افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
2

اجرای سیاست های کلی توسعه دریا محور در انتظار تصویب دولت نرم افزار کامل بندری از سال آینده

  • کد خبر : 198142
اجرای سیاست های کلی توسعه دریا محور در انتظار تصویب دولت نرم افزار کامل بندری از سال آینده

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: با ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، نقطه عطفی در اقتصاد دریایی و بندری آغاز شده است. مقام معظم رهبری در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست های کلی توسعه دریامحور را […]

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: با ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، نقطه عطفی در اقتصاد دریایی و بندری آغاز شده است. مقام معظم رهبری در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست های کلی توسعه دریامحور را ابلاغ کردند، ضمن اینکه به گفته مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی افزایش مشارکت اقتصاد دریایی در تولید ناخالص داخلی در داخل، هماهنگی بین سازمان های دریایی ضروری بود.

ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرار گرفتن بین دو دریا و داشتن هزاران کیلومتر سواحل و همچنین جزیره و قابلیت های فراوان در خشکی، حضور موثر در سواحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و استفاده از آن ضروری است. . کشور به عنوان موتور و محور توسعه باید برای دستیابی به جایگاه شایسته منطقه ای و جهانی در استفاده از دریا اقداماتی را انجام دهد.

به همین دلیل، سیاست‌های توسعه کلی دریامحور با سیاست یکپارچه امور دریایی و تقسیم کار ملی، مدیریت چابک و کارآمد دریایی و استفاده حداکثری از توانمندی‌های دریایی، قادر خواهند بود به جایگاه اول منطقه دست یابند.

علی اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار»، با اعلام سیاست کلی توسعه دریایی از سوی مقام معظم رهبری، نقطه عطفی در حوزه دریایی که می تواند همه فعالان دریایی را با این سند همگرا کند.

وی می گوید: یکی از مسائلی که همیشه با آن مشکل داشتیم و با جلسات مختلفی که برگزار کردیم سعی کردیم آن را حل کنیم این بود که کل مجموعه دریایی به نام شورای هماهنگی تشکل های دریایی باید یک سیاست واحد و هماهنگ داشته باشد. اکنون شاهد سند فوق هستیم که می تواند جهت حرکت را به وضوح مشخص کند.

متن کامل گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «علی اکبر صفایی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره همگرایی ارگان های دریایی پس از اعلام خبر را می خوانیم. دریای عمومی -سیاست های توسعه محور:

تصویب سیاست های توسعه جامع دریامحور نقطه عطفی در حوزه دریایی است که می تواند همه فعالان حوزه دریایی را در راستای این سند گرد هم آورد.

* به نظر می رسد پس از ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریایی از سوی مقام معظم رهبری، حرکت خوب و مناسبی بین ارگان های دریایی و دولت و بخش خصوصی ایجاد شده است؟

تصویب سیاست های توسعه جامع دریامحور نقطه عطفی در حوزه دریایی است که می تواند همه فعالان حوزه دریایی را در راستای این سند گرد هم آورد. بحث همگرایی تقریباً یکی از موضوعاتی است که همیشه در حوزه دریایی با آن مشکل داشته ایم. قبلاً با جلسات مختلفی که تشکیل می دادیم همیشه تلاش می کردیم و به طور خودجوش شاید 30 سال پیش کل مجموعه دریایی به نام شورای هماهنگی تشکل های دریایی نیاز به هماهنگی سیاست ها و برنامه ها را احساس می کرد. به همین دلیل بیش از 30 سال پیش شورای هماهنگی تشکل های دریایی با دبیرخانه سازمان بنادر و دریانوردی و تمامی سازمان های دریایی کشور که بیش از 22 سازمان هستند تشکیل شد و هر ساله همایشی برگزار کردند. و همه موارد را خلاصه کرد. در نهایت مصوبه ای به مدت یک سال صادر شد که از آن مصوبات و مصوبات معاونت دریا و ارگان های دریایی به تصویب رسید.

قبل از صدور سند بالادستی مقام معظم رهبری سیاست ها عمدتاً به سمت خشکی بود اما اکنون جهت گیری ها به سمت دریا می رود. این سند می تواند آینده خوبی برای کشور در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین مسائل امنیتی ایجاد کند.

* حتماً با ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور می توان گفت که این همسویی در بین ارگان های دریایی بیش از پیش برقرار می شود؟

در حال حاضر از این حرکت خودجوش که صورت گرفت، شاهد سند مذکور هستیم که می تواند جهت حرکت را کاملاً روشن و روشن کند. تردیدی نیست که یکی از مهم ترین اسناد ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست کلی توسعه دریا بود که دریا را یکی از مهم ترین محرک های اقتصادی کشور معرفی کردند. سیاست ها و رهنمودهای قبل از ابلاغ سند عالی و در مجموع سیاست های توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری همیشه به سمت خشکی بود اما اکنون هدایت ها به سمت دریا می رود. این سند می تواند آینده خوبی برای کشور در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین مسائل امنیتی ایجاد کند.

مطالعات تطبیقی ​​برای کشورهایی انجام شد که سهم آنها از اقتصاد دریایی در رشد اقتصادی سهم قابل توجهی بین 10 تا 15 درصد است.

* سازمان دریانوردی و بندری در رابطه با سند قبلی چه اقداماتی انجام داده است؟ به عنوان مثال، آیا کشورهایی که در زمینه اقتصاد دریایی پیشگام هستند و سهم بالایی از تولید ناخالص داخلی دارند، بهره برده اند؟

آنچه تاکنون در رابطه با سند مهم و حیاتی فوق الذکر انجام شده است این است که به محض ابلاغ این سند، رئیس جمهور به معاون اول رئیس جمهور دستور داده و فوراً یک کارگروه متشکل از کلیه دستگاه های دولتی، بخش های خصوصی و انجمن های فعال در سطح کشور تشکیل شود. منطقه دریا. و صاحب نظران و نخبگان برجسته دعوت و آموزش داده شدند. حتی با این افراد جلسه ای به صورت انفرادی تشکیل شد و نظرات آنها دریافت شد. لذا نظر تمامی افرادی که می توانستند در سطح ملی نظر داشته باشند اخذ شد و علاوه بر آن اقدامات انجام شده در قالب مطالعات تطبیقی ​​و طرح جامع توسعه دریامحور و اقدامات انجام شده توسط کشورهای مختلف انجام شد. و کشورهایی که مشارکت دریا در رشد اقتصادی می تواند کمک کند. به میزان 10 تا 15 درصدی که اقتصاد دریایی در رشد اقتصاد کشور یا تولید ناخالص داخلی دارد توجه می شود. مطالعات تطبیقی ​​نیز بر این اساس انجام شد. کشورها ببینند این کشورها چه اقداماتی انجام داده اند. از این رو، علاوه بر اخذ، تطبیق و نظرخواهی از تمامی فعالان و نخبگان، بخش خصوصی، انجمن ها و ارگان های دولتی، مطالعات تطبیقی ​​در رابطه با اقدامات کشورهای پیشرو در توسعه دریا در جهان انجام شده است. گرفته اند. .

نتایج مطالعات کشورهای پیشرو در حوزه اقتصاد دریایی سند شد. امیدواریم این پیشنهاد ارسالی به هیئت دولت در بهمن ماه تصمیم گیری شود. بحث در مورد نحوه اجرا، ساختار، برنامه ها و اقدامات طرح مذکور تصویب و اجرا خواهد شد.

* نتایج این مطالعات به کجا رسید؟

نتایج مطالعات کشورهای پیشرو در حوزه اقتصاد دریایی سند شد. امیدواریم این پیشنهاد ارسالی به هیئت دولت در بهمن ماه تصمیم گیری شود. بحث اجرا، ساختار، برنامه ها و اقدامات طرح مذکور تصویب و اجرا خواهد شد. در این پیشنهاد همه ذینفعان اعم از دولت و بخش خصوصی وظیفه خود را می دانند. دولت در حوزه کشتیرانی و کشتیرانی دو رویکرد را در پیش گرفته است و با توجه به اینکه فعالیت های دریایی عموما در حوزه بین المللی است، بنابراین در حوزه تجارت دریایی باید به کشتیرانی بین المللی خدمات ارائه دهیم و از دنیا عقب نمانیم. . .

یادآور می‌شوید این سند و نظر مقام معظم رهبری برای نهایی شدن به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شد. سازمان دریانوردی و بنادر به عنوان ارکان دولت که در جلسات شرکت می کردند می دانستند که این سند ابلاغ خواهد شد. آنچه تلاش ما در دو سال گذشته علاوه بر کارکردهایی که سازمان بنادر به عنوان یک دستگاه اجرایی و مهم در حوزه دریا و در حوزه بنادر و سواحل کشور داشته است، این است که بتوانیم آن را انجام دهیم. اقداماتی که بتواند پروژه های خود را در راستای توسعه دریا اجرا کند. بنابراین به این سمت حرکت می کنیم. به هر حال سند اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور به دولت ارائه شده و این بند در انتظار تصویب دولت است تا بتوانیم اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور را آغاز کنیم.

تمامی فعالیت های بندری کشور با تمامی سازمان های فعال در حوزه دریایی و شرکت های خصوصی و ارگان های دولتی از سال آینده نرم افزار جامع بندری را پیاده سازی می کنند.

* علاوه بر اقدامات سخت افزاری وارد حوزه نرم افزار هم شدید؟

اقدامات نرم افزاری بسیار خوبی در سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است که معمولا بیشتر اقدامات خود را در حوزه سخت افزاری توسعه می دهد. اما در حوزه نرم افزاری از سال آینده یک نرم افزار جامع بندری ایجاد می شود که بتواند تمامی فعالیت های بندری کشور را با تمامی سازمان های فعال در حوزه دریایی و شرکت های خصوصی و ارگان های دولتی انجام دهد. این نرم افزار می تواند وسعت و شفافیت زیادی در کیفیت خدمات به صاحبان دارایی ها و موسسات دولتی و بخش خصوصی ارائه دهد. این موضوع می تواند علاوه بر اقدامات دولت در خصوص پنجره صدور مجوز تاسیس، کلیه خدمات صدور مجوز بنادر را نیز پیش ببرد. در واقع با این نرم افزار افراد بدون حضور فیزیکی در بنادر به راحتی به خدمات مناسب در حوزه دریایی و بندری دسترسی خواهند داشت. این نرم افزار تا 80 درصد پیشرفت کرده و سال آینده به بهره برداری می رسد.

بیش از 50 میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده و در دو سال گذشته 105 پروژه عمرانی به ارزش 120 میلیارد ریال انجام شده است.

* شما بارها اعلام کرده اید که از بخش خصوصی حمایت می کنیم و حتی در یک نشست خبری اعلام کرده اید که دست بخش خصوصی را می بوسید. آیا اقدامی در خصوص جذب سرمایه بخش خصوصی در بخش دریایی و بندری انجام داده اید؟

ابتدا باید اعلام کنم که بیش از 50 هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی بسته شده است. ما معتقد به همکاری با بخش خصوصی هستیم، بنابراین در عمل باید به گونه ای عمل کنیم که بخش خصوصی به ما اعتماد کند و نشان دهد که شرایط خوب است که سرمایه خود را به سمت یک فعالیت سوق دهد. در دو سال گذشته 105 پروژه عمرانی به ارزش 120 میلیارد ریال انجام و 55 تجهیزات بندری و دریایی به بهره برداری رسیده است. 150 تجهیزات بندری و دریایی نیز به ارزش 115 میلیون یورو و 2.549 میلیارد ریال در دست اقدام است. در دولت سیزدهم بیش از 120 میلیارد دلار در تجهیزات سرمایه گذاری شد که ظرفیت بنادر کشور از 270 به 290 میلیون تن افزایش یافت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=198142

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.