افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

ازبکستان: افغانستان حق برداشت آمودریا را دارد

  • کد خبر : 412523
ازبکستان: افغانستان حق برداشت آمودریا را دارد

به گزارش دفتر منطقه ای خبرگزاری تسنیمعصمت الله ایرگاشوف نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان روز دوشنبه گفت که ازبکستان یک کمیسیون مشترک با افغانستان برای بحث در مورد ساخت کانال قوش تپه و تعیین آبیاری رودخانه آمودریا ایجاد کرده است. ایرگاشف با تاکید بر اینکه در مورد ادعای آمودریا هیچ برخوردی با […]

به گزارش دفتر منطقه ای خبرگزاری تسنیمعصمت الله ایرگاشوف نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان روز دوشنبه گفت که ازبکستان یک کمیسیون مشترک با افغانستان برای بحث در مورد ساخت کانال قوش تپه و تعیین آبیاری رودخانه آمودریا ایجاد کرده است.

ایرگاشف با تاکید بر اینکه در مورد ادعای آمودریا هیچ برخوردی با طالبان وجود ندارد، تصریح کرد: مردم افغانستان حق استفاده از آب رودخانه آمودریا را دارند. هیچ مشکلی بین ما نیست.

به گزارش «آکی پرس»، نماینده ویژه ازبکستان افزود: سوال این است که کدام کشور چقدر استفاده می کند و همچنین سهمیه استفاده از آن با در نظر گرفتن کم عمق بودن رودخانه در نظر گرفته می شود.

کانال قوش تپه یکی از بزرگترین کانال های انتقال آب در افغانستان است که برای انتقال آب از رودخانه آمودریا ساخته شده است.

این کانال 285 کیلومتر طول، 108 متر عرض و 8.5 متر عمق دارد و نقطه شروع آن در شهر «کلدر» ولایت بلخ است و آب را به شهر اندخوی ولایت فاریاب می رساند.

لازم به ذکر است که افغانستان و کشورهای آسیای میانه هیچ گونه توافقنامه ای در مورد استفاده از آب ندارند و بر اساس قوانین بین المللی، افغانستان حق استفاده از آب آمودریا را مانند سه کشور آسیای میانه دارد.

بر اساس برخی برآوردها، پس از تکمیل و بهره برداری از کانال قوشتپه، جوامع پایین دستی در ازبکستان و ترکمنستان ممکن است 15 درصد از آب آمودریا را که در حال حاضر به این دو کشور می ریزد، از دست بدهند.

انتهای پیام.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=412523

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.