افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

اخراج اتباع افغانستان به بدترین شکل در پاکستان

  • کد خبر : 120863

برای چندین دهه، همراه با ایران، پاکستان مقصد اصلی افغان‌هایی بوده است که از جنگ فرار می‌کنند. و از دهه 1970 چندین میلیون نفر وارد این کشور شده اند. از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، بیش از 600 هزار نفر از مرزهای پاکستان عبور کرده اند. پاکستان اغلب به توانایی خود در پذیرش بسیاری از […]

برای چندین دهه، همراه با ایران، پاکستان مقصد اصلی افغان‌هایی بوده است که از جنگ فرار می‌کنند. و از دهه 1970 چندین میلیون نفر وارد این کشور شده اند. از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، بیش از 600 هزار نفر از مرزهای پاکستان عبور کرده اند.

اخراج اتباع افغانستان به بدترین شکل در پاکستان

پاکستان اغلب به توانایی خود در پذیرش بسیاری از مهاجران افغان می بالد، اما گروه های حقوق بشر گزارش داده اند که افغان ها در تمام این سال ها مورد استثمار و تبعیض قرار گرفته اند، هم در محل کار و هم در مدارس و در مقابل مالکان و مجریان قانون. این گروه از مهاجران پس از سقوط این کشور به دست طالبان و همچنین خروج نیروهای آمریکایی از کشور، دو سال است که در معرض آزار و اذیت داخلی و خارجی قرار دارند.

در ماه اکتبر، دولت پاکستان به 1.7 میلیون پناهجوی افغان مقیم این کشور مهلت داد تا داوطلبانه پاکستان را تا اول نوامبر ترک کنند. مقامات این کشور روز دوشنبه هفته گذشته نیز اعلام کردند که طی دو ماه گذشته نزدیک به 200 هزار شهروند افغانستان از کشور خارج شده اند. اسلام آباد پیش از این هشدار داده بود که در صورت بی توجهی مهاجران افغان به هشدار تخلیه، این گروه با دستگیری و اخراج اجباری مواجه خواهند شد. این دولت وعده داده است که مهاجران و پناهندگان به طور موقت در مراکز اسکان داده می شوند و همچنین به صاحبخانه ها هشدار داده است که از اجاره دادن منازل خود به پناهندگان غیرقانونی خودداری کنند.

اسلام آباد اصرار دارد که تصمیمی که گرفته می تواند در چارچوب استانداردهای بین المللی اجرا شود. این اصرار پاکستان احتمالاً با تصمیم بسیاری از کشورها از جمله غرب برای اخراج مهاجران غیرقانونی همراه بوده است.

افغان‌های مقیم پاکستان قبلاً با بازگشت اجباری به کشورشان مواجه شده‌اند، اما این تصمیم هرگز در سطح وسیع اجرا نشد. اسلام آباد در تشریح دلیل این تصمیم تصریح کرد: اخراج دسته جمعی این گروه حافظ رفاه عمومی و مدافع امنیت عمومی پاکستان است. از سوی دیگر، این احتمال نیز وجود دارد که «سیاست داخلی» و «وخیم شدن روابط پاکستان و دولت افغانستان (به رهبری طالبان)» منجر به این تصمیم شده است.

مشکل اصلی اکنون این است که افغانستان تحت رهبری طالبان آمادگی پذیرش این حجم عظیم از عودت کنندگان را ندارد. و این موضوع نتیجه یک فاجعه انسانی عظیم است: جامعه 15 میلیون نفری افغانستان به شدت در معرض ناامنی غذایی قرار دارد و این بحران با پدیده های طبیعی مانند سیل، زلزله و خشکسالی تشدید می شود. این در حالی است که به دلیل سیاست های اتخاذ شده توسط طالبان، افغانستان با کاهش شدید کمک های بین المللی و تعداد کمی از گروه های کمک بین المللی در مرزهای خود مواجه است.

بیشتر زنان و دختران افغان که به کشور بازگشته اند فرصت تحصیل یا کار ندارند. در میان آنها، در میان کسانی که حکم تخلیه را دریافت کردند، برخی از آسیب پذیرترین افراد هستند. افرادی از جمله فعالان حقوق زنان، موسیقیدانان و افرادی که قبل از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان با حمایت ایالات متحده در کابل کار می کردند.
حامیان این تصمیم و دلایل آنها.

برخی از پاکستانی ها، از جمله مقامات دولتی، افغان ها را به سرقت مشاغل، قاچاق مواد مخدر و مشارکت در تروریسم متهم کرده اند. به دلیل این گزارش ها، پاکستانی هایی که از پناهجویان حمایت می کنند قبلاً به هزاران نفر از آنها رای داده اند که کشورشان را ترک کنند. احتمالاً به همین دلایل است که بسیاری از افغان‌ها حدود یک دهه است که از پاکستان دوری کرده‌اند و در عوض ایران را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب کرده‌اند یا از طریق دریای مدیترانه راه فرار به اروپا را در پیش گرفته‌اند. اما برای صدها هزار افغان ناامید، پاکستان همیشه ساده ترین گزینه ممکن بوده است.

وزیر دولت پاکستان در توییتی که حاوی ویدئویی از سوار شدن گروهی از افغان‌ها به اتوبوس است، نوشت: امروز با 64 شهروند افغان که سفر خود را به افغانستان آغاز کردند، خداحافظی می‌کنیم، این اقدام دولت پاکستان دلیلی بر این کشور است. عزم برای بازگشت ساکنانی که مدارک لازم را ندارند.

ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که بولدوزرها خانه های گلی پناهجویان افغان را تخریب می کنند در حالی که افغان ها با ناامیدی آنها را در حال بازگشت به استان های خود تماشا می کنند.

عامل اصلی این تصمیم دولت پاکستان تشدید حملات گروه های تروریستی طالبان پاکستان در دو سال اخیر بوده است. اسلام آباد مدت هاست که طالبان افغانستان را به حمایت و تحریک طالبان پاکستانی متهم کرده است. البته این اتهام همواره از سوی طالبان افغانستان رد شده است.
چه کسی با این تصمیم مخالف است؟

هفته گذشته سازمان عفو ​​بین الملل در مکاتبات خود با دولت پاکستان به نگرانی ها در مورد آزار و اذیت و تاخیر در ثبت نام پناهندگان افغان پرداخت. دیپروس موچانا، مدیر ارشد عفو بین‌الملل، قویاً از دولت پاکستان خواسته است که فوراً تصمیم خود برای اخراج پناهجویان افغان ثبت‌نشده را لغو کند. این سازمان اعلام کرده است که پاکستان باید به تعهدات خود در قوانین بین المللی از جمله اصل عدم اخراج عمل کند و به سرکوب و آزار و اذیت مهاجران افغان در سراسر کشور پایان دهد.

این امر به ویژه در مورد زنان و دختران افغان صادق است، گروهی که صرفاً به دلیل جنسیت خود در معرض آزار و اذیت و سایر موارد نقض جدی حقوق بشر هستند. برای اکثریت قریب به اتفاق این زنان، زندگی و تحصیل در پاکستان ممکن است تنها فرصت آنها برای دریافت آموزش رسمی باشد. از سوی دیگر، تعداد قابل توجهی از پناهجویان افغان از جمله روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر، معترضان زن، هنرمندان، مقامات سابق دولتی و پرسنل امنیتی نیز در صورت مشاهده مجبور به بازگشت به افغانستان در معرض آزار و اذیت و سرکوب طالبان قرار دارند. خانه های آنها کشور خود.
پیامدهای تصمیم پاکستان چیست؟

واضح است که افغان ها پس از غلبه بر یکی از بدترین بحران های اقتصادی خود در سال های اخیر و نیز احیای تروریسم توسط طالبان پاکستان، نقش قربانی را بازی می کنند. ماه گذشته سرفراز بوگتی سرپرست وزارت داخله افغانستان را به دست داشتن در جرایم سازمان یافته و تروریسم متهم کرد و به طور غیرمستقیم آنها را بنیانگذاران ایجاد مشکلات در بهبود اقتصادی پاکستان دانست.

البته برخی از پاکستانی ها نیز این اقدام را محکوم کرده و در روزهای اخیر با تظاهرات مخالفت خود را نشان داده اند. با این حال بعید به نظر می رسد که این برنامه ها بر افکار عمومی تأثیر بگذارد. پاکستان توسط یک دولت موقت غیرسیاسی اداره می شود که کشور را برای انتخابات ژانویه آماده می کند. این سیاست احتمالاً از حمایت ارتش برخوردار است که نفوذ زیادی در این رژیم موقت دارد.

از آنجایی که ارتش پاکستان علناً این تصمیم دولت را تأیید و در جلسه نهایی طرح مذکور شرکت کرد.

در همین حال، روابط پاکستان با طالبان نیز رو به وخامت است. اسلام آباد معتقد است که این گروه تلاشی برای مهار حضور جنگجویان و پایگاه های تحریک طالبان در افغانستان نکرده است. تا حدودی نیز ممکن است اسلام آباد از این سیاست اخراج استفاده کرده تا طالبان را که این اقدام را محکوم کرده اند به همکاری در مبارزه با تروریسم وادار کند.

اما آنچه در نهایت باقی می‌ماند، افغان‌های آسیب‌پذیر هستند – از تازه واردان جوان گرفته تا ساکنان مسن‌تر و ساکنان پاکستان – که قربانیان این سرنوشت اجتناب‌ناپذیر ژئوپلیتیکی هستند. اما دغدغه دولت پاکستان برای حفظ امنیت ملی و آرامش مردم این کشور خالی از اشکال نیست. با اشاره به اینکه کشورهایی که بیشترین استقبال را از مهاجران دارند از جمله آمریکا ماه هاست به فکر راه حلی برای مهار بحران های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی احتمالی در آینده با افزایش مجدد بحران مهاجرت در آن کشور بوده اند. طبیعی است که هر کشور دیگری که مهاجران را دریافت می کند نیز سازوکارهای مربوطه و قانونی را برای حل مشکل مهاجران و پذیرش آنها در داخل مرزهای خود اتخاذ می کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=120863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.