افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

ارز مسافرتی چیست؟ شرایط دریافت ارز مسافرتی در سال 1403.

  • کد خبر : 240724
ارز مسافرتی چیست؟  شرایط دریافت ارز مسافرتی در سال 1403.

ارزهایی که بیشترین تقاضای مسافران برای سفرهای خارج از کشور را دارند دلار، یورو و پوند هستند، زیرا تمامی صرافی ها در همه کشورها این 3 ارز را می پذیرند. از آنجایی که قیمت ارز در سال های اخیر بسیار افزایش یافته است، قوانین مربوط به ارز مسافرتی دائما در حال تغییر است. مسافری که […]

ارزهایی که بیشترین تقاضای مسافران برای سفرهای خارج از کشور را دارند دلار، یورو و پوند هستند، زیرا تمامی صرافی ها در همه کشورها این 3 ارز را می پذیرند. از آنجایی که قیمت ارز در سال های اخیر بسیار افزایش یافته است، قوانین مربوط به ارز مسافرتی دائما در حال تغییر است.

مسافری که می خواهد سهمیه این ارز را دریافت کند باید به سامانه خرید اینترنتی ارز مسافرتی مراجعه کرده و ارز خود را دریافت کند؛ اما آیا واقعا گرفتن ارز مسافرتی 1403 به همین راحتی است؟

با ما در مجله گردشگری اسمارتک نیوز همراه باشید تا ببینیم برای دریافت ارز مسافرتی چه کارهایی باید انجام دهید و چه مدارکی نیاز دارید، اما قبل از هر چیز ببینیم این ارز چیست.

ارز مسافرتی چیست؟

مسافرانی که می خواهند به خارج از کشور سفر کنند (البته نه هر کشور خارجی) می توانند کمک هزینه سفر دریافت کنند. برای دریافت این ارز باید به صرافی های دولتی مراجعه کنید.

شرایط دریافت ارز مسافرتی چیست؟

برای دریافت ارز مسافرتی، باید برای سفر به یک کشور خارجی برنامه ریزی کنید و بلیط سفر خود را ارائه دهید تا بتوانید سهمیه ارز مسافرتی خود را 1403 دریافت کنید.

ارز مسافرتی را از کجا تهیه کنیم؟

برای دریافت ارز مسافرتی با در دست داشتن مدارک لازم به صرافی های دولتی مراجعه کنید.

ارز مسافرتی چیست؟

بر اساس مصوبه بانک مرکزی، مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور (البته نه به هیچ کشور خارجی) را دارند، می توانند مبلغی را به عنوان کمک هزینه سفر دریافت کنند. این حکم شامل تحویل ارز توسط بانک مرکزی به قیمتی کمتر از قیمت بازار است. این مبلغ تنها یک بار در سال به افراد تعلق می گیرد.

برای تهیه این ارز ابتدا باید بلیط هواپیمای خود را برای سفر به خارج از کشور خریداری کنید. سپس می توانید به سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی مراجعه کنید یا به بانک های خاصی که ارز مسافرتی ارائه می دهند مراجعه کنید. برای دریافت ارز مسافرتی باید مدارک سفر خود را به خارج از کشور همراه داشته باشید.

ارز مسافرتی چیست؟

پیش از این ارز مسافرتی برای هر نفر معادل 1000 دلار آمریکا بود، اما از سال 2017 که قیمت ارز بسیار بالا رفت، این مبلغ برای مدتی یک سوم کاهش یافت و به 300 دلار یا یورو برای هر نفر رسید. بنابراین اگر یک خانواده 4 نفره هستید، در آن زمان 1200 دلار یا یورو به شما پاداش می دهند.

اما بعداً ارزش این ارز دوباره افزایش یافت و در حال حاضر برای سال 1403 مبلغ آن برای یک خانواده 4 نفره حدود 2000 تا 2200 دلار یا یورو است.

تاریخچه سکه سفر 1403 چیست؟

قبلاً هزینه پولی برای افرادی که می خواستند به خارج از کشور سفر کنند 2200 یورو بود. یعنی مهم نیست مسافر کجا می رود؟ یا هدف از سفر چیست؟ یا حتی چگونه می توان به آن کشور سفر کرد؟

اما از دی ماه 1400 بانک مرکزی بخشنامه ای را صادر کرد که بر اساس این بخشنامه، فروش ارز مسافرتی را تنظیم کرد. بر اساس بخشنامه مذکور سقف فروش این ارز کاهش یافت. البته در تیر 1401 این ارز دوباره کاهش یافت. اکنون میزان ارز مسافرتی که مسافرانی که با ویزای توریستی یا مسافرتی در سال 1403 قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند می توانند دریافت کنند به شرح زیر است:

  • ارز مسافرتی برای سفر هوایی به کشورهای مورد نیاز ویزا: 500 یورو
  • ارز مسافرتی برای سفر با هواپیما به کشورها بدون نیاز به اخذ ویزا: 300 یورو
  • ارز مسافرتی برای سفرهای زمینی، ریلی و دریایی: 300 یورو (یا معادل آن در تمام ارزها)

13 اسفند 1402 طبق تصمیم بانک مرکزی و با توجه به سفرهای نوروزی میزان ارز مسافرتی به 1000 یورو افزایش یافتند و این روند افزایش یافت. 1 آوریل 1403 مداوم. همانطور که تب سفرهای خارجی پس از فروکش می کند نوروز 1403مقدار ارز m 500 یوروسفر به یک نفر کاهش یافت.

اگر قصد دارید در یک سال به کشورهای بدون ویزا و کشورهایی که ویزا دارند سفر کنید، در هر صورت مراقب باشید. فقط یک بار ارز مسافرتی دریافت خواهید کرد. بنابراین توصیه می کنیم برای سفر به کشورهای بدون ویزا سهمیه ارزی را به دلار دریافت نکنید تا سهمیه ارزی سفر به کشورهای بدون ویزا را از دست ندهید.

مزایای دریافت ارز مسافرتی چیست؟

اگر از شما سوال شود که آیا قیمت ارز مسافرتی کمتر از نرخ ارز بازار آزاد است یا خیر؟ باید بگوییم بله.

قیمت ارز مسافرتی ارزانتر از قیمت بازار است و به همین دلیل افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند ترجیح می دهند این ارز را دریافت کنند. مبلغ ارز مسافرتی معمولا چند هزار تومان ارزانتر است و دریافت ارز با این قیمت باعث کاهش چند میلیونی هزینه برای مسافران می شود.

ارز دولتی چیست؟ارز دولتی چیست؟

البته باید در نظر داشته باشید که ارز مسافرتی تنها یک بار در سال به افراد تعلق می گیرد. در نظر داشته باشید که طبق تجربه برخی از مسافران، گاهی که برای دریافت این ارز مسافرتی به صرافی های دولتی مراجعه می کنید، با توجه به شرایط خود دلار یا یورو به شما می دهند و ممکن است نوع ارز مورد نظر شما را نداشته باشند.

در حاشیه جلسه ای که رئیس کل بانک مرکزی با فعالان اقتصادی برگزار کرد، مقرر شد سهمیه ارز دانشجویی و ارز مسافرتی احیا شود. البته مسئولان تلاش می کنند که مردم از این سهمیه ها سوء استفاده نکنند.

علاوه بر این، به نظر می رسد که آنها قصد دارند سیستمی را راه اندازی کنند که به موجب آن افراد بتوانند درخواست خود را به صورت غیر حضوری ثبت کنند، اما مشخص نیست این سیستم چه زمانی به طور کامل اجرا می شود. در حال حاضر گفته می شود وب سایت my.ice.ir به همین منظور راه اندازی شده است اما بسیاری از مسافران در استفاده از آن بی تجربه هستند.

ارز مسافرتی را از کجا تهیه کنیم؟ارز مسافرتی را از کجا تهیه کنیم؟برای دریافت ارز مسافرتی 1403 چه مدارکی لازم است؟

مهم ترین نکته ای که باید بدانید و بسیار مراقب آن باشید مدارکی است که هنگام درخواست ارز مسافرتی 1403 باید همراه داشته باشید ما لیستی از این مدارک را برای شما آماده کرده ایم.

  • اصل و کپی پاسپورت ایرانی افراد: برای دریافت ارز مسافرتی، پاسپورت شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.
  • ارائه اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی: دقت داشته باشید که اگر بلیط خود را به صورت آنلاین خریداری کرده اید، روی آن کد رهگیری، مشخصات شرکت صادرکننده بلیط و تاریخ و زمان خرید درج شده است.
  • ارائه اصل و کپی کارت ملی.
  • ارائه رسید پرداخت حق خروج: هر بار که می خواهید کشور را ترک کنید، باید مالیات خروج از کشور را پرداخت کنید. این مبلغ بسته به تعداد سفرهای خارج از کشور متفاوت است.
  • ارائه اصل و کپی ویزا: البته اگر قصد سفر به کشورهایی را دارید که نیاز به ویزا دارند.
  • تکمیل فرم درخواست ارز: توجه داشته باشید که باید این فرم را با دقت پر کنید که اگر خطایی در آن وجود داشته باشد یا ناقص بماند برای شما مشکل ساز خواهد شد.
  • شماره موبایل و حساب بانکی معتبر: شماره تماس و حساب بانکی باید دقیقاً به نام شما باشد.

دلار مسافرتی چیست؟دلار مسافرتی چیست؟چند نکته مهم در مورد ارز مسافرتی

چند نکته وجود دارد که باید در مورد ارز مسافرتی بدانید و به آنها توجه کنید.

یادداشت 1: مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست خرید ارز شامل پاسپورت معتبر، بلیط هواپیما و رسید پرداخت برای خروج از کشور می باشد.

تبصره 2: در صورت تمایل به خرید این سکه برای زیارت، نام شما باید در پرتال حج و زیارت قابل مشاهده باشد.

نکته 3: برای دریافت ارز مسافرتی متقاضی باید خود اقدام کند، یعنی اگر خانواده ای 4 نفره هستید که قصد سفر دارید باید مدارک هر 4 فرزند خود را برای دریافت ارز ارائه دهید.

نکته 4: اگر پاسپورت خود را تغییر دادید یا یک نسخه المثنی دریافت کردید، باید پاسپورت قدیمی خود را برای تأیید به صرافی دولتی ارائه دهید.

نکته 5: پول در دروازه خروج فرودگاه به مسافران داده می شود.

نکته 6: متقاضیان می توانند با ارائه مدارک مورد نیاز به شعب منتخب بانک های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه کنند.

آن را از یک مسافر بگیریدآن را از یک مسافر بگیریدشرایط لازم برای دریافت ارز مسافرتی.

اگر می خواهید ارز مسافرتی بگیرید باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • برای دریافت ارز مسافرتی باید برای سفر به یک کشور خارجی برنامه ریزی کنید. برای دریافت سهمیه ارز مسافرتی 1402 باید بلیط سفر خود را ارائه دهید.
  • توجه داشته باشید که ارز مسافری فقط یک بار در سال به شما تعلق می گیرد.
  • همچنین گروه سنی مسافران برای دریافت این ارز مهم است. افراد بالای 12 سال می توانند این سکه را دریافت کنند.

ارز مسافرتی 1403 به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟

اما 4 دسته هستند که ارز مسافرتی به آنها داده نمی شود. این 4 دسته عبارتند از:

  • متقاضی باید بالای 12 سال سن داشته باشد و افراد زیر 12 سال ارز مسافرتی دریافت نخواهند کرد.
  • ایرانیانی که در کشور خارجی زندگی می کنند، یعنی دارای تابعیت مضاعف هستند، ارز مسافرتی دریافت نمی کنند.
  • این نوع ارز برای افرادی که گذرنامه سیاسی یا خدماتی دارند صادر نخواهد شد.

ارز مسافرتیارز مسافرتی

ارز مسافرتی ترکیه در سال 1403 چقدر بود؟

فرقی نمی کند زمینی یا هوایی به ترکیه سفر کنید، در هر صورت مقدار مشخصی سهمیه ارزی از دولت دریافت خواهید کرد.

حداکثر مبلغ دریافت این ارز برای سفر به ترکیه معادل 500 یورو می باشد.

سکه مسافرتی 1403 را از کجا تهیه کنیم؟

پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود که ارز مسافرتی تنها با ثبت نام در «سامانه آنلاین مرکز مبادلات ارز و طلای ایران» به متقاضیان تعلق می گیرد. اما طبق آخرین بررسی ها این موضوع دیگر اجباری نیست و می توانید با مراجعه به شعب مختلف بانک های عامل مدارک لازم را برای دریافت حواله ارزی خود ارائه دهید.

همچنین لازم به ذکر است که بر اساس مقررات بانک مرکزی، ارز نقدی تنها در فرودگاه و پشت گیت خروج به مسافران تعلق می گیرد. بنابراین بهتر است قبل از سفر به بانک های عامل مراجعه کنید و صرفا برای دریافت ارز مسافرتی در صرافی ثبت نام نکنید.

ارز دلاری را از بانک دریافت کنید.ارز دلاری را از بانک دریافت کنید.

چه زمانی ارز مسافرتی دریافت و پرداخت کنیم؟

به یاد داشته باشید که مسافران می توانند حداکثر 7 روز قبل از پرواز به خارج از کشور ثبت نام و مدارک خود را برای دریافت ارز مسافرتی ارائه دهند. اگر قبل از پرواز این ارز را دریافت نکنید، پس از بازگشت از سفر خارج از کشور، نمی توانید برای دریافت آن به مراکز مجاز مراجعه کنید.

بنابراین توصیه می کنیم در این مدت ارز دریافت کنید. همچنین برای دریافت ارز، زمان پرواز را نیز در نظر بگیرید.

و در نهایت…

شما باید در ساعات بانکی به صرافی مراجعه کنید تا بتوانید از حساب خود به حساب صرافی واریز کنید و سپس ارز را به صورت نقد دریافت کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد هزینه ارز مسافرتی 1403 می توانید در نظرات برای ما بنویسید تا در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=240724

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.