افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 15 October , 2024
1

اختلاف نظر در خصوص اخذ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی

  • کد خبر : 397406
اختلاف نظر در خصوص اخذ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی

به گزارش بازار، محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران در بیستمین جلسه دهمین دوره هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: در مجلس گذشته طرحی با عنوان «قانون اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی» در سال‌های اخیر نیز در مجلس یازدهم به نتیجه نرسیده است کمیسیون دوازدهم اعلیحضرت. وی با بیان اینکه در این […]

به گزارش بازار، محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران در بیستمین جلسه دهمین دوره هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: در مجلس گذشته طرحی با عنوان «قانون اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی» در سال‌های اخیر نیز در مجلس یازدهم به نتیجه نرسیده است کمیسیون دوازدهم اعلیحضرت.

وی با بیان اینکه در این طرح چند نکته قابل بررسی و توجه است، گفت: علاوه بر بحث تعداد اعضای هیئت که در خانه تهران از 40 نفر به 30 نفر کاهش یافته است و به 350 نفر در اتاق ایران، در دست بررسی است. در خصوص این طرح می توان گفت که این طرح با چالش های زیادی روبرو بوده است. لذا برای بررسی بیشتر در اختیار کمیسیون بازرگانی کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفته است. همه ما باید سهم خود را برای حفظ استقلال بخش خصوصی در سطح اتاق انجام دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه به اختلاف نظر دیوان محاسبات و مجلس در خصوص دریافت مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی که از سال 1400 وجود داشته است، اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده کالاها آن است. 10 درصد و برای کالاهای اساسی 1 درصد 2 درصد است. با توجه به تفسیر دیوان محاسبات از این موضوع آمده است که گمرک از سال 1400 تاکنون این عدد را دریافت نکرده و سهل انگاری کرده است. این در حالی است که دفتر حقوقی ریاست جمهوری می گوید که این 1.2 درصد باید از همان 10 درصد گرفته شود، نه اینکه 1.2 درصد دوباره اضافه شود. در حالی که دیوان محاسبات این 1.2 درصد را مازاد بر 10 درصد تفسیر می کند. منظور از این موضوع اضافه کردن 1.2 درصد دیگر به کالاهای اساسی است که 1.2 درصد پرداخت می کنند و 1.2 درصد تا 10 درصد به سایر کالاها.

به سال 1400 برنگردیم!

نجفی عرب خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد طبق محاسبات بین 22 تا 30 درصد بر قیمت کالاها و مصرف کنندگان تاثیر می گذارد. در حال حاضر بین مجلس و دیوان محاسبات تعارض وجود دارد و گمرک هم درگیر آن است. گفته می شود ماموران گمرک بر وصول این مبلغ اصرار دارند.

وی در خصوص تاثیراتی که ممکن است این اتفاق داشته باشد، گفت: یکی از نتایج انجام این موضوع (حمل 1.2 درصد بالای 10 درصد) سپردن کالا در گمرک است. همچنین محصولات اساسی مانند دارو، تجهیزات پزشکی و لوازم دام با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه خواهند شد. اگر این اتفاق بیفتد به 1400 برمی گردیم، علاوه بر این هزینه ذخیره سازی برای فعالان اقتصادی نیز افزایش می یابد. بنابراین، بهتر است به هر طریق ممکن از آن اجتناب کنید. در این زمینه نامه های متعددی به سران قوا، معاون اول رئیس جمهور و حوزه های مختلف مجلس ارسال کرده ایم و باید تلاش کنیم تا این نتیجه گیری غلط از این موضوع حذف شود.

ارائه بسته پیشنهادی برای رفع عدم تعادل برق و گاز با مشارکت کلیه ذینفعان

در ادامه بیستمین جلسه هیأت دور دهم اتاق بازرگانی تهران، سعید تاجیک رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران گزارشی از اقدامات اتاق بازرگانی تهران ارائه کرد. اتاق در رابطه با عدم تعادل برق اظهار داشت: عدم تعادل برق یکی از موضوعاتی است که هر جلسه و جلسه توسط صنعتگران مطرح و مطرح می شود. با این حال اتاق تهران و کمیسیون مهندسی و محیط زیست به طور مشترک سال گذشته طرحی را اجرا کردند. در ابتدا از رئیس خانه تهران خواستیم که این موضوع را از طریق کمیسیون مجلس شورای اسلامی پیگیری کند و در حوزه های مختلف مجلس کار موازی انجام ندهد.

وی افزود: همه دست اندرکاران صنعت از تولیدکننده تا مصرف کننده، وزارت حراست، شرکت توانیر، شهرهای صنعتی و همه سازمان های مرتبط با تامین برق و زیرساخت را به کمیسیون دعوت می کنیم. دلیلش هم این است که می‌خواستیم بسته‌ای از پیشنهادات ارائه کنیم که نه تنها به اعداد و ارقام نترازی اکتفا کرد، بلکه پیشنهادهایی هم دریافت شد. در نهایت این اقدام منجر به تدوین دو بسته سیاستی شد که یکی مربوط به عدم تعادل گاز و دیگری مربوط به عدم تعادل گاز است. این دو بسته در دو مرحله ارائه شده است که هر دو منوط به تایید معاون اول رئیس جمهور است. این بسته برای نظارت و اجرا به دو وزارتخانه نیرو و نفت ارسال شد.

این نماینده مجلس تهران گفت: کل مازاد خالص سال گذشته 12 هزار مگاوات بوده است. امسال به 17 هزار مگاوات و برخی روزها حتی در شهریور به 19 هزار مگاوات رسید. با این روند در سال 1404 به رقم 20 تا 22 هزار مگاوات کسری برق در پیک مصرف خواهیم رسید. کل نیاز بخش صنعت حدود 300000 مگاوات است. بنابراین با تحقق این کسری، 70 درصد صنعت را در سال 1404 متوقف خواهیم کرد. تمام نیروگاه هایی که امسال در پایان سال به ظرفیت مازاد برسند، 3000 مگاوات دریافت خواهند کرد. در بهترین حالت 8000 مگاوات نیروگاه در حال ساخت است.

تاجیک با بیان اینکه امسال اتفاق عجیبی افتاد که جنبه زیست محیطی دارد، تصریح کرد: رشد مصرف برق ما در 10 سال گذشته به طور متوسط ​​سالانه پنج درصد و رشد تولید برق 3.5 درصد بوده است. امسال طی شش ماهه اول رشد مصرف برق 8.7 درصد به ثبت رسیده است. یکی از مهم ترین دلایل این افزایش گرمای فصل گرم امسال نسبت به سال گذشته یک تا دو درجه بود. در حال حاضر دمای ایران نسبت به 20 سال قبل بیش از سه درجه افزایش یافته است که تاثیر بسزایی در مصرف برق دارد. زیرا هر درجه افزایش دمای هوا باعث افزایش مصرف برق در پیک مصرف حدود 1700 مگاوات می شود.

در ادامه این جلسه، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران نیز به تشریح گزارش عملکرد این کمیسیون پرداخت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=397406

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.