افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
3

اتکینز خالق روبان تهران معمار عجیب ترین قسمت نئوم شد/ عکس

  • کد خبر : 182254
اتکینز خالق روبان تهران معمار عجیب ترین قسمت نئوم شد/ عکس

به همین مناسبت سازنده Neom از حضور رسمی استودیوی بریتانیایی اتکینز در این پروژه خبر داده است. این برای یکی از چالش برانگیزترین بخش های این پروژه، The Line است که عملاً یک شهر معلق است. اتکینز بزرگترین شرکت مشاوره طراحی و مهندسی بریتانیا و یازدهمین شرکت بزرگ طراحی در جهان است. شرکتی که طراحی […]

به همین مناسبت سازنده Neom از حضور رسمی استودیوی بریتانیایی اتکینز در این پروژه خبر داده است. این برای یکی از چالش برانگیزترین بخش های این پروژه، The Line است که عملاً یک شهر معلق است.

اتکینز بزرگترین شرکت مشاوره طراحی و مهندسی بریتانیا و یازدهمین شرکت بزرگ طراحی در جهان است. شرکتی که طراحی ساختمان ریبون تهران را نیز در ایران انجام داده است.

ما نگاهی به تلاقی نئوم با سبک اتکینز می اندازیم که باعث شد او تصمیم بگیرد که این شهر رویایی را طراحی و بسازد.

خط چیست؟

تا به امروز، تنها 4 قسمت از 10 قسمت کلان شهر نئوم معرفی شده است که The Line یکی از آنهاست. خط در واقع یک شهر عمودی هوشمند است که 170 کیلومتر در آسمان امتداد دارد و سطح آن در خشکی تنها 200 متر مربع است.

آنچه از بیرون می بینیم دو آسمان خراش موازی است که 200 متر از هم فاصله دارند. آسمان خراش هایی که باید 9 میلیون نفر را در خود جای دهند.

سایر قطعات Neom که تا به امروز معرفی شده اند عبارتند از:

اکساگون: یک شهر بندری هشت ضلعی در دریای سرخ که قرار است بزرگترین سازه شناور جهان باشد.

تروجنا: پیست اسکی 60 کیلومتری که میزبان بازی های آسیایی زمستانی 2029 خواهد بود.

سنداله(Sindalah): جزیره ای توریستی در دریای سرخ با تفرجگاه ها و هتل های متعدد.

استودیو اتکینز در نئوم قرار است چه کاری انجام دهد؟

اتکینز که پیش از این پروژه‌های خارق‌العاده‌ای در خاورمیانه مانند برج العرب در امارات متحده عربی یا ساختمان هوشمند ریبون در تهران را رهبری کرده بود، به عنوان شریک تحویل برای The Line در نئوم، عربستان سعودی منصوب شده است. این به معنای طراحی، ساخت، آزمایش و راه اندازی پروژه برای یکی از بخش های جاه طلبانه Neom است که احتمالاً بار هوش و شگفتی را بیش از سایر بخش ها به دوش می کشد.

چرا اتکینز برای نئوم انتخاب شد؟

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، شرکت بریتانیایی اتکینز بارها در فهرست معتبرترین شرکت های بزرگ طراحی و ساخت جهان قرار گرفته و از سال 1938 بر تنوع پروژه های هوشمند خود افزوده است.

این شرکت گسترده در 29 کشور مختلف دفتر دارد و در تمامی مراحل برنامه ریزی، طراحی معماری و مدیریت پروژه های ساختمانی خدمات ارائه می دهد.

از نصب خطوط راه آهن پیشرفته در چین تا ساخت ساختمان های اداری تجاری هوشمند. اتکینز در دگرگونی دو مرکز شهر بزرگ در هر دو سوی جهان، مترو دبی و تقاطع خیابان آکسفورد در لندن نقش داشته است.

با وجود فعالیت گسترده این شرکت در سراسر جهان و پروژه های درخشان آن، کمپبل گری، یکی از مدیران عامل اتکینزمی، می گوید: شگفت انگیزترین و پیچیده ترین پروژه های ما در 50 سال گذشته در خاورمیانه اجرا شده است.

عظمت و ظرافت با هم، در پروژه های اتکینز

نکته جالب در مورد اتکینز این است که او به دلیل پروژه های زیرساختی بزرگ، ظرافت معماری را برای ساختمان های اداری تجاری و استودیوهایی با مساحت های کوچک رها نکرد.

جاه طلبی اتکینز تنها در جنبه های کمی پروژه ها نیست، بلکه در بخش کیفی و هنری پروژه ها نیز هست. به معنای توجه زیبایی شناختی، ظرافت و هوشمندی است. این امر باعث شده است که همان تعداد ساختمان اداری تجاری که در کشورهای مختلف جهان ساخته است، هر یک به آثار معماری برجسته در منطقه خود تبدیل شوند و نقطه عطف جدیدی ایجاد کنند.

نگاهی به حضور اتکینز در ایران با بینش ظریف تام رایت

اتکینز قبلا افرادی مانند تام رایت را در تیم معماران خود داشته است که به عنوان یکی از 10 معمار بزرگ قرن انتخاب شده است.

معماري كه براي يكي از پروژه هاي خود در خاورميانه، طراحي برج العرب، جوايز متعددي را به دست آورد. او در دوران حضورش در اتکینز، مسئولیت طراحی ساختمان هوشمند ریبون در خیابان اندرزگوی تهران را نیز بر عهده داشت تا یکی دیگر از کشورهای خاورمیانه به مجموعه اتکینز اضافه شود.

ریبون تهران، مانند تمام پروژه های اتکینز، در حال حاضر به نمادی در تهران تبدیل شده است و حتی قبل از افتتاح رسمی، حضور خود را به عنوان یک نقطه عطف جدید در قلب منطقه تجاری تهران به رخ می کشد.

روبان تهران که دیدگاه های اتکینز و تام رایت در مورد سازه های هوشمند را به تصویر می کشد.

همانطور که اشاره شد، ریبون تهران این یک نمونه نزدیک خوب از رویکرد این شرکت در ساخت فضاهای اداری تجاری هوشمند است. ساختمان روبان تهران نمونه خوبی برای معرفی دیدگاه تام رایت و اتکینز است که می دانند چگونه سازه ای با ابعاد و مساحت انتخاب شده را به شمایلی در فضای شهری تبدیل کنند.

ساختمان هوشمند ریبون تهران در 25 طبقه ساخته شده و در دل خود کاربردهای متنوعی دارد که از همان روز اول بر اساس مطالعات اولیه تام رایت اندیشیده شده بود.

تهران ریبون اگرچه از فناوری های پیشرفته استفاده می کند، اما نشان دهنده ظرافت نگاه ظریف و هنرمندانه تام رایت و اتکینز است. شاید به خصوص با شفافیت، سبکی و انعطافی که برای تجربه کاربری تهران ریبون در نظر گرفته شده است.

اتکینز خالق روبان تهران معمار عجیب ترین قسمت نئوم شد/ عکس

اتکینز: طراحی خوب زندگی مردم را تغییر می دهد

چیزی که این روزها در طراحی نئوم توجه همگان را به خود جلب کرده تجربه زندگی متفاوت در این شهر است، شهری که جای خود را مستقیماً در دل آسمان باز کرده و هدفش پایداری و سازگاری با محیط است. .

جالب است که همین تفکر اتکینز در ساختمان هوشمند ریبون تهران اجرا شده است. ریبون به عنوان بلندترین ساختمان در خیابان آندرزگو، در 95 درصد فضاهای داخلی خود از نور طبیعی بهره برده است. آنچه می توان گفت در ایران کم است.

این اتفاق نه تنها به دلیل نمای شیشه ای این ساختمان، بلکه به دلیل معماری داخلی آن است که نور با هیچ مانعی در داخل برخورد نمی کند و تا بیشترین فاصله از پنجره نفوذ می کند.

اینگونه است که فضای داخلی ریبون نه تنها به کاربری های اداری و تجاری اختصاص دارد، بلکه به کاربری های پیچیده تری مانند اتاق رویداد و باشگاه تجاری نیز اختصاص دارد. فضاهای ساخته شده با استانداردهای جهانی و مجهز به فناوری های پیشرفته.

جالب اینجاست که در نهایت استفاده هوشمندانه از هوای پاک ارائه شده توسط تجهیزات مدرن و رایحه های طبیعی مانند چوب، سنگ و رنگ های ملایم در ریبون تهران در کنار این نور طبیعی، فضایی آرامش بخش و سلامت محور را ایجاد کرده است.

فضایی که حس سبکی و پویایی را در اختیار کاربران ساختمان قرار دهد تا کیفیت زندگی و کار بهتری را در این فضا تجربه کنند. اتفاقی که هم یکی از شعارهای اتکینز است و هم امضای طرح های تام رایت.

بر این اساس اتکینز در مقدمه مأموریت خود می گوید:«ما معتقدیم که طراحی“چیزهای خوب زندگی مردم را تغییر می دهد.”

در ادامه باید ببینیم اتکینز قرار است چه نوع تغییری را در ماجراجویی جدید خود در عربستان سعودی ایجاد کند.

227227

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=182254

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.