افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
3

اراده جدی برای مدیریت مصرف آب وجود ندارد

  • کد خبر : 24602
اراده جدی برای مدیریت مصرف آب وجود ندارد

به گزارش بازار، سید مهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با بیان اینکه وضعیت منابع آبی این استان از مرز بحرانی عبور کرده است، گفت: حدود 94 درصد آب مصرفی استان کرمان است. مربوط به کشاورزی طبیب زاده در نشست «پساب صنعتی و مدیریت منابع آب» اتاق کرمان افزود: تلاش […]

به گزارش بازار، سید مهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با بیان اینکه وضعیت منابع آبی این استان از مرز بحرانی عبور کرده است، گفت: حدود 94 درصد آب مصرفی استان کرمان است. مربوط به کشاورزی

طبیب زاده در نشست «پساب صنعتی و مدیریت منابع آب» اتاق کرمان افزود: تلاش ها و اقدامات زیادی برای بازیافت آب در حوزه صنعت در حال انجام است، اما از آنجایی که تنها 2 درصد آب کشور مصرف می شود. در بخش صنعت، هدر رفت آب در بخش دیگری است و هر چه بیشتر روی این حوزه تمرکز کنیم، کمتر به نتیجه مطلوب می‌رسیم.

وی تصریح کرد: با وجود همه مشکلات و تهدیدات عینی و هشدارهای مکرر مانند «آب از مرز فوق بحرانی عبور کرده»، «جنگ آبی در جریان است» و «تمدن ایران در خطر است»، اما به نظر می‌رسد هنوز اراده‌ای وجود دارد. در مدیریت مصرف جدی باشید آب نیست.

رئیس اتاق کرمان گفت: چهار تن در هکتار پسته رفسنجان از سطح 110 هزار هکتار برداشت می شود که با کشت مناسب و با همین میزان مصرف آب به راحتی می توان آن را پنج برابر کرد.

وی با بیان اینکه در سال 67 برای کشت اراضی بایر، بازگرداندن مالکیت اراضی بایر به دولت را تصویب کردند، افزود: این قانون با عدم مصرف بهینه آب مشکل ساز شده و کشاورز را موظف می کند برای حفظ مالکیت از آن استفاده کند. آب زمین

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی سالانه کمتر از 6 میلیارد مترمکعب آب مصرف می شود که 20 تا 30 درصد آن یعنی حدود 1.8 میلیارد مترمکعب صرف نگهداری از املاک زمین های بی ارزش می شود که باید تقسیم بندی شود. با 12 خط انتقال و هر کدام 100 میلیارد تومان به کرمان بیاوریم که اگر این قانون تغییر کند، مصرف و بهره وری آب تا این حد بهبود می یابد.

پیشنهادات اتاق فکر آب اتاق کرمان در برنامه هفتم
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه اولین جلسه برنامه هفتم توسعه به زودی در مجلس برگزار می شود، گفت: اقتصاد آب را سرلوحه تصمیمات خود قرار می دهیم. این طرح و پیشنهادات اجرایی اتاق فکر آب خانه کرمان».

محمدرضا پورابراهیمی افزود: باید مدیریت اقتصادی منابع آب کشور را دوباره فعال کنیم و تصمیمات برنامه هفتم را در زمینه های قانون آبیاری اراضی بایر، انتقال منابع آب و بازار آب دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه معتقدیم مسائل کشور باید با نگاه علمی، تخصصی و نخبه گرایانه پیش برود، گفت: دانش و فناوری بزرگترین ظرفیت تولید ثروت در اقتصاد جهان محسوب می شود و سرمایه گذاری در آنها به افزایش توانمندی های کشور کمک می کند. . پورابراهیمی یادآور شد: امروزه تجارت در دنیا مبتنی بر دانش است و هر کشوری که دانش، فناوری و تجربه کسب کند می تواند وارد بازار رقابت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اقدامات مدیریت مصرف آب بیشتر با نیاز حوزه صنعت همخوانی دارد که در سال های اخیر پیشرفت خوبی داشته و کارهای خوبی در این زمینه ایجاد شده است. وی ادامه داد: اما اگر در بخش کشاورزی 10 درصد مصرف آب را مدیریت کنیم، 5 برابر بیشتر از انتقال آب از خلیج فارس موثر است.

پورابراهیمی با اشاره به لزوم توجه به امنیت غذایی، خودکفایی و بازنگری در مدیریت مصرف آب در کشاورزی، گفت: بیش از 80 درصد اراضی کشاورزی استان کرمان غرقابی است و بر اساس آمار یک سوم. آبیاری غرقابی اتلاف مطلق است. وی بیان کرد: تنها راه برون رفت از شرایط فعلی ایجاد بازار محلی آب در کشور است که در صورت ایجاد، صرفه اقتصادی در تخصیص بهینه منابع شکل می گیرد و آب به سمت سودآورترین فعالیت ها می رود.

در این رویداد 40 طرح دانش بنیان توسط صاحبان ایده ارائه و در نهایت 8 طرح برای تولید و سرمایه گذاری انتخاب شدند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=24602

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.