افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 16 October , 2024
1

اجرای معافیت مالیاتی تا درآمد 200 میلیون واحد صنفی از سال 1404 | دود کاهش درآمدهای مالیاتی در چشم مردم

  • کد خبر : 398803
اجرای معافیت مالیاتی تا درآمد 200 میلیون واحد صنفی از سال 1404 | دود کاهش درآمدهای مالیاتی در چشم مردم

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اقدام دولت در تشویق و حمایت از تجار و مشاغل و همچنین کارمندان برای افزایش معافیت مالیاتی بر درآمد و حقوق آنها، رویکردی صحیح برای ایجاد انگیزه در فعالان این حوزه و بهبود معیشت آنان است. روشی که هر ساله به دلیل رشد نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم […]

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اقدام دولت در تشویق و حمایت از تجار و مشاغل و همچنین کارمندان برای افزایش معافیت مالیاتی بر درآمد و حقوق آنها، رویکردی صحیح برای ایجاد انگیزه در فعالان این حوزه و بهبود معیشت آنان است. روشی که هر ساله به دلیل رشد نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم در کنار کاهش ارزش پول ملی مورد توجه قرار می گیرد. البته دولت برای اداره امور کشور و ارائه خدمات به جامعه نیازمند منابع مالی است که بیشتر آن از طریق اخذ مالیات تامین می شود. مالیات یا سایر درآمدهای پایدار که اگر دولت نتواند به آنها دست یابد، این مشکل به صورت کسری بودجه و پیامدهای منفی آن مانند رشد نرخ تورم خود را نشان می دهد.

البته در اقتصاد ایران، وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و انعطاف ناپذیری مخارج دولت، باعث ناکارآمدی سیاست‌های مالی در طول سال‌های گذشته شده است که نقش درآمدهای مالیاتی را در کاهش کسری بودجه دولت و نوسانات آن کمرنگ کرده است. علاوه بر این، وجود اقتصاد زیرزمینی و به دنبال آن پدیده فرار مالیاتی است که عده ای بدون تلاش و شاید با تماس تلفنی به درآمدهای هنگفتی دست پیدا می کنند، اما حاضر به پرداخت مالیات و کمک حقوقی برای دولت نیستند. منجر به دریافت خدمات برای آنها می شود.

دولت با شناسایی فراریان مالیاتی از طرق مختلف سعی در اجرای عدالت در این زمینه دارد، زیرا تعداد مالیات دهندگان فعالان مشاغل و شرکت ها در کنار کارگران و کارمندان هستند که در ردیف اول پرداخت مالیات قرار دارند حتی با درآمد کم

مشوق های مالیاتی راه درستی برای ایجاد انگیزه در فعالان اقتصادی است

در چنین شرایطی دولت برای رعایت انصاف و شفافیت تلاش می کند تا از فرار مالیاتی تعدادی از افراد که قانون را در این زمینه رعایت نمی کنند جلوگیری کند و از سوی دیگر برای بازگرداندن سود تلاش می کند. درآمدهای مالیاتی به خود مردم. علاوه بر این سیاست ها و تصمیمات برای جلب رضایت مردم با رعایت پرداخت قانونی مالیات، در حال حاضر به گونه ای در حال اجراست که درآمدهای مالیاتی با مشارکت مردم به گونه ای هزینه شود که نتیجه آن شود. پیشرفت منطقه ای، استانی و توسعه همه جانبه. کشور تمام می شود و پروژه های نیمه تمام ساخته می شود و برخی نیازها با مشارکت مردم در تصمیم گیری ها و ارائه پیشنهاد برای هزینه درآمدهای مالیاتی تامین می شود.

از سوی دیگر، رویکرد مشارکت مؤدی در بهای تمام شده منابع مالیاتی، احترام به مؤدی در پرداخت مالیات، بی‌تردید او را برمی‌انگیزد تا با استفاده از دیدگاه خود نسبت به مالیاتی که می‌پردازد، نتیجه پرداخت مالیات خود را در عمل مشاهده کند. . به همین دلیل است که دولت ضمن شناسایی متخلفان مالیاتی از طرق مختلف، سعی در اجرای عدالت با وارد کردن آنها به این حوزه دارد، زیرا تعداد مالیات دهندگان را فعالان صنوف و شرکت ها در کنار کارگران و کارمندانی تشکیل می دهند که حتی مالیات پرداخت می کنند. با تعداد کمی هستند که در خط مقدم هستند.

معافیت مالیاتی بنگاه ها و بنگاه ها که قرار است در بودجه سال آینده به 200 میلیون تومان برسد از نوع مالیات مستقیم است که طی سال آینده مودیان اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی تسلیم خواهند کرد. و سپس در سال بعد یعنی 1405 این معافیت قطعی و لازم الاجرا می شود.

اجرای 100 درصد معافیت مالیاتی اتحادیه ها و شرکت ها از سال 1404

این در حالی است که عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد اخیرا در حساب کاربری خود نوشت؛ با تصویب هیات دولت و بر اساس وعده رئیس جمهور، میزان معافیت مالیاتی درآمد سالانه تجار و شرکت ها در لایحه بودجه سال آینده با افزایش 100 درصدی نسبت به سال جاری به 200 میلیون تومان می رسد. وی همچنین در 24 اسفند ماه جاری اعلام کرد: در راستای تاکید رئیس جمهور محترم مبنی بر حمایت از حقوق بگیران و ایجاد عدالت مالیاتی، وزارت امور اقتصاد و دارایی پیشنهاد داد سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران نسبت به سال جاری دو برابر شود، یعنی تا سقف 24 میلیون تومان در لایحه بودجه سال 1404 این اقدام وزارت اقتصاد که با هدف حمایت از مردم انجام شد قابل تقدیر است اما به گفته کارشناسان کاهش ارزش پول ملی و افزایش هزینه های زندگی به طوری که چنین اتفاقی مستلزم افزایش تعداد معافیت های مالیاتی است.

دکتر سیاوش غیبی پور استاد برجسته و کارشناس مالیاتی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی گفت: معافیت مالیاتی بنگاه ها و بنگاه ها که قرار است در بودجه سال آینده به 200 میلیون تومان برسد از نوع مالیات مستقیم است یعنی در طول سال آینده مودیان اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه می کنند. مدیریت و سپس سال بعد. یعنی ۱۴۰۵ این معافیت قطعی و اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه طی این 2 سال به دلیل متغیرهای اقتصادی و روند نرخ تورم و همچنین تغییرات پولی و… این افزایش 100 درصدی معافیت مالیاتی شرکت ها نسبت به امسال تا حدودی کارایی خود را از دست می دهد، اظهار داشت: بله نرخ تورم مورد انتظار کاهش می‌یابد و در دو سال آینده تورمی در کشور رخ نمی‌دهد، چنین اقدامی در حمایت از بنگاه‌ها و بنگاه‌ها تاثیر مثبت خواهد داشت و به نظر می‌رسد دولت باید بر رونق اقتصادی تمرکز کند و سپس نرخ رشد را کنترل کند. از تورم

از سوی دیگر اگر دولت درآمدهای مالیاتی را کاهش دهد با کسری بودجه مواجه می شود که نه به نفع مردم است و نه برای سیاست گذاران اقتصادی چرا که در چنین شرایطی باید برای تامین منابع و هزینه ها وام بگیرد. که تورم آهسته را تشدید می کند و پیامدهای منفی آن دوباره مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

رشد کسری بودجه و تورم پس از کاهش درآمدهای مالیاتی

این کارشناس مالیاتی همچنین به رقم معافیت مالیاتی شاغلین تا سقف 24 میلیون تومان برای سال آینده اشاره کرد و افزود: بر اساس ماده 48 افرادی که تا سقف 24 میلیون تومان در ماه درآمد دارند برای سال آینده از پرداخت مالیات معاف می شوند. سال البته هر ساله دولت پیشنهادهایی در این زمینه در بودجه سالانه ارائه می دهد و تصویب نهایی آن توسط مجلس انجام می شود. بنابراین معلوم نیست چنین پیشنهادی با نمایندگان مردم در شورای اسلامی مطرح شود یا خیر.

وی ادامه داد: اگر دولت درآمد مالیاتی را کاهش دهد با کسری بودجه مواجه می شود که نه به نفع مردم و نه به نفع سیاست گذاران و تصمیم گیران اقتصادی است چرا که در چنین شرایطی باید برای تامین منابع و استقراض اقدام کند. هزینه ها این رویکرد باعث تشدید تورم می شود و پیامدهای منفی آن دوباره دامنگیر مردم می شود و این روند نامطلوب به ضرر معیشتی و اقتصادی آنها تمام می شود. به همین دلیل است که پرداخت مالیات حق هر فردی است که کار می کند و کسب درآمد می کند و بخشی از این درآمد باید طبق قانون برای اداره امور کشور به دولت پرداخت شود زیرا مالیات حقی است ابزار مهم دولت برای تامین منابع مالی است که در اجرای برنامه ها و ارائه خدمات عمومی نقش موثری ایفا می کند و باید برای آن هزینه پرداخت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=398803

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.