افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

احکام اعدام سال گذشته با فقه ناسازگار بود/محاربه جنگ با مردم است نه جنگ با حکومت

  • کد خبر : 169214
احکام اعدام سال گذشته با فقه ناسازگار بود/محاربه جنگ با مردم است نه جنگ با حکومت

سید محمدعلی ایازی عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم و استاد حوزه و دانشگاه در این گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز به 80 نهادی اشاره کرد که ظاهراً برای روحانیت و دین کار می کنند اما تحت حفاظت ویژه امنیتی هستند. وی همچنین به برخی رسانه های این شهرستان اشاره کرد که به […]

سید محمدعلی ایازی عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم و استاد حوزه و دانشگاه در این گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز به 80 نهادی اشاره کرد که ظاهراً برای روحانیت و دین کار می کنند اما تحت حفاظت ویژه امنیتی هستند. وی همچنین به برخی رسانه های این شهرستان اشاره کرد که به نام دین فعالیت می کنند اما اخبار کذب منتشر می کنند و یا مطالبی را منتشر می کنند که باعث شرمساری معلمان روستایی می شود.

این استاد دانشگاه در این مصاحبه به احکام اعدام سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: بیش از 15 نفر از علما موفق شدند تعداد اعدام های موجود در لیست را به حدود 27 نفر کاهش دهند. ایازی در مصاحبه قبلی خود با انصاف نیوز نیز درباره این تاثیر صحبت کرده بود. ایازی همچنین اظهار داشت: احکام محاربه سال گذشته خلاف قوانین فقهی است.

وی همچنین از برخوردهایی که در زمینه حجاب رخ می دهد یاد کرد و آن را با آنچه در متون فقهی و عملکرد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت علی علیه السلام و دیگر خلفا آمده است، دانست. زیرا در زمان هیچ کدام از اینها هیچ اجباری برای داشتن حجاب وجود نداشت.

بخشی از متن:

سید محمدعلی ایازی گفت: پیش از این مردم تصور می کردند که روحانیون کسانی هستند که در رسانه های رسمی و دولتی از آنها یاد می شود. اما با سخنان سخیف و خنده دار و عجیب این گروه می دانستند که روحانیون دیگری نیز در کشور هستند که به وضعیت موجود معترضند و مانند این خشن و مزاحم (قدرتمندان) فکر نمی کنند. از این رو خدا را شاکریم چرا که زمینه مباحث جدید فکری به دست دیگران فراهم می شود.

احکام محاربه سال گذشته با فقه ناسازگار بود بیش از 15 نفر از دانشگاهیان نسبت به اعدام ها اعتراض کردند.

آقای ایازی با مثالی از سال گذشته ادامه داد: در حوادث سال گذشته احکام سنگین اعدام صادر شد. این احکام تعجب آور و ناسازگار با فقه بود. مثلاً در قوانین جنگ، جنگ با مردم است نه با دولت. آنچه اتفاق افتاده بود جنگ نبود. این یک اعتراض و شورش نهایی بود. هیچ سلاح خطرناکی وجود نداشت. به همین دلیل صدای برخی از آنها بلند شد. حداقل 15 نفر از علمای این حوزه موضع جدی گرفتند.

حکم اعدام سال گذشته در غیاب هیئت منصفه و وکلای مستقل و خیلی سریع صادر شد

این مجتهد بسیار متأثر شده به بیان نظر خود ادامه داد: واقعاً بعضی شب ها خوابم نمی برد. فکر کردم برای این جوانانی که به جایی دسترسی ندارند و در خطر اعدام هستند چه کنیم. خانواده‌ها نمی‌دانستند از کدام دستگاه برای پاسخگویی استفاده کنند. چیز عجیبی بود عجیب است که این احکام نه در دادگاهی با حضور وکلای مستقل، نه در دادگاه علنی و نه با حضور هیئت منصفه صادر شده است. او هیچ مسیر قانونی، عقلی و شرعی را طی نکرده بود. در مدت بسیار کوتاهی حکم صادر کرده بودند. نمی دانستیم این غم را کی و کجا بیان کنیم. وقتی دستگاه قضایی کشور معیوب باشد و پناهی نباشد، مردم متهم می شوند که اگر کاری انجام دهند وابسته به کشورهای خارجی و به اصطلاح دشمن هستند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=169214

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.