان شرقی، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران، رؤسای اتحادیه های فرش دستباف کشور، جمعی از هیئت رئیسه اتاق تبریز برگزار شد. رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز و فعالان این صنعت.

بهرام سرمست استاندار آذربایجان شرقی این نشست را مجلسی ارزشمند و مهم دانست که هنرمندان و تشکل های هنری فرش در آن حضور دارند و گفت: صنعت فرش تبریز قدمتی طولانی دارد و به ثبت جهانی رسیده است.

وی بر رساندن پیشنهادها و دغدغه های فعالان فرش به هیات دولت تاکید کرد و گفت: حتما مطالب، پیشنهادات و خواسته های آنان را در اختیار هیات دولت و شخص رئیس جمهور خواهم گذاشت.

سرمست با بیان اینکه جایگاه ملی فرش ایران در سال های اخیر از منظر پایداری و عملکرد مدیریتی متزلزل شده است، ادامه داد: جایگاه فرش باید در حد حضور در هیئت دولت یا معاونت وزارت باشد. میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

استاندار آذربایجان شرقی راهکارهای رفع مشکل فرش را بیان کرد و گفت: از جمله راهکارهای حوزه فرش، جبران تعهدات ارزی و برگزاری نمایشگاه دائمی فرش است.

وی جایگاه اتاق بازرگانی را برجسته کرد و افزود: اتاق بازرگانی تبریز اولین اتاق بازرگانی ایران است که نقش ویژه و چشمگیری در استان دارد.

مسعود بنابیان نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه تبریز پایتخت فرش ایران است گفت: این هنر و صنعت در استان ما جایگاه ویژه ای دارد.

وی خواستار اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از بدتر شدن جایگاه فرش ایران در بازارهای بین المللی شد.

به شأن و جایگاه فرش دستباف توجهی نشده است.

سید مرتضی حاجی آقامیری; رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران روند تغییرات و تحولات جایگاه فرش در دولت های مختلف را تشریح کرد و افزود: به دلیل مخالفت بخش خصوصی نتوانستند ساماندهی فرش را ساماندهی کنند. . از حوزه مرکزی وزارت بازرگانی در سطح معاونت حذف شد، اما چون جایی در چارت سازمانی نداشت با اداره ورزش و صنایع خلاق ادغام و به زیرمجموعه منتقل شد. -معاونت گروه صنایع عمومی.

وی وضعیت موجود در حوزه فرش را ناشی از سیاست های اتخاذ شده علیه صنعت فرش در سال های اخیر دانست و گفت: گشایش کوچک تری که در سال های اخیر شکل گرفته بود با سهل انگاری و بی اهمیتی از بین رفت و باعث شد صادرات لا کارپت کاهش یابد. چند میلیارد دلار تا 40 میلیون دلار. همچنین عدم برگزاری نمایشگاه فرش باکیفیت در تهران نمونه ای از این امر است.

وی ادامه داد: متاسفانه در چارت سازمانی جدید وزارت حریم خصوصی دولت چهاردهم به شأن و جایگاه فرش توجهی نشده است. آقامیری بر تشکیل سازمان ملی فرش زیر نظر وزارت نساجی تاکید کرد و گفت: در جلسه ای که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، احیای مرکز ملی فرش را به اطلاع وزیر محترم نساجی رساندیم.

آقامیری به تشریح دلایل عدم شرکت در نمایشگاه تهران پرداخت و افزود: برگزارکنندگان نمایشگاه بدون همفکری و بر اساس نظر فعالان فرش تصمیم گرفته اند روزهای نمایشگاه را از 7 روز به 5 روز با افزایش 280 درصدی کاهش دهند. . هزینه های اجاره، کاهش 20 درصدی فضای نمایشگاهی، نبود امکانات و امکانات جدید یکی از دلایل عدم حضور در این دوره از نمایشگاه فرش تهران است.

وی مشارکت فعال و همکاری مستمر برگزارکنندگان نمایشگاه با فعالان صنعت فرش را برشمرد و گفت: امیدواریم در سال آینده در تمامی فرآیندهای برگزاری نمایشگاه مشارکت فعال داشته باشیم.

رئیس اتحادیه فرش ایران با بیان اینکه حضور در نمایشگاه فرش تهران برای فعالان این حوزه مفید، مفید و کارآمد نخواهد بود، اظهار داشت: در 20 سال گذشته همواره مسئولیت ستاد اجرایی استان بر عهده من بوده است. اما امسال با بی احتیاطی اساسی از سوی برگزارکنندگان مواجه شدیم.»

وی عدم حضور در نمایشگاه اتحادیه های فرش فروشان و فعالان این حوزه را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: سالانه حدود 30 میلیارد برای نمایشگاه هزینه می کنیم که متاسفانه حتی درآمد خاصی هم ندارد.

چارچوب قراردادهای ارزی باید برچیده شود

احد عظیم زاده، رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با انتقاد از سیاست های ارزی دولت خواستار حذف برون سپاری ارزی شد.

وی با بیان اینکه صادرکننده به قیمت ارز آزاد صادر می کند، اما دولت او را مجبور می کند پس از صادرات ارز را نیم بها برگرداند، این منطقی نیست.

وی خاطرنشان کرد: صادرات فرش از 2.15 میلیارد دلار به 39 میلیون دلار رسیده است و این رقم سال به سال در حال کاهش است. شغل خود را از دست خواهند داد.

رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به شعار سال «جهش در تولید با مشارکت مردم» گفت: بحث پیمان سپاری ارزی برخلاف دستورات است. مقام معظم رهبری و عده ای در لباس دولتمردان به کشور و نظام حمله می کنند».

وی با تاکید بر اینکه تولید بدون صادرات معنایی ندارد، ادامه داد: اگر بحث انعقاد انعقاد ارزی برطرف شود، بسیاری از صادرکنندگان به صادرات فرش خود به کشورهای دیگر باز می گردند.

عظیم زاده با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی فرش هر ساله در تهران گفت: هزینه شرکت در این نمایشگاه افزایش چشمگیری داشته و با این شرایط حضور فعالان فرش در آن به صرفه نیست و در حال حاضر فرش دستباف کشور است. اتحادیه ها برای عدم شرکت در این دوره متحد شده اند.

علی سلیمانی؛ رئیس اداره فرش سازمان حراست استان آذربایجان شرقی نیز عملکرد این اداره کل را برجسته کرد و افزود: علیرغم اینکه دستور کشوری برای اخذ مجوز فعالیت در حوزه فرش به ما ابلاغ شده است. هیچ الزامی برای مردم استان ایجاد نکرده است و موضوع مالیاتی که قرار داده ایم نیز در حال پیگیری هستیم.

وی به موضوع توری بافی اشاره کرد و گفت: امروزه با توجه به اینکه صادرات کمی فرش داریم این موضوع چندان دیده نمی شود اما موضوع مهم و پیچیده ای است که هویت و اصالت فرش را تحت تاثیر قرار می دهد.

سلیمانی از پیگیری موضوع مهم توری بافی خبر داد و افزود: با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و هماهنگی با استانداری آذربایجان شرقی، تشکل‌های فرش و مرکز ملی فرش، مصوبات متعددی در این خصوص اتخاذ کرده‌ایم. سلیمانی حمایت همه جانبه دولت از کمپ فرش را مورد تاکید قرار داد و افزود: دولت از تصمیمات فعالان کمپ فرش حمایت می کند.

ابوالفضل صادقی; رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم با بیان اینکه اگر بخواهیم مشکلات موجود در سال آینده تکرار نشود، باید از هم اکنون برای برگزاری نمایشگاه فرش تدابیری اتخاذ کنیم، گفت: قبل از اینکه تقویم نمایشگاهی سال آینده بسته شود، باید تدابیری اتخاذ کنیم. باید با مقامات مربوطه ملاقات کند.» بازدید از نمایشگاه و انجام اندازه گیری های لازم.

سعید اساچی; رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان همچنین با انتقاد از بی توجهی مسئولان و برگزارکنندگان نمایشگاه به نظرات فعالان فرش گفت: متأسفانه مسئولان هیچ نظری از تشکل ها نپرسیدند و بر اساس «همبستگی و وحدت ملی» از فعالان فرش، فرش فروشان اصفهانی در نمایشگاه شرکت نخواهند کرد.»

وی ادامه داد: حدود 80 نفر از علاقه مندان از استان اصفهان خواستار شرکت در نمایشگاه بودند که به دلیل شرایط موجود به جز ساعت 15 تا 17 همه آنها انصراف دادند و بقیه افراد منتظر دریافت وجه پرداخت شده برای نمایشگاه هستند.

احد حریشچیان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان آذربایجان شرقی نیز عدم حضور در نمایشگاه فرش تهران را مورد تاکید قرار داد و افزود: اتحادیه صادرکنندگان با برگزاری جلسات متعدد، همبستگی، یکپارچگی و موافقت با جهت عدم شرکت در نمایشگاه فرش تهران.

وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان فرش افزود: افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش صادرات و تحریم‌های عمومی از عمده‌ترین مشکلات در حوزه صادرات فرش است.

حریشچیان از امضای تفاهم نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و اتحادیه صادرکنندگان فرش تبریز خبر داد و هدف از این اقدام را هم افزایی و تبادل نظرات کارشناسی بیشتر عنوان کرد.

حمیدرضا ذوالانواری; رئیس کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی فارس نیز حضور و بازدید از نمایشگاه های استان های مختلف را توصیه کرد و افزود: من خودم شیرازی هستم اما بهترین نمایشگاه فرش استان اصفهان توسط اتحادیه فرش استان برگزار می شود.

وی بر برگزاری نمایشگاه آبرومندانه و در سطح جهانی فرش تاکید کرد و افزود: صنعت فرش کشور نیازمند نمایشگاهی آبرومند است و در این راستا مسئولان و برگزارکنندگان نمایشگاه باید فعالان فرش باشند.

وی به تشریح مشکلات فرش پرداخت و افزود: مشکلاتی که از سال گذشته در حوزه فرش و پارچه وجود داشت حل نشده است اما به این مشکلات نیز افزوده است و بحث FATF مشکل بزرگی است زیرا تحریم ها در نظام بانکی و پولی ما صادرات فرش کاهش یافته است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=411968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.