افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
2

ادامه پیامدهای رد صلاحیت مسعود مزیکیان/ سایه جبهه پایداری بر مجلس، دولت، صدا و سیما سنگینی می کند.

  • کد خبر : 127825
ادامه پیامدهای رد صلاحیت مسعود مزیکیان/ سایه جبهه پایداری بر مجلس، دولت، صدا و سیما سنگینی می کند.

بخش هایی از گفتگو با فاطمه راکعی را بخوانید. بعد از اخبار رتبه بندی های اخیر به چه چیزی فکر کردید و چه چیزی در ذهنتان می گذشت؟ پس از وقایع سال گذشته، بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی گمان می کردند که نظام حاکم به صدای مطالبات مردم گوش فرا داده و دست کم […]

بخش هایی از گفتگو با فاطمه راکعی را بخوانید.

بعد از اخبار رتبه بندی های اخیر به چه چیزی فکر کردید و چه چیزی در ذهنتان می گذشت؟

پس از وقایع سال گذشته، بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی گمان می کردند که نظام حاکم به صدای مطالبات مردم گوش فرا داده و دست کم تا حدودی به نفع مطالبات مردم باز شده است. اتفاقاً مسئولان ارشد نظام نیز در این زمینه قول هایی دادند و از لزوم گفت وگو و گشایش فضا صحبت کردند.

جعفرزاده: شورای نگهبان جلوی دیکتاتوری انتخاباتی حکومت را بگیرد/ رئیسی در سال 1404 انتخابات آسانی نخواهد داشت

کرباسچی: کمیته های اجرایی تحت تأثیر پسندها و ناپسندها عمل می کنند. دولت به دنبال انتخابات پرشور نیست.

بر اساس این وعده ها در آن زمان بسیاری از فعالان سیاسی از مردم خواستند به جای فعالیت های میدانی و اعتراضی، فرصتی دیگر در اختیار نظام سیاسی قرار دهند تا با فعالیت های حزبی، مدنی و سیاسی زمینه اصلاح نواقص را فراهم کنند. اما هر چقدر از اتفاقات کینه توزانه سال قبل فاصله گرفتیم، فاصله گرفتن مسئولان از وعده ها بیشتر نمایان شد و تلاش برای انسداد فضای سیاسی، ارتباطی، انتخاباتی و حتی صنفی بیشتر شد.

رد صلاحیت ها، اما چه پیامی برای جامعه دارد؟

این نوع برخورد نهادهای رسمی در رابطه با انتخابات و رد صلاحیت های گسترده که دامنه آن حتی به چهره هایی چون دکتر مسعود بیزیکیان با کارنامه درخشان انقلابی و حضور مردمی و حضور چندین ساله در عرصه های اسلامی کشیده شده است. شورا به عنوان نماینده مردم و کارنامه پاک و شفاف آن تنها یک معنا دارد و آن اینکه تنها یک گروه و طیف رادیکال زمینه فعالیت را فراهم کرده و سایر گروه ها و طیف ها و جریان ها را بیرون رانده شده اند. از انتخابات

این طیف اقلیتی از یک گروه سیاسی هستند که رفتار رادیکال از خود نشان می دهند. طیف راست افراطی موسوم به جبهه پایداری تنها گروهی است که اجازه حضور فعال در انتخابات را پیدا کرده است. حضور و مشارکت فعالان و احزاب سیاسی در انتخابات به حدی کاهش یافته است که نه تنها طیف های اصلاح طلب و اعتدالی با تیغ تیز رد صلاحیت ها از انتخابات حذف شده اند، بلکه سایر اصول گرایی از جمله اصولگرایان سنتی، نئو نیز از انتخابات خارج شده اند. -بنیادگرایان و غیره آن را در انتخابات پیدا می کنند. به همین دلیل حتی در مورد چهره هایی مانند علی لاریجانی نیز مهر رد صلاحیت بر وی زده می شود و از حضور وی در دور انتخابات جلوگیری می شود. امروز سایه سنگین جبهه پایداری نه تنها بر سر مجلس کشور، بلکه بر دوش دولت، صدا و سیما می افتد و همچنان اهداف دیگری را دنبال می کند.

روزی روزگاری برخی از نظریه پردازان از این نوع رادیکال از اجرای الگوی چینی در سیاست ایران صحبت می کردند و ادعا می کردند که همانطور که 8 میلیون نفر در حزب کمونیست چین می توانند بیش از 1.5 میلیارد چینی را اداره کنند، چند رادیکال در راستا نیز می توانند حکومت کنند. بر بیش از 85 میلیون ایرانی تسلط داشته و راه و چاه را مشخص می کند. اما آیا جامعه ایران پذیرای چنین شرایطی است یا خیر؟

جامعه ایران به لحاظ وجود اقوام، مذاهب، فرهنگ ها و تمدن های مختلف، مکان مناسبی برای اجرای اندیشه تطهیر و تسلط اقلیت بر اکثریت نیست. تجربه تاریخی جامعه ایران این را می گوید. چه در زمان حمله اسکندر و چه در زمان حمله اعراب و سپس حمله مغول به ایران، مردم ایران توانستند خواسته ها، خواسته ها و سبک زندگی خود را ترویج کنند. در هیچ مقطعی از تاریخ این سرزمین شاهد اعتماد اقلیت به اکثریت نبوده ایم و این مردم بودند که در نهایت خواسته های آنها را دیکته کردند.

اقوام و جریان هایی که آرزوی تسلط کامل رادیکال ها بر مردم را در سر می پرورانند، درک کافی از تاریخ این سرزمین و ویژگی های آن ندارند، چه رسد به اقلیت سرسختی که اندیشه ها و اهدافشان با سنت ها تناسبی ندارد. مردم این سرزمین از جمله مدارا، شایسته سالاری، تعامل با دیگران و کاهش تنش و فرهنگ را دوست ندارند. افراد و جریاناتی که به جای مدارا به دنبال حذف رقبا هستند، مدام به جای تعامل، به جای شایسته سالاری، قوم گرایی، دشمنی سر می دهند و به جای تعامل با دنیای اطراف، به دنبال دیوار کشی به دور جامعه و کشور هستند، هیچ ارتباطی با آن ندارند. اکثریت مردم ایران

اکثریت مردم ایران اسلام را به دلیل دین عشق و پیام توسعه پذیرفتند. امام (ره) همچنان که در سال 57 در نوفل لوشاتو پیام قانون گرایی، شفقت، شایسته سالاری و توسعه پایدار کشور را ابلاغ کرد و بر دل مردم نشست. قانون اساسی مصوب 1958 بر حریم خصوصی افراد، حق آزادی بیان، مشارکت گروه ها و احزاب مختلف در تصمیم گیری ها، به رسمیت شناختن حق اعتراض و … تاکید داشت. این پیمانی است که بین مردم و امام (ره) بسته شد. در این توافقنامه هرگز اشاره ای به نظارت اختیاری یا رد صلاحیت های گسترده به نفع یک جناح خاص وجود نداشت. هر طیف و گروهی که بخواهد در قانون اساسی سال 58 تغییری ایجاد کند باید دوباره نظر مردم را بخواهد و رای اکثریت را به دست آورد.

۲۷۲۱۸

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=127825

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.