افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

اثرات منفی قرص های پاستیل بر سلامت کودکان.

  • کد خبر : 413216
اثرات منفی قرص های پاستیل بر سلامت کودکان.

آفتاب نیوز: بسیاری از والدین قرص را غذایی بسیار مفید برای کودکان می دانند و روزانه آن را به فرزندان خود می دهند و دلیل آنها این است که این غذای خوشمزه دارای ژلاتین و پروتئین بالایی است که برای استحکام استخوان و رشد کودک مناسب است. دلیل دیگر این است که بچه ها واقعا […]

آفتاب نیوز:

بسیاری از والدین قرص را غذایی بسیار مفید برای کودکان می دانند و روزانه آن را به فرزندان خود می دهند و دلیل آنها این است که این غذای خوشمزه دارای ژلاتین و پروتئین بالایی است که برای استحکام استخوان و رشد کودک مناسب است. دلیل دیگر این است که بچه ها واقعا این غذا را دوست دارند و با اشتها آن را می خورند، اما پروتئین موجود در گوشت و مرغ را دوست ندارند و با اکراه آن را می خورند. با این استدلال ها بسیاری از والدین وعده های غذایی فرزندان خود را با قرص جایگزین می کنند و فکر می کنند که این غذاها مواد مغذی و ویتامین های لازم را برای بدن فرزندانشان فراهم می کند.

بدون اینکه بدانیم انواع قرص ها به دلیل دارا بودن قند، کالری، اسانس و رنگ های مصنوعی زیاد، آسیب ها و عوارض زیادی برای سلامتی کودک دارند. آسیب دندان، افزایش وزن و چاقی، بی اشتهایی در برخی کودکان، ناراحتی معده، آسیب کبدی و حتی حساسیت و آلرژی تنها بخشی از عوارض قرص های کودکان است.

آیا قرص ها می توانند جایگزین گوشت و مرغ شوند؟

اما آیا می توان تنها به دلیل وجود ژلاتین و پروتئین در قرص ها از مضرات آن چشم پوشی کرد و اجازه داد این غذای خوشمزه در سبد غذایی کودک قرار گیرد؟

دکتر مریم مظاهریون، دکتری. در تغذیه و رژیم‌شناسی و عضو انجمن علمی تغذیه ایران می‌گوید: قرص‌های ژلاتین و پروتئین برای فواید بدن کافی نیستند. اگر وجود داشت می توانست جایگزین گوشت شود. اگر پروتئین بالایی داشت، ورزشکاران قطعا آن را در برنامه غذایی خود قرار می دادند. اما اینطور نیست.

به گفته متخصصان، درست است که ژلاتین به تنهایی می تواند در تقویت استخوان ها، غضروف ها و تامین ویتامین های مورد نیاز بدن موثر باشد و برای سلامت پوست، مو و سایر بافت های بدن مفید باشد، اما این یک دارو نیست. دلیل قابل قبولی برای انواع ژله ها و قرص ها برای تامین مواد مورد نیاز بدن کودکان صرفاً به دلیل داشتن خاصیت ژلاتینی است. از آنجایی که نوع پروتئین موجود در قرص ها و ژله ها بسیار کمتر از پروتئین موجود در گوشت، شیر و تخم مرغ است و برخلاف تصور عموم، ارزش غذایی بسیار پایینی دارد. بنابراین، قرص های پاستیل هرگز نباید جایگزین وعده های غذایی کودک شوند.

دکتر مظهریون نیز می گوید: قطعا مضرات قرص ها بسیار بیشتر از فواید آن است. رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی، قند زیاد و کالری بالای این غذا، بار آسیب را سنگین‌تر می‌کند. به خصوص برای کودکان.

بالاخره کیک خوبه یا بد؟

بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه تاکید می کنند که کودکان به ویژه افراد زیر 2 سال هرگز نباید قرص ها را لمس کنند. آن هم هر روز زیرا دستگاه گوارش کودکان ضعیف و حساس است و توانایی هضم این غذای جذاب را ندارد و باعث آسیب های گوارشی و حتی سرطان می شود. این غذا می تواند برای آنها خطرناک باشد. زیرا ممکن است باعث خفگی شود. همچنین اشتهای کودک را کور کرده و فرصت خوردن وعده های غذایی اصلی را از او سلب می کند.

البته این غذای خوشمزه در بین متخصصان تغذیه طرفدارانی دارد. برخی از متخصصان تغذیه معتقدند که این قرص خاصیت ضد التهابی دارد و درد مفاصل را کاهش می دهد. همچنین به دلیل داشتن ژلاتین از پوکی استخوان جلوگیری می کند. متخصصان طرفدار مصرف قرص نیز مدعی هستند که اگر قرص خریداری شده دارای پروانه ساخت و بهره برداری و همچنین مجوز استاندارد از وزارت بهداشت باشد، سلامت انسان را به خطر نمی اندازد. با این حال، جایگزینی قرص ها و تنقلات مشابه با وعده های غذایی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

تبلت؛ دشمن جگر کودک.

اما ژلاتین چیست و چه فایده ای دارد؟ ژلاتین یک ماده قندی و چربی بی بو و بی مزه است که از پروتئین تشکیل شده و از کلاژن یا پوست و استخوان حیواناتی مانند گاو به دست می آید. بسیاری از مردم تصور می کنند که قرص ژلاتین کلسیم بدن را تامین می کند، اما واقعیت این است که قرص ژلاتین تنها پروتئین حیوانی است که ارزش غذایی بسیار کمی دارد و نمی تواند کلسیم مورد نیاز استخوان ها را تولید یا تامین کند.

علاوه بر این ترکیب ژلاتینی قرص باعث می شود که این ماده غذایی به مخاط دهان و دندان بچسبد و باعث ایجاد حفره شود. در ادامه به گفته متخصصان تغذیه، این غذا دشمن جگر کودک است و علاوه بر آن مصرف زیاد آن می تواند باعث بیش فعالی و تغییرات ذهنی در کودکان شود. دلیل آن رنگ های شیمیایی است که در تهیه قرص ها استفاده می شود. به جای قرص، کودکان می توانند به انواع میوه ها علاقه مند شوند. برای مثال می توانید میوه ها را در فریزر بگذارید و فریز کنید و به عنوان جایگزین قرص به کودک بدهید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=413216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.