افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

اختصاص 2.5 همات برای خرید برنج از کشاورزان

  • کد خبر : 26656
اختصاص 2.5 همات برای خرید برنج از کشاورزان

به گزارش خبرنگار محمدعلی نیکبخت بازار گلستان، چهارشنبه شب در گردهمایی نمایندگان، مدیران و فعالان اقتصادی گلستان با تشریح برنج های ذخیره شده کشاورزان از سال گذشته تاکنون، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی همواره تلاش کرده تا از ملیت حمایت کند. تولید و تولید کننده، به مقصد خرید برنج. وزیر جهاد کشاورزی افزود: با آغاز […]

به گزارش خبرنگار محمدعلی نیکبخت بازار گلستان، چهارشنبه شب در گردهمایی نمایندگان، مدیران و فعالان اقتصادی گلستان با تشریح برنج های ذخیره شده کشاورزان از سال گذشته تاکنون، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی همواره تلاش کرده تا از ملیت حمایت کند. تولید و تولید کننده، به مقصد خرید برنج.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: با آغاز خرید برنج از کشاورزان شمال کشور، بخش قابل توجهی از برنج در انبارها به فروش می رسد.

وی ادامه داد: هر تاجری که قصد واردات برنج را دارد باید بخشی از برنج را از شمال خریداری کند. با این روش بخشی از مشکل برنج کاران حل می شود.

وی از گلستان به عنوان منطقه ای با ظرفیت و پتانسیل بالا در حوزه کشاورزی یاد کرد و گفت: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی در تخصیص اعتبار نگاه ویژه ای به این منطقه خواهد داشت.

افزایش حجم کشاورزی قراردادی

نیکبخت کشاورزی قراردادی را ابزاری برای حمایت از کشاورز دانست و گفت: در سال زراعی آینده تلاش داریم تا کشاورزی پیمانکاری را دو برابر کنیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که تامین سرمایه برای کشاورزان سخت است، کشاورزی پیمانی در حمایت از کشاورزان بسیار کمک کننده خواهد بود.

در ادامه این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به رشد 81 درصدی خرید تضمینی گندم در استان گفت: استان قطب کشاورزی کشور محسوب می شود.

محمد برزالی ادامه داد: خوشبختانه گلستان در تولید محصولات مختلف رتبه اول یا سوم کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه حدود 600 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان وجود دارد، افزود: خوشبختانه امسال افزایش خرید تضمینی گندم داشتیم تا اینکه امسال خرید تضمینی 81 درصد افزایش یافت.

وی با یادآوری اینکه گلستان در زمینه کشاورزی پیمانی رتبه اول کشور را کسب کرد، افزود: در حوزه واگذاری جهاد کشاورزی استان مقام اول را کسب کرد.

وی با اشاره به اینکه گلستان در خردادماه امسال رتبه اول جوجه کشی در سطح را کسب کرد، افزود: با برنامه ریزی های انجام شده در سند تحول از جمله افزایش سطح زیر کشت با روش آبیاری توانستیم در بخش های مختلف رشد داشته باشیم.

قیمت خرید محصول باید قبل از کاشت اعلام شود

نماینده مردم گرگان و آق قلا در شورای اسلامی در این جلسه گفت: بهتر بود به جای تعریف توانمندی های گلستان در مقابل وزیر، چالش ها و مشکلات پیش روی حوزه کشاورزی در این جلسه مطرح می شد.

رمضانعلی سنگدوینی خواستار اعلام قیمت محصول قبل از کاشت شد و گفت: در چنین شرایطی کشاورزان ضمن بررسی صرفه اقتصادی نسبت به کشت محصول اقدام می کنند.

وی با تایید اینکه تولیدکنندگان مرغ در شرایط خوبی نیستند، افزود: ادامه این وضعیت باعث نابودی تولیدکنندگان می شود.

سنگدوینی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی باید قبل از کاشت به کشاورزان اعلام شود و کشاورز ضمن بررسی صرفه اقتصادی محصول را بکارد.

وی خواستار راه اندازی صنایع تبدیلی در استان شد و گفت: با وجود کشت محصولی مانند سیب زمینی در حجم قابل توجهی، نصب صنایع تبدیلی می تواند ارزش افزوده محصولات کشاورزی را افزایش دهد.

لزوم تخصیص اعتبار به بخش نوسازی ناوگان کشاورزی

در ادامه نماینده مردم علی آباد کتول در شورای اسلامی گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید در قالب تخصیص تسهیلات به اداره نوسازی ناوگان کشاورزی اعتبار ویژه بدهد.

رحمت الله نوروزی با یادآوری فرسودگی ناوگان کشاورزی افزود: استان نیازمند خرید کمباین، تراکتور، کودپاش و بذرپاش است.

وی ادامه داد: تسهیلاتی برای نوسازی ماشین آلات به کشاورزان واگذار شود تا از هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری شود.

این طرح باید از مزرعه تا پوشاک اجرا شود.

یکی دیگر از نمایندگان مردم گرگان و آق قلا در شورای اسلامی نیز بر اجرای طرح مزرعه به پوشاک با هدف توسعه کشت پنبه در گلستان تاکید کرد و گفت: در سیاست های پایین به بالا، دولت نیز باید از این طرح فاصله بگیرد. واردات این محصول».

غلامرضا منتظری با تاکید بر اینکه مشکل راه های بین مزرعه ای نیاز جدی استان است، افزود: تا زمانی که متکی به اعتبارات استانی باشیم، توسعه ای در حوزه راه های بین مزرعه ای حاصل نمی شود، بنابراین باید به این موضوع توجه شود. ملی پول

وی ادامه داد: باید برای مشکل مرغداران و دامداران چاره ای اندیشیده شود و مشکل حوزه آرد نیز حل شود تا دیگر شاهد صف های طولانی در نانوایی نباشیم.

به گفته وی، به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده است که وزارت جهاد کشاورزی چشم اندازی را ترسیم کند تا بتواند خود را از روزمرگی نجات دهد و در راستای تحول در حوزه کشاورزی گام بردارد.

قیمت گندم منصفانه نیست

از دیگر سخنرانان این جلسه دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان بود که ضمن انتقاد از قیمت خرید تضمینی گندم گفت: قیمت گندم و کلزا امسال عادلانه نیست.

رضا آریان پور با بیان اینکه هفت شهرستان شرق استان در حوزه کشاورزی و دامداری نقش بسزایی دارند، افزود: متاسفانه در سفر امروز وزیر جهاد کشاورزی هیچ یک از این شهرستان ها دیده نشد.

وی ادامه داد: کشاورزان امیدوار بودند با حضور وزیر در استان طی جلسه ای بتوانند مسائل و مشکلات خود را با وزیر مطرح کنند.

نماینده مردم کلاله و مینودشت در شورای اسلامی با بیان اینکه بازدیدها در حوزه کشاورزی تکراری شده است، افزود: با هر ورود مسئولان به استان، پروژه های خاص و واحدهای تولیدی مورد بازدید قرار می گیرد. معلوم نیست چه سیاستی در این زمینه دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه 90 درصد کشاورزی در استان توسط خرده مالکان انجام می شود، اما این کارگران به ندرت دیده می شوند.

نقطه ضعف گلستان در کشاورزی سنتی است.

مدیرعامل بنیاد گندمکاران کشور و دبیر خانه کشاورز گلستان کشاورزی سنتی استان را یکی از مشکلات کشاورزی این منطقه برشمرد و ادامه داد: نسبت درآمد سرانه استان کمتر از میانگین کشوری است. . ، پس باید به فکر یک برنامه باشید.

علی قلی ایمانی خواستار ورود سرمایه گذاران به بخش کشاورزی شد و افزود: نبود سرمایه کافی در بخش کشاورزی در کنار بازاریابی نامناسب محصولات کشاورزی از مشکلات این حوزه است.

وی با تاکید بر استفاده از پتانسیل های بومی و دانش و مهارت اتحادیه ها، بیان کرد: الزام مراکز تحقیقاتی به پژوهش های برنامه محور و سرمایه گذاری در ناوگان مجموعه از دیگر مواردی است که وزارت جهاد کشاورزی باید در دستور کار قرار دهد.

کمبود نقدینگی مهمترین مشکل کشاورزان است

همچنین مدیر کل صندوق توسعه بخش کشاورزی استان در این نشست گفت: در حال حاضر صندوق توسعه بخش کشاورزی استان پنجمین صندوق برتر کشور است و امیدواریم با افزایش نقدینگی بتوانیم از این صندوق تسهیلات بیشتری ارائه می شود. .

مهدی مهندس لولایی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات حوزه کشاورزی کمبود نقدینگی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است که به دلیل بهره وری پایین بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه کشاورزی استان همواره در پرداخت تسهیلات کم بهره به کشاورزان پیشگام بوده است، تصریح کرد: امیدواریم دولت با افزایش سهم خود در صندوق کشاورزی گلستان به ارائه تسهیلات کم هزینه کمک کند.

انصاف در قیمت گذاری باید رعایت شود.

در ادامه این جلسه دبیر انجمن زنجیره تولیدی گوشت مرغ کشور با تاکید بر صحیح نبودن سیاست قیمت گذاری اجباری افزود: اگر دولت بر اجرای این سیاست اصرار دارد حداقل باید عدالت را رعایت کند. .

رضا مبصری اظهار داشت: در سال‌های اخیر ضعف جدی در سیاست‌گذاری و اجرای آن، آسیب‌های جدی به بخش کشاورزی وارد کرده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه 8 فصل متوالی بخش کشاورزی با رشد منفی و زیان مواجه بوده است، افزود: این نتیجه تمرکز نادرست مسئولان بالادستی در حوزه کشاورزی است.

وی وضعیت درآمدی و اقتصادی مردم گلستان را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: وقتی چشم انداز یک استان رسیدن به میانگین درآمد کشور است به کجا می رویم؟

مبصری با تاکید بر اینکه گلستان خام فروشی می کند، افزود: مهار قیمت کار را برای مرغداران سخت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تغییر رویکرد شاید بتوان به آینده استان نگاه کرد، در هر صورت گلستان نیاز به حمایت دارد نه سرکوب قیمت و درآمد تولیدکنندگان.

این فعال اقتصادی با یادآوری اینکه دست پنهان تولیدکننده را مقابل مصرف کننده قرار می دهد، افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان صنعت طیور با کمبود سویا و خوراک طیور مواجه هستند که تا سه هفته آینده خسارت های خود را نشان خواهند داد. در صنعت طیور

وی ادامه داد: کارخانه های خوراک دام گلستان با 30 درصد ظرفیت کار می کنند و این ناشی از رویکرد و سیاست های اشتباه است.

مبصری خواستار اختصاص 5 هزار تن کنجاله سویا به تولیدکنندگان صنعت طیور شد و افزود: امیدواریم این نتیجه سفر وزیر جهاد کشاورزی به گلستان باشد.

وی افزود: اگر دولت بر اجرای این سیاست اصرار دارد، حداقل باید عادلانه باشد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت تولیدکننده را مجبور کرده است که مرغ را با قیمت 52 هزار تومان بفروشد در حالی که قیمت مرغ بین 70 تا 80 هزار تومان است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=26656

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.