افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
3

اتصال برق ایران به ترکیه / سرمایه گذاری عمده در منابع گازی این کشور

  • کد خبر : 186691
اتصال برق ایران به ترکیه / سرمایه گذاری عمده در منابع گازی این کشور

در سفر مقامات ایرانی به ترکیه مقرر شد دو کشور در زمینه انرژی همکاری کنند و همچنین مقرر شد ترکیه سرمایه گذاری مناسبی در منابع گازی ایران انجام دهد. تداوم این همکاری ها می تواند بستر بسیار خوبی برای چرخه اقتصادی کشور باشد. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در این سفر اجرای طرح […]

در سفر مقامات ایرانی به ترکیه مقرر شد دو کشور در زمینه انرژی همکاری کنند و همچنین مقرر شد ترکیه سرمایه گذاری مناسبی در منابع گازی ایران انجام دهد. تداوم این همکاری ها می تواند بستر بسیار خوبی برای چرخه اقتصادی کشور باشد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در این سفر اجرای طرح سرمایه گذاری ترکیه در منابع گازی ایران رصد می شود.

مهدی صفری در خصوص جزئیات توافقات ایران و ترکیه در سفر آیت الله رئیسی به آنکارا گفت: این سفر با محوریت تقویت همکاری ها در حوزه انرژی و گسترش قرارداد بلندمدت گازی بین دو کشور است.

وی ادامه داد: در این سفر اجرای طرح سرمایه گذاری ترکیه در منابع گازی ایران رصد می شود. این می تواند به افزایش ظرفیت صادرات ایران کمک کند.

صفری با بیان اینکه در زمینه همکاری های انرژی و نفت مذاکراتی در حال انجام است، تصریح کرد: همچنین قرار است شبکه برق ایران از طریق شهرهای خوی و وان به شبکه برق ترکیه متصل شود. این یک حرکت رو به جلو است. با این کار همکاری در حوزه دانش آغاز شد.

صادرات محصولات دانش بنیان ایران از مرز 2 میلیارد دلار گذشت

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور به ترکیه، علاوه بر مسائل اقتصادی، بر موضوع فناوری های نوین و دانش بنیان نیز تاکید خواهد شد، گفت: در گذشته به مدت دو سال در سفرهای رئیس جمهور شاهد بودم که بر کارهای دانش بنیان تأکید شده و حدود هشت خانه فناوری در کشورهای مختلف تأسیس شده است.

وی در تشریح این موضوع خاطرنشان کرد: خانه های فناوری از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به عنوان مثال در یک کشور آفریقایی که یک شرکت فناوری تاسیس کردیم، شاهد تاسیس سیزده کارخانه دانش بنیان بودیم. یا بیش از 20 کارخانه داروسازی در کشورهای دیگر تأسیس شد. این شرکت های فناوری در ازبکستان، ونزوئلا، کنیا، ارمنستان، اوگاندا و سایر کشورها تاسیس شده اند و بسیار تاثیرگذار هستند. معاونت علمی رئیس جمهور با همکاری وزارت امور خارجه این موضوع را تدوین می کند.

دیپلمات کشورمان گفت: نقش خانه ها. فن آوری تبادل اقتصاد دانش بنیان بسیار مهم است. شرکت های دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و هوافضا دستاوردهای خوبی برای کشور داشته اند. صادرات شرکت های دانش بنیان در سال جاری بین 2 تا 2.5 میلیارد دلار بوده است. در صورتی که قبلا 400 میلیون دلار بود. این رقم نشان دهنده توجه ویژه رئیس جمهور به اقتصاد دانش بنیان در سفرهای خارجی در دو سال گذشته است.

زیرساخت اتصال شبکه برق ایران و ترکیه، پست خوی در ایران را به پست های وان و دیبایزید در ترکیه متصل می کند و می تواند سالانه تا 12 میلیون یورو درآمد داشته باشد. یعنی با درآمد حاصل از ساخت این خط، ایران می تواند سالانه 2 نیروگاه جدید خورشیدی را تامین مالی کند.

اتصال برق ایران به ترکیه تنها طرح زیرساختی مبادلات برق ایران با کشورهای همسایه نیست و در دو سال اخیر ظرفیت اتصال برق ایران با کشورهای همسایه 30 درصد رشد داشته است. البته این رشد بر اساس پروژه هایی که تاکنون در رسانه ها بوده محاسبه می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=186691

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.