افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
3

ابهامات یک لایحه؛ دوری از حقوق منطقی است. سرمایه ای به نام تثبیت حقوق در شرایط افزایش تورم!

  • کد خبر : 151216
ابهامات یک لایحه؛  دوری از حقوق منطقی است.  سرمایه ای به نام تثبیت حقوق در شرایط افزایش تورم!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قرار بود بودجه سال آینده یک روز قبل در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شود که کلیات آن رد شد و دولت مجبور به اصلاح آن شد. این بودجه با افزایش 50 درصدی درآمد از محل اخذ مالیات تدوین شد. زیرا دولت در این بودجه به دنبال درآمد پایدار است و […]

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قرار بود بودجه سال آینده یک روز قبل در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شود که کلیات آن رد شد و دولت مجبور به اصلاح آن شد. این بودجه با افزایش 50 درصدی درآمد از محل اخذ مالیات تدوین شد. زیرا دولت در این بودجه به دنبال درآمد پایدار است و از کسب درآمد حاصل از فروش نفت فاصله می گیرد. مطالبات درآمدی دولت در دو سال گذشته بیش از 2.5 میلیون مودیان جدید را به فهرست مالیات دهندگان اضافه کرده است، بنابراین نسبت درآمد مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده به شدت افزایش یافته است.

این تا زمانی است که دولت معتقد است. با افزایش درآمد مالیاتی، فشاری بر حقوق بگیران و اقشار ضعیف جامعه وارد نمی شود.

حقوق بگیرانی که به دلیل تورم بیش از 40 درصدی در بودجه سال آینده از نظر افزایش حقوق مغفول مانده اند، زیرا رقم افزایش حقوق آنها تنها 18 درصد است، غافل از اینکه تورم و رشد مورد انتظار در سال آینده را در بر خواهد گرفت. همان رقم ناچیز، مگر اینکه اقدامات جدی برای کنترل بازار و تثبیت قیمت ها انجام شود. البته افزایش دستمزد باید به نرخ تورم نزدیک شود تا حقوق بگیران در طول سال حداقل از رفاه نسبی برخوردار شوند.

استدلال دولت این است که اگر حقوق های بالا در بودجه سالانه لحاظ شود، نه تنها تامین منابع برای پرداخت آن برایش مشکل خواهد بود، بلکه یک چرخه مارپیچی افزایش تورم، قیمت ها و دستمزدها اتفاق می افتد که مضر است. به مردم و البته دولت نه

خودداری دولت از افزایش حقوق کارمندان در بودجه!

اگرچه دولت ها سعی می کنند افزایش حقوق بالایی در بودجه سالانه تعیین نکنند و استدلالشان این است که در صورت افزایش حقوق بالا، نه تنها تامین منابع برای پرداخت آن برای دولت با مشکل مواجه می شود، بلکه شروع به کار نیز می شود. چرخه مارپیچی افزایش نرخ تورم، قیمت ها و دستمزدها رخ می دهد و این رویکرد منجر به زیان مردم و البته دولت می شود. اگرچه ممکن است از نظر علمی و اقتصادی درست باشد، اما به گفته کارشناسان، زمانی که شکاف بین نرخ تورم و دستمزدها عمیق است و کنترلی در ساماندهی و تثبیت قیمت ها در بازار وجود ندارد، قشر کم حقوق بگیر دچار مشکل می شوند. در زندگی جدی می شوند.

اکنون که دولت در بودجه سال آینده افزایش 18 درصدی حقوق کارکنان خود را در نظر گرفته است، با توجه به رشد قیمت ها در بازار، این رقم کمکی به بهبود زندگی آنها نمی کند. البته بسیاری از نمایندگان معتقدند افزایش 18 درصدی حقوق کارکنان دولت برای سال آینده رقم مناسبی نیست و این رقم در کمیسیون تلفیق اصلاح می شود. به گفته آنها، این لایحه باید به گونه ای اصلاح شود که افزایش حقوق کارکنان دولتی در سال آینده حداقل 20 درصد یا بیشتر باشد. این در حالی است که افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت با نرخ تورم 45 درصدی همخوانی ندارد و هزینه ها را پوشش نمی دهد. البته طبق قانون افزایش حقوق سالانه باید متناسب با نرخ تورم در نظر گرفته شود.

دولت معمولاً سعی می کند حقوق ها را در بودجه های سالانه خیلی بالا در نظر نگیرد. اما به نظر می رسد زمانی که نرخ تورم را به میزان قابل توجهی کاهش داده اید باید رقم حقوق را پایین قرار دهید، نه اینکه نرخ تورم فعلی 45 درصد باشد، بلکه باید در نظر بگیرید که رقم افزایش حقوق کمتر از 20 درصد است.

لزوم بازنگری در بودجه؛ افزایش حقوق که با نرخ تورم مطابقت ندارد

حمید حاج اسماعیلی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» از تعیین افزایش 18 درصدی حقوق کارکنان دولت و تاثیر این رقم ناچیز در تعیین حقوق سال آینده کارگران گفت. به نظر من حقوق ها زیاد نیست. اما به نظر می رسد زمانی که نرخ تورم را به میزان قابل توجهی کاهش داده اید باید رقم حقوق را پایین قرار دهید، نه اینکه نرخ تورم فعلی 45 درصد باشد، بلکه باید در نظر بگیرید که رقم افزایش حقوق کمتر از 20 درصد است. این روش مورد تایید کارشناسان و حقوق بگیران نیست زیرا فاصله بین نرخ تورم و افزایش حقوق بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه نظر نمایندگان کارگری در تعیین میزان حقوق و دستمزد با نظر دولت کاملا متفاوت است، اظهار داشت: در بحث افزایش حقوق کارگران نیز باید متناسب با نرخ تورم حقوق آنها افزایش یابد زیرا طبقه کارگر از امتیازاتی که کارمندان دولت دارند محروم است، اما اینکه دولت مصمم است حقوق کارمندان خود را زیر 20 درصد افزایش دهد، ممکن است نظر نمایندگان دولت در مجلس عالی کار را تحت تأثیر قرار دهد. شورا در هنگام تعیین حقوق، اما همانطور که قرار بود امسال حقوق در نیمه دوم سال افزایش یابد، اما این اتفاق نیفتاد، بنابراین بدون شک حقوق را تعیین کنید رقم سال آینده کارگران بدون شک است. رقم مناسبی در نظر گرفته شده است.

نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر عدم توانایی دولت در افزایش 25 تا 30 درصدی حقوق کارکنان با مفاد برنامه هفتم توسعه مغایرت دارد زیرا در برنامه هفتم توسعه بر ارتقای معیشت مردم تاکید شده است. کاهش نرخ تورم

دستمزدها نتیجه تورم است نه علت افزایش نرخ آن

حاج اسماعیلی خاطرنشان کرد: نمایندگان کارگری شورای عالی کار دیگر مانند امسال برای تعیین دستمزد سال آینده رقم را پایین نمی آورند و دولت معتقد است اگر افزایش حقوق یا دستمزد با رقم نسبتاً بالا روی آن تاثیرگذار باشد. رشد نرخ تورم، این موضوع در شرایطی است که وجود نرخ تورم بالا قابل قبول نیست، زیرا ریشه افزایش نرخ تورم در جاهای دیگر است که دولت باید به آن سمت برود، زیرا نسبت تورم حقوق بسیار پایین است البته باید توجه داشت که دستمزد ناشی از تورم است نه علت افزایش آن.

وی ادامه داد: اکنون بی اعتمادی جدی در تعیین دستمزد شکل گرفته است زیرا دولت نمی تواند در فضای دوستانه مطالبات کارگران را جدی بگیرد. به عنوان مثال نظر آقای منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر عدم امکان افزایش 25 تا 30 درصدی حقوق کارمندان توسط دولت با مفاد برنامه هفتم توسعه مغایرت دارد، اما قانون هفتم برنامه توسعه بر ارتقای سطح زندگی مردم و کاهش نرخ تورم تاکید دارد. همچنین نرخ بالای تورم در کشور برای همه قابل مشاهده است اما دولت مدعی کاهش تورم است در حالی که مردم اثری از کاهش نرخ تورم روی سفره خود نمی بینند.

وقتی هر کیلو گوشت 500 هزار تومان، برنج کیلویی 110 هزار تومان، مرغ 100 هزار تومان قیمت دارد و اجاره بهای خانه دو برابر شده است، تصمیم گیران باید برای تعیین حقوق و دستمزد متناسب با رشد سریع قیمت ها در بازار، جوانب لازم را در نظر بگیرند. .

ثبات دستمزدها در برابر رشد شدید قیمت ها

به گفته این کارشناس اقتصادی، وقتی هر کیلو گوشت 500 هزار تومان، برنج 110 هزار تومان، مرغ 100 هزار تومان و کرایه خانه دو برابر شده است، مراجع تصمیم گیر باید جوانب لازم را برای تعیین حقوق و دستمزد در نظر بگیرند.با توجه به رشد سریع قیمت ها در بازار، این در حالی است که حقوق کارگران با افزایش چند برابری برخی کالاهای اساسی در طول سال افزایش نیافته و همان رقمی است که در سال گذشته بدون هیچ تغییری متناسب با افزایش شدید تعیین شده است. در قیمت ها

حاج اسماعیلی افزود: به هر حال اظهارات برخی دولتمردان مبنی بر عدم افزایش حقوق کارمندان و کارگران در شرایطی که تورم بالاست و ثبات قیمتی در بازار وجود ندارد، چندان منطقی نیست. بر اساس این گزارش، با توجه به رد کلیات بودجه 1403 توسط شورای اسلامی و مهلت یک هفته ای دولت برای تعدیل آن، احتمالاً در بخش تعدیل حقوق بازنشستگان، میزان حقوق کارکنان دولت و افزایش 50 درصد منابع از طریق اخذ مالیات بررسی می شود. لایحه ای که میزان درآمد و هزینه آن مغایر است و مجلس می خواهد قبل از بررسی در کمیسیون تلفیق آن را اصلاح کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=151216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.