افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

«اتاق معلم»/فیلمی درباره مسیر اخلاق و آرمان گرایی بررسی شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 229643
«اتاق معلم»/فیلمی درباره مسیر اخلاق و آرمان گرایی بررسی شد – خبرگزاری مهر |  اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ایوان رباط، هشتمین اکران ایوان با نمایش و نقد و بررسی فیلم «اتاق معلم» درام سینمای آلمان به کارگردانی ایلکر جاتاک برگزار می شود. یکی از نامزدهای اسکار و با حضور علیرضا صمدی کارگردان، کاوه ایمانی تدوینگر و سحر عصرزاد منتقد و نویسنده سینما روز شنبه […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ایوان رباط، هشتمین اکران ایوان با نمایش و نقد و بررسی فیلم «اتاق معلم» درام سینمای آلمان به کارگردانی ایلکر جاتاک برگزار می شود. یکی از نامزدهای اسکار و با حضور علیرضا صمدی کارگردان، کاوه ایمانی تدوینگر و سحر عصرزاد منتقد و نویسنده سینما روز شنبه 28 اسفند در ایوان رباط برگزار شد.

سحر عصر آزاد در ابتدای این نشست مدت زمان این فیلم را زمانی متعارف برای یک فیلم درام در یک مکان محدود در میان سه گروه از مردم یعنی معلمان، دانش آموزان و والدین دانست و گفت: اگرچه فیلم داستان واقعی دارد، کدگذاری ها و مزارع وجود دارد. جامعه ای تمثیلی نیز دارد و محسوب می شود و به هر آنچه در لایه بالای تاریخ است قابل تعمیم است. کارگردان نیز این نکته از فیلم خود را تأیید می کند که عمداً قصد داشته تصویری از یک جامعه بزرگ خلق کند، به آرامی نقاشی می کشد و هدف اصلی داستان به چالش کشیدن اخلاق و قضاوت است.

این منتقد و نویسنده سینما با حفظ تعادل این فیلم در حرکت بین داستان واقعی و مرجع پذیرفته شده ادامه داد: شخصیت پردازی های فیلم با استفاده از شخصیت های خاکستری که هر کدام مانند همه درصدی از خطا و لغزش دارند. انسان های زمینی، مدرن هستند و اگرچه شخصیت کارلا محوریت دارد، اما این نکته بسیار قابل بحث است و فیلم را مدرن و جاری می کند.

علیرضا صمدی این فیلم را از نظر کارگردانی و تدوین که پیچیده اما ساده است جالب خواند و گفت: این فیلم من را به یاد فیلم کلاسی ساخته لارنس کنته می اندازد که در سال 2008 برنده جایزه نخل شد و در جامعه شناسی دو کلید داریم. مفاهیم در دموکراسی، اخلاق و امید. فیلم با به تصویر کشیدن روابط انسانی بین شخصیت ها، تمام مفاهیمی که امروز به آن رسیده ایم را به چالش می کشد. گاهی بدی های فردی منجر به خیر جمعی می شود و به نظر من این فیلم عکس این مفهوم را نشان می دهد، یعنی خیر فردی و آرمانی شخصیت اصلی که می خواهد در آرمان خود باقی بماند تبدیل به شر جمعی می شود و مدرسه کاملا در بحران این فیلم روی علم اخلاق سرمایه گذاری می کند و همین نکته فیلم را برای من جذاب کرد و فکر می کنم این فیلم می تواند به همین دلیل جایزه بگیرد. زیرا تمام مبانی اخلاقی را که سال ها در مورد آن بحث شده است به چالش می کشد.

سحر عصرزاد سادگی و خلوص کارگردانی فیلم را نکته مهمی دانست و با اشاره به فضای منحصر به فرد فیلم و شخصیت های متعددی که نماینده یک گروه و جامعه هستند، گفت: حتی نوشتن این درام روی کاغذ نیز چالش بزرگی بود. برای نویسندگان و کارگردان، که منجر به این روند جذاب شده است. من چند زبانه بودن فیلم را عمدی می دانم که نشان دهنده ملاقات افراد، قومیت ها و مهاجران مختلف است. به نظر من کارگردان عمدا تصمیم گرفته است که التهاب درامی را که تبلیغ می کند تشدید نکند و با نشان ندادن نقش خود به عنوان کارگردان، فیلم را در محور درگیری های شخصیت کارلا حرکت داده است.

علیرضا صمدی همچنین افزود: این فیلمنامه در نگاه اول در یک خط حرکت می کند و با بحران های گره های کلاسیک مواجه نیستیم، بنابراین همه چیز به شیوه کارگردانی برمی گردد که چگونه در این جزئیات بحران ایجاد می کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سه فیلم خارجی از بین پنج نامزد اسکار امسال چهار تا سه فیلم است که نشان از بازگشت سینما به اکران عریض دارد، گفت: انتخاب مدیوم شات به جای لانگ شات است. زیرا حالات درونی شخصیت برای کارگردان اهمیت بیشتری دارد. اگر چنین فیلمی در ایران ساخته می شد، منتقدان به دلیل نبود لانگ شات آن را تله فیلم می خواندند. اما در این فیلم از مدیوم شات و کلوزآپ برای رسیدن به حالات درونی افراد استفاده شده و حرکات دوربین نیز عجیب است. 2 سکانس فیلم جذاب هستند; یکی سکانسی که کارلا همه افراد را با لباس مادر اسکار می بیند و دومی سکانسی که کارلا از همه می خواهد هنگام ورود به کلاس فریاد بزنند و این نمونه ای از تسلط کارگردان است که اگرچه ساده و بدون به رخ کشیدن مهارت های کارگردانی خود، داستان را روایت می کند، خود را تعریف می کند و مخاطب را با خود همراه می کند. در این فیلم شخصیتی با کارلای ایده آلیست همراه هستیم که در راه رسیدن به رویای خود با بحرانی روبرو شد. کارگردانی فیلم برای اکران سینما کاملا جسورانه است و برنامه ریزی برای فیلم ساده نیست.

عصرزاد با تحسین سکانس فریادهای کارلا در کلاس، افزود: فکر می کنم کارلا با این فرافکنی نمایشی و کارآمد به خود این فرصت را داده که جلوی دانش آموزان فریاد بزند.

کاوه ایمانی تدوینگر با سابقه سینمای ایران نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: فیلمساز به شدت متاثر از آثار اصغر فرهادی است و لوکیشن بی نظیر و تاکید بر محاکمه در فیلم نیز از نشانه های این وام گرفتن اصغر است. فرهادی. فیلم (س. چون مهمترین نکته در سینما فیلمنامه است.

وی در ادامه به بازی های کودکان و نوجوانان اشاره کرد و تصریح کرد: این نشان از تبحر کارگردان است و موسیقی فیلم موتیف تکراری دارد و موتیفی برای نشان دادن اضطراب پخش می شود و همان موتیف تکرار می شود. در چندین مورد دیگر مکان های موجود در فیلم به نظر من 2 صحنه مورد علاقه فیلم صحنه ای است که کارلا با دیدن همه افراد با لباس های مشابه مادر اسکار روبرو می شود و دیگری صحنه ای است که کارلا گیج می شود و به حمام پناه می برد و نفس می کشد. کیسه زباله.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=229643

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.