افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
0

از امشب زمین دو قمر در آسمان خواهد داشت.

  • کد خبر : 378993
از امشب زمین دو قمر در آسمان خواهد داشت.

به گزارش رکنا، برخلاف ماه، همراه اصلی زمین که حدود 4 میلیارد سال است به دور آن می چرخد، این سیارک کوچک جدید تنها حدود دو ماه – از 7 اکتبر 1403 تا 5 دسامبر – به دور زمین می چرخد. بازگشت به کمربند سیارکی خود دلیل وجود چنین اجرامی در اطراف زمین، اختلالات گرانشی […]

به گزارش رکنا، برخلاف ماه، همراه اصلی زمین که حدود 4 میلیارد سال است به دور آن می چرخد، این سیارک کوچک جدید تنها حدود دو ماه – از 7 اکتبر 1403 تا 5 دسامبر – به دور زمین می چرخد. بازگشت به کمربند سیارکی خود دلیل وجود چنین اجرامی در اطراف زمین، اختلالات گرانشی ناشی از خورشید است. 2024 PT5 پس از گردش ناقص خود به دور زمین به مدار متحدالمرکز خود به دور خورشید باز می گردد و بخشی از کمربند سیارکی آرجونا را ترک می کند.

به گزارش دیجیاتو، این سیارک متعلق به کمربند سیارکی “آرجونا” است و اولین بار توسط رصدخانه آفریقای جنوبی در “ساترلند” در 17 اوت 1403 در فاصله 568500 کیلومتری زمین کشف شد.

اجرام در کمربند سیارکی آرجونا سنگ های فضایی و ذرات غبار میکروسکوپی هستند که مدار آنها بسیار شبیه به مدار زمین به دور خورشید است. فاصله این مدارها تا خورشید به طور متوسط ​​حدود 150 میلیون کیلومتر است.

این سیارک توسط گروهی از دانشمندان در تحقیقاتی با عنوان “رویدادهای کوچک قمری” کشف شد. هنگام مطالعه رفتار بالقوه سایر اجرام کشف شده در اطراف زمین، آنها متوجه دینامیک عجیب سیارک 2024 PT5 شدند. کارلوس د لا فوئنته مارکوس، نویسنده اصلی این مطالعه و استاد دانشگاه کامپلوتنس مادرید، می‌گوید: اجزای کمربند سیارکی آرجونا، از جمله سیارک تازه کشف‌شده، بخشی از جمعیت سیارک‌ها و دنباله‌دارهای نزدیک به زمین هستند. حضور او در بهشت ​​آشکار است.»

رویدادهای کوچک ماه را می توان به دو دسته طبقه بندی کرد: دسته اول سیارک هایی هستند که یک یا چند مدار کامل را به دور زمین کامل می کنند. این درگیری گرانشی بین سیارک و زمین باعث می شود که سیارک برای یک یا چند سال میزبان زمین باشد. در نوع دوم، سیارک حتی یک دور کامل به دور زمین نمی‌چرخد و تنها برای چند روز یا چند ماه در آسمان – و فقط از مناطق خاصی – قابل مشاهده است.

برخی از اجرام این کمربند سیارکی می توانند در فاصله 4.5 میلیون کیلومتری و با سرعتی در حدود 3540 کیلومتر در ساعت به زمین نزدیک شوند. جای نگرانی نیست؛ این فاصله بسیار زیاد است! در این شرایط، جسم موقت به ماه زمین تبدیل می شود، اما به خاطر داشته باشید که یک مدار کامل به دور زمین را کامل نخواهد کرد.

ستاره شناسان دو جرم را شناسایی کرده اند که برای مدتی با گرانش زمین جفت شده اند و مانند ماه به دور آن می چرخند. این دو شی «2006 RH120» و «2020 CD3» هستند.

وجود سیارک های کوچک مانند PT5 2024 نسبتاً رایج است. این پدیده چندین بار در دهه رخ می دهد. اما حضور طولانی‌تر سیارک‌هایی که در دسته اول رویدادهای کوچک ماه قرار می‌گیرند، پدیده‌ای نادر است و عموماً هر 10 تا 20 سال یک بار رخ می‌دهد.

متأسفانه اکثر مردم در نقاط مختلف جهان نمی توانند PT5 2024 را تماشا کنند. برای دیدن این سیارک به تلسکوپ و دوربین دوچشمی نیاز داریم. زیرا بسیار کوچک و تاریک است. اما دانشمندان قصد دارند با کمک تلسکوپ های حرفه ای نگاه خوبی به این جرم بیندازند تا اطلاعات کافی در مورد آن به دست آورند.

آینده

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=378993

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.