افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
4

از تاریخچه و معماری هتل داد یزد چه می دانید؟

  • کد خبر : 175394
از تاریخچه و معماری هتل داد یزد چه می دانید؟

یزد به عنوان شهری با قدمت بیش از 3000 سال دارای بناهای قدیمی است که سال هاست بدون استفاده مانده اند. اما یک روز شخصی آمد و برای تغییر کاربری به ساختمان آمد. به لطف تغییر کاربری، بسیاری از آثار باستانی و تاریخی یزد جان تازه ای یافته اند. یکی از آن ها گاراژ بابا […]

یزد به عنوان شهری با قدمت بیش از 3000 سال دارای بناهای قدیمی است که سال هاست بدون استفاده مانده اند. اما یک روز شخصی آمد و برای تغییر کاربری به ساختمان آمد. به لطف تغییر کاربری، بسیاری از آثار باستانی و تاریخی یزد جان تازه ای یافته اند.

یکی از آن ها گاراژ بابا است که پس از سال ها تنهایی، حالا تبدیل به یک هتل چهار ستاره پر از اشتیاق و اشتیاق به زندگی شده است. قدمت هتل و شرح ساختمان اصلی هتل داد یزد نشان می دهد که می توان به بدنه ساختمان هایی که روزگاری اولین شخص تاریخ بوده اند جان تازه ای بخشید. نفر اول داستان امروز هتل داد یزد است.

تاریخچه و قدمت هتل داد یزد.

وقتی صحبت از تاریخ و قدمت به میان می آید، آسیاب های بادی یزد اولین کسانی هستند که دست بلند می کنند! یزد شهری است که در دل خود داستان های فراوانی دارد و بادگیرهایی که از بالا به شهر می نگرند تمام اتفاقاتی را که در طول تاریخ رخ داده را رصد کرده اند.

تاریخچه و قدمت هتل داد یزد.

شهر 3000 ساله یزد در اطراف خود بناها و آثار تاریخی را حفظ کرده است که هر کدام داستانی برای گفتن دارند.

اولین شلیک ها از گاراژ حاج آقا داد

هتل داد یزد یکی از آن خاطرات 90 ساله یزد است که در بافت باستانی این شهر قرار دارد. اینجا زمانی یک گاراژ بود. یک شرکت حمل و نقل بار که در اوایل قرن سیزدهم، حدود سال 1307 ساخته شد.

تاریخچه و قدمت هتل داد یزد.تاریخچه و قدمت هتل داد یزد.

این گاراژ علاوه بر اسکان رانندگان صحرا و کامیون هایشان، قرار بود به عنوان مهمان خانه نیز خدمت کند. این اتفاق افتاد که گاراژ نه تنها به محل بارگیری و تخلیه بار، بلکه محل ملاقات رانندگان بزرگراه نیز تبدیل شد.

پایان عمر گاراژ.

اولین مالک این گاراژ مرحوم حاج عبدالخالق داد بود. حاج عبدالخالق با هدف حمل بار و پذیرایی از میهمانان در طول مسیر گاراژ را افتتاح کرد.

این گاراژ تا سال 1372 به کار خود ادامه داد، اما گذشت زمان، روزی امنیت آن را قطع کرد و در همان سال 1372 بود که گاراژ با دنیای تجارت و شلوغی بازدیدکنندگان و رانندگان خداحافظی کرد.

تاریخچه و قدمت هتل داد یزد.تاریخچه و قدمت هتل داد یزد.

دیگر نمی توانستی صدای کامیون های سنگین یا کارگران را بشنوی که بر سر یکدیگر فریاد می زنند تا بارها را خالی کنند. خبری از رانندگان خسته نبود که به گاراژ سر راه می آمدند تا به دیوار تکیه دهند و خسته شوند.

ققنوس زیبا که از خاکستر یک گاراژ نود ساله برمی خیزد

گاراژ تعطیل شد و با تلاش های صورت گرفته برای نگهداری و ادامه کارها در سال 1372 به عنوان محل شرکت حمل و نقل آخرین نفس خود را دمید.

در سال 1380 یعنی دقیقاً هشت سال پس از تعطیلی رسمی و اسمی، فرزندان و نوه های حاج عبدالخالق داد دستی به گاراژ گذاشتند و آن را بازسازی کردند.

ققنوس زیبا که از خاکستر یک گاراژ نود ساله برمی خیزدققنوس زیبا که از خاکستر یک گاراژ نود ساله برمی خیزد

مرمت گاراژ مدتی طول کشید و تلاش هایی برای حفظ هویت تاریخی بنا انجام شد. هویتی که پنجه در تاریخ دیرینه یزد داشته است. بعد از شش سال، یعنی در سال 2006، تمام آن بازسازی ها و بازسازی ها نتیجه داد و گاراژ داد به یک هتل کلاسیک ایرانی تبدیل شد. هتلی که رگه هایی از اصالت یزدی داشت.

تولد هتل چهار ستاره داد در یزد

در سال 1385، پس از شش سال تلاش برای حفظ خاطرات به جا مانده بر روی دیوارهای گاراژ، فرزندان و نوه های حاج آقا داد، هتل چهار ستاره ای را افتتاح کردند.

هتلی که برای حفظ هر آنچه که تاریخ یزد است بازسازی شد. البته قرار بود این هتل علاوه بر حفظ تاریخ یزد، تلفیقی از مدرنیته داشته باشد تا مسافرانی که از هر شهری می آیند، خود را در مکانی تاریخی اما به روز بیابند.

0101

حالا گاراژ دوباره جان گرفته و مدیون فرزندان و نوه های حاج عبدالخالق داد است. بنابراین بهتر است از این پس آن را با نام جدیدش «هتل داد یزد» بنامیم. شور و شوق مردم برمی گردد و با سبز شدن بوته ها و بازی با نور شادی خود را نشان می دهند.

هتل داد یزد هم اکنون به امکانات مدرن مجهز شده است تا بتوان آن را یکی از بهترین هتل های یزد دانست. وقتی وارد هتل می شوید متوجه می شوید که ستاره ای که به آن داده اند واقعا مناسب است.

012012

معماری هتل داد یزد

اینجا یزد است پس بناهای قدیمی باید نشانی از قدمت و سبک معماری یزدی داشته باشند. همین سبک معماری ایرانی- یزدی این هتل باعث شده است که در میان تمام هتل های دور و نزدیک در دل مسافرانی که قدمت و اصالت را می دانند محبوبیت پیدا کند.

معماری هتل داد یزدمعماری هتل داد یزد

– مصالح به کار رفته در ساخت ساختمان.

هتل داد یزد با قدمت 90 ساله نشان می دهد که برای ساخت آن از کاه و آجر استفاده شده است. این مواد در قرن سیزدهم رایج بود. از طرفی هتل داد یزد به قدری خوب ساخته شده بود که پس از سال ها خدمت به عنوان گاراژ، می توان آن را ارتقا داد و به هتلی بزرگ تبدیل کرد.

مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان.مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان.

زمانی که ساکنان کویر یزدی از مصالحی مانند کاه و آجر برای ساخت بناهای بزرگی مانند گاراژ بابا استفاده کردند، آنقدر در ساخت بنا دقت کردند که شباهت های این بنا واقعاً شما را شگفت زده خواهد کرد. ساختمانی بزرگ که از بالا کاملاً به شکل مربع است و طاق های زیبای آن را به وضوح می توان دید.

– تقارن در معماری هتل.

ساختمان هتل دو طبقه بوده و بر اساس سال ساخت 1307 نمونه بسیار عالی محسوب می شود. آنچه توجه همگان را به خود جلب می کند، قسمت مرکزی پاسیو اصلی است. به نظر می رسد اینجا یک طبقه دیگر ساخته اند.

تقارن در معماری هتل.تقارن در معماری هتل.

از طریق چند پله گسترده و منظم به طبقه همکف می رسید که به نوبه خود چندین اتاق مانند ساختمان اصلی دارد. درست در وسط این زیرزمین و جلوی پله ها، فضای سبزی از روی زمین برافراشته شده است که نمای این قسمت را از بالا شبیه به مرکز میدان می کند.

اگر در وسط و جلوی ساختمان خط بکشید، تقریباً می توانید بگویید که همه چیز متقارن است. ورودی هتل دارای یک دیوار بسیار ضخیم با یک طاق منظم است، بنابراین می توانید تصور کنید که معمار از یک گونی بزرگ برای ساخت طاق استفاده کرده است.

01130113

اگر عکس‌هایی از هتل داد قبل از بازسازی را ببینید، باور نمی‌کنید که چنین هتل رنگارنگی از خاکستر گاراژ برخاسته باشد.

– جلوپنجره، سقف و نماهای تاریخی ساختمان.

هتل چند بادگیر داد که نماد اصلی معماری ایرانی – یزدی است. بادگیرهایی که با چراغ های زرد تزئین شده اند تا نشان دهند که هوای تازه از هتل در شب از کجا وارد اتاق ها می شود.

تمام درها و پنجره ها با قاب چوبی تزئین شده است. قاب هایی با یک قوس خوب که می خواهد قوس ورودی بزرگ را شبیه سازی کند.

راهروهای طبقه دوم که در آن می توانید معماری ایرانی- یزدی هتل را ببینید، مکانی برای پیاده روی است. همان جایی که می توانید کل فضای اصلی هتل را از بالا ببینید.

شیشه جلو، سقف و نمای تاریخی ساختمان.شیشه جلو، سقف و نمای تاریخی ساختمان.

اگر این راهرو برای شما جذاب است، پس باید به پشت بام بروید. سقفی که بار دیگر نشان می دهد که معمار معماری بناهای یزدی را به خوبی می شناسد.

سقف مسطح هتل داد یزد نشان می دهد که یزد جایی نیست که آنقدر باران ببارد که نیاز به سقف شیروانی داشته باشد. همین ویژگی صاف بودن سقف، فضایی را برای چیدمان میز و صندلی فراهم کرده است.

هتل داد، هتلی چهار ستاره که در آسمان یزد می درخشد

تاریخچه هتل داد یزد به قرن سیزدهم هجری قمری یعنی حدود سال 1307 برمی گردد که حاج آقا داد شروع به ساخت بنایی کرد که هرگز تصور نمی کرد روزی به هتل تبدیل شود.

گاراژ داد که پس از مدتی رکود راکد شده بود به همت فرزندان و نوه های حاج آقا داد به هتلی 4 ستاره تبدیل شد تا هنر معماری ایرانی- یزدی مردمان این دیار آفتابی باشد. .

این هتل شانزده یا هفده سال است که فعالیت می کند و اکنون به مرکزی زیبا، امن و آرام برای گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل شده است که آیینه ای از معماری و مهمان نوازی یزد است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=175394

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.