افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
2

ارزش واقعی تراکنش های بانکی کاهش یافت/کاهش تراکنش های بانکی به دلیل تب خواب نوروزی

  • کد خبر : 290306
ارزش واقعی تراکنش های بانکی کاهش یافت/کاهش تراکنش های بانکی به دلیل تب خواب نوروزی

به گزارش خبرآنلاین، شرکت شبکه پرداخت کارت الکترونیک (شاپرک) در جدیدترین گزارش ماهانه خود، آمار تراکنش های بانکی فروردین ماه سال 1403 را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، اگرچه تعداد و میزان معاملات نسبت به فروردین 1402 افزایش یافته است، اما این ارقام نسبت به اسفند سال گذشته کاهش یافته است که به نظر […]

به گزارش خبرآنلاین، شرکت شبکه پرداخت کارت الکترونیک (شاپرک) در جدیدترین گزارش ماهانه خود، آمار تراکنش های بانکی فروردین ماه سال 1403 را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، اگرچه تعداد و میزان معاملات نسبت به فروردین 1402 افزایش یافته است، اما این ارقام نسبت به اسفند سال گذشته کاهش یافته است که به نظر می رسد دلیل اصلی تعطیلات نوروزی و فروکش تب خریدهای نوروزی در این ماه باشد.

تجارت نیوز در خبری نوشت: بررسی روند تغییرات تراکنش های شاپرک از آن جهت حائز اهمیت است که امروزه استفاده از تراکنش های بانکی فراگیر شده و این مشکل استفاده از پول نقد را تا حد زیادی کاهش داده است. به همین دلیل با بررسی روند این معاملات می توان دید خوبی از شرایط افراد در فعالیت های اقتصادی به دست آورد.

رکورد ۹۷۲ میلیارد تومان معاملات در فروردین

بر اساس آمار جدید شاپرک، در فروردین ماه امسال بیش از سه میلیارد و 918 میلیون تراکنش بانکی انجام شده که مجموع آن بیش از 972 میلیارد تومان بوده است. بر اساس آمار شاپرک، 91.5 درصد از این تراکنش ها از طریق دستگاه های کارتخوان فروشگاهی، 5.94 درصد از طریق ابزارهای اینترنتی و 2.54 درصد از طریق تلفن همراه انجام شده است.

بررسی ها حاکی از آن است که تعداد معاملات در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال 1402 حدود 6 درصد افزایش داشته و میزان معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل 18.5 درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر، تعداد معاملات در فروردین 1403 نسبت به اسفند 1402 تقریباً 9 درصد و تعداد معاملات تقریباً 30 درصد کاهش یافته است.

رشد تراکنش کارتونی

در گزارش منتشر شده توسط شاپرک بخش دیگری وجود دارد که ارزش واقعی معاملات را بررسی می کند. در آمار این بخش، اثر تورم از ارزش اسمی معاملات حذف شده است تا تغییرات آنها بدون در نظر گرفتن تورم مشخص شود.

این آمار نشان می دهد که با وجود رشد 18.5 درصدی ارزش اسمی معاملات نسبت به فروردین 1402، ارزش واقعی این معاملات 9.5 درصد کاهش یافته است. تفاوت معنی دار این دو عدد نشان دهنده تاثیر تورم بر تراکنش های بانکی طی این 12 ماه است.

این مشکل حتی با مقایسه دو ماه متوالی نیز قابل توجه است. زیرا کاهش ارزش اسمی معاملات از اسفند سال گذشته تا فروردین ماه سال جاری 30 درصد بوده اما ارزش واقعی آنها 31.8 درصد کاهش داشته است.

میانگین میزان تراکنش های بانکی در پایین ترین سطح 6 ماهه.

شاخص دیگری که می توان برای برآورد اثرات تورم بر معاملات استفاده کرد، میانگین مبلغ هر تراکنش است. این شاخص از تقسیم کل معاملات بر تعداد آنها به دست می آید. بر اساس محاسبات به طور میانگین مبلغ هر تراکنش انجام شده در فروردین 1403 با 11.7 درصد افزایش به 248 هزار تومان رسید. این رقم نسبت به ماه های اخیر کاهش یافته و کمترین میزان را در 6 ماه گذشته به ثبت رسانده است.

۲۱۷

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=290306

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.