افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

ارتقای تولیدات، از طریق راه اندازی اتحادیه جهانی فیلمسازان خانواده

  • کد خبر : 25605
ارتقای تولیدات، از طریق راه اندازی اتحادیه جهانی فیلمسازان خانواده

روزنامه ایران: گروه فرهنگی اولین جشنواره بین المللی فیلم «هاوا» که از روز گذشته آغاز شده تا جمعه سوم تیرماه ادامه دارد. این مسابقه با برپایی نمایشگاهی از آثار ملی و بین المللی و در قالب های فیلم بلند، فیلم کوتاه داستانی و مستند، با هدف بهبود وضعیت زنان و تحکیم بنیان خانواده در سینما […]

روزنامه ایران: گروه فرهنگی اولین جشنواره بین المللی فیلم «هاوا» که از روز گذشته آغاز شده تا جمعه سوم تیرماه ادامه دارد. این مسابقه با برپایی نمایشگاهی از آثار ملی و بین المللی و در قالب های فیلم بلند، فیلم کوتاه داستانی و مستند، با هدف بهبود وضعیت زنان و تحکیم بنیان خانواده در سینما برگزار می شود. در این دوره از جشنواره 12 فیلم بلند، 12 مستند و 15 فیلم کوتاه حضور دارند و با اکران آثار در سینما فرهنگ تهران همزمان در 12 استان دیگر پیگیری می شود. مهدیه سادات مصور، دبیر اولین جشنواره بین المللی فیلم هوا در گفت و گو با «ایران»، این رویداد را قصه گوی نقش مهم زنان در حفظ، تحکیم و رشد خانواده و جامعه در بلنده می داند و می گوید: در دوره، کیفیت حضور زنان و فعالیت آنان ملاک انتخاب بود.

از لزوم تشکیل و بزرگداشت جشنواره فیلم حوا بگویید؟ لزوم برگزاری این جشنواره در میان انبوه جشنواره های سینمایی با محوریت زنان و خانواده چه بود؟
ژانر جشنواره که حوزه زنان و خانواده است، موضوعی است که در سطح بین المللی پذیرفته شده است و ما این جشنواره تخصصی فیلم زنان را در نقاط مختلف دنیا داریم، اما چرا این موضوع برای ما اینقدر مهم شد، به وجود می آید. از نگرانی ما برای چندین سال ما سال هاست که در حوزه زنان و خانواده فعالیت می کنیم. بنیاد بین‌المللی گوهرشاد به حوزه زنان و خانواده اهمیت می‌دهد و مهم‌ترین ابزار و بستری که می‌تواند این محتوا را به بهترین نحو بازنمایی کند، سینما است. تمام تلاش سیاست گذاران جشنواره فیلم هوا بر استفاده بهینه از این ابزار متمرکز شده است. با همکاری و هماهنگی رسانه ها و نهادهای کشور این وظیفه محقق شد و به مناسبت جشنواره خرداد ماه امسال جریان رسانه ای در کشور شکل گرفت که روزگاری به زن و خانواده بازگردانده شد. در کانون توجه قرار گرفته و امیدواریم در نتیجه شاهد واقعیات باشیم که در تولیدات سال های آینده بهتر و موفق باشیم.
آیا از نظر زمان تولید برای انتخاب آثار محدود بودید؟ زیرا جای برخی آثار که کاملاً با اهداف جشنواره منطبق است و به عنوان نمونه مطرح می شود، در جشنواره امسال خالی است.
فراخوان جشنواره فیلم «هاوا» در خرداد به طور گسترده منتشر و بازنشر شد و از طریق رسانه های مختلف مانند صدا و سیما اطلاع رسانی شد. در واقع بیشتر اهالی رسانه و فیلمساز در جریان این جشنواره و فراخوان آثار بودند. هیچ محدودیتی برای جذب آثار و تولیدات نداشتیم. در این فراخوان هر یک از سینماگران، هنرمندان و اهالی رسانه که شغلی با موضوع زن و خانواده داشتند، شرکت کردند. اگر فیلمی به این جشنواره راه پیدا نکند، در واقع تصمیم سازندگان این آثار است و هیچ محدودیتی از سوی برگزارکنندگان جشنواره در این زمینه وجود نداشته است. اتفاقاً تمام تلاش ما و فضای تبلیغاتی ایجاد شده پیرامون جشنواره بر این دغدغه بود که آثار مرتبط با جشنواره را جذب کنیم. در نهایت در بخش ملی 640 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در بخش بین الملل نیز حدود 320 اثر درخواست حضور در جشنواره را داشتند. تنها محدودیت جشنواره، محدودیت زمانی برای تکمیل فرم درخواست بود. برخی از دوستانی که دیر به جشنواره پیوستند پس از پایان مهلت ثبت نام درخواست حضور داشتند که از نظر قانونی امکان پذیر نبود و نتوانستیم آثار آنها را در جشنواره داشته باشیم. همچنین حدود هفت فیلم در این جشنواره اکران می شود که نشان از استقبال و اعتماد اهالی سینما به این جشنواره دارد.
ملاک انتخاب آثاری مثل «هوک» و «کاپیتان» که شخصیت زن غایب است و حضور موثری ندارد، چیست؟
در این دو اثر قطعا زن غایب نداریم. ما زنان داریم، اما بر اساس روایت فیلم، ژانر فعالیت آنها متفاوت است. از آنجایی که در این مرحله از جشنواره و در واقع اولین دوره جشنواره روی آثار موجود تمرکز داشتیم، موضوع و نقش صحیح زنان در آثار مهم و در اولویت بود و توجه چندانی به تعداد آثار نمی شود. زنان در فیلم بیشتر کیفیت حضور زنان و فعالیت آنها ملاک انتخاب بود. در این دو فیلم هیات انتخاب ژانر بازیگران زن و تاثیر آنها را پسندیدند و در لیست نهایی قرار گرفتند. همچنین به یاد داشته باشیم که در برخی فیلم ها زنانگی و در برخی دیگر جهت گیری خانوادگی ملاک انتخاب او بود.

آیا برای نشان دادن زنان ایرانی با هویت ملی و مذهبی که در عرصه های مختلف اجتماعی، ورزشی و… حضور فعال دارند، آثاری کم پیدا نکردید؟
اساساً جشنواره بین المللی فیلم حوا در اولین دوره خود کمتر به مضامین مذهبی و ملی پرداخته و رویکرد طبیعی تری به موضوع زن و خانواده داشته است. همانطور که از نام این جشنواره مشخص است، بحث بین ادیان آن کاملاً پررنگ است. دغدغه ما این است که موضوع قداست زن و خانواده امری طبیعی و مورد قبول همه مردم دنیاست و زمانی که جشنواره بین المللی برگزار می شود باید موضوع در بعد بین المللی آن رعایت شود.
آیا جشنواره قرار است پازلی کامل از تصویر زنان در سینمای ایران باشد یا قسمت های منتخب یک تصویر؟
قطعاً پازل کاملی از تصویر زنان نیست، زیرا جشنواره امسال رصد تولیدات موجود است و در واقع تولیداتی که گردآوری شده بر اساس سیاست و ذهنیت فیلمساز است. در سال های آینده با تداوم جشنواره سعی می شود با رویکردی همه جانبه به موضوع زن و خانواده پرداخته شود. پس می توان گفت جشنواره ای داریم که سعی دارد تصویری گسترده و نسبتا کامل از زن و خانواده در سینما به نمایش بگذارد.
بانوان دفاع مقدس در آثار به نمایش گذاشته شده در جشنواره امسال شرکت نمی کنند، چرا این غیبت است؟
یکی از رویکردها و سیاست هایی که در سال های آینده در خصوص این جشنواره دنبال خواهیم کرد، نقش آفرینی بانوان در هشت سال دفاع مقدس خواهد بود و ما این بانوان را در بستر خانواده می بینیم. زنان فعال در عرصه دفاع مقدس، فعالیت و نقش آنان در نهاد خانواده فراموش نشده است. در سال های اخیر این موضوع کمتر در سینما مطرح شده و از بازخورد تولیدات سال های اخیر در جشنواره نیز استفاده کرده ایم.

آیا قرار است جشنواره در دوره های بعدی مروری بر آثار داشته باشد یا سیاست های جشنواره برای تولید فیلم مناسب اهداف جشنواره و رونمایی در این جشنواره است؟
همانطور که در سوالات قبلی گفتم، محوریت جشنواره تولید و حمایت از تولیدات زنان و خانواده ها در راستای سیاست های اساسی در این زمینه است. با راه اندازی اتحادیه مشترک فیلمسازان زن و خانواده در ایران و جهان تلاش می کنیم تا تولیدات را هم از نظر موضوعی و هم از نظر فرم ارتقا دهیم و از تولید چنین آثاری حمایت کنیم.
اگر قرار باشد آثار را مرور کنیم، بهتر نیست این رویداد به عنوان یکی از بخش های موازی جشنواره فیلم فجر برگزار شود؟
نه… طرف جشنواره آن را کم اهمیت جلوه می دهد و از آنجایی که جشنواره قرار است در سال های آتی با جشنواره های بین المللی بانوان رقابت کند، بهتر است در سال اول تاسیس هر کاری برای پیگیری تولیدات موجود انجام شود. روند برگزاری جشنواره، کیفیت آثار و … باید انجام شود و مورد تحلیل قرار گیرد تا جشنواره در سال های آینده با کیفیت بیشتری برگزار شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=25605

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.