افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
3

ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور توسط رهبر انقلاب

  • کد خبر : 122009
ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور توسط رهبر انقلاب

به گزارش سایت خبریحامیان ولایت» حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای اصل ۱۱۱ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست های کلی توسعه دریامحور را به سران قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. . بر اساس این ابلاغیه، قوه […]

به گزارش سایت خبریحامیان ولایت»


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای اصل ۱۱۱ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست های کلی توسعه دریامحور را به سران قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. .

بر اساس این ابلاغیه، قوه مجریه موظف است با کمک شورای اسلامی و قوه قضائیه و بسیج نهادهای مسئول، طرح جامع اجرای این سیاست ها شامل ارائه لوایح، آیین نامه های تصویبی و اقدامات اجرایی لازم ظرف شش ماه اقدام کند.




سیاست های کلی توسعه دریا محور به شرح زیر است:

دریاها و به ویژه دریاهای آزاد و اقیانوس ها موهبت های الهی و ذخایر و منابع غنی برای توسعه علم و فناوری، افزایش کار و ثروت، رفع نیازهای حیاتی و تولید اقتدار و بستری مناسب برای تمدن هستند. ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرار گرفتن بین دو دریا و داشتن هزاران کیلومتر سواحل و همچنین جزیره و قابلیت های فراوان در خشکی، حضور موثر در سواحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و استفاده از آن ضروری است. . کشور به عنوان موتور و محور توسعه باید برای دستیابی به جایگاه شایسته منطقه ای و جهانی در استفاده از دریا اقداماتی را انجام دهد. بنابراین سیاست های کلی توسعه دریا محور به شرح زیر تعیین می شود:

1- سیاست یکپارچه امور دریایی و تقسیم کار ملی و مدیریت چابک و کارآمد دریا به منظور بهره گیری حداکثری از توانمندی های دریا، دستیابی به جایگاه آبرومند و رتبه اول جهانی در منطقه.

۲- توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب‌های توسعه دریایی در سواحل، جزایر و نواحی داخلی به‌گونه‌ای که میزان رشد اقتصادی در حوزه فعالیت‌های دریامحور (اقتصاد دریامحور) باشد. همیشه حداقل دو برابر نرخ رشد اقتصادی کشور در ده سال است.

3- تسهیل و توسعه سرمایه گذاری و مشارکت داخلی و خارجی از طریق ایجاد زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری (حقوقی، اقتصادی، زیرساختی و امنیتی) لازم.

4- تهیه طرح توسعه جامع دریامحور با پهنه بندی دریا، سواحل و پشت ساحل و تعیین نسبت و جغرافیای جمعیت، بازرگانی، صنعت، کشاورزی و گردشگری به ویژه در سواحل و جزایر جنوبی و جنوبی به ویژه سواحل. مکران با تاکید بر هویت ایرانی-اسلامی حداکثر ظرف مدت یک سال پس از ابلاغ سیاست.

5- بهره برداری حداکثری و بهینه از ظرفیت ها، منابع و ذخایر اکوسیستم دریایی، پرهیز از تخریب محیط زیست دریایی به ویژه توسط سایر کشورها.

6- تأمین و ارتقای سرمایه انسانی و مدیریت متعهد و کارآمد و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه با محوریت دریا و اکوسیستم نوآوری و فناوری دریایی.

7- توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی، تولیدی و خدماتی کلان و دانش‌بنیان با کشورهای همسایه و سایر کشورها برای بهره‌گیری از توانمندی‌های دریایی و حضور مؤثر در مسیرهای بین‌المللی و رسیدن به جایگاه منطقه‌ای. قطب ها

8- افزایش مشارکت کشور در حمل و نقل و ترانزیت دریایی از طریق ایجاد و تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی.

9- حمایت از سرمایه گذاران بومی و محلی در طرح های عمرانی و حمایت از فعالان اقتصادی و کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​جوامع محلی در زمینه های مختلف از جمله ماهیگیری، کشاورزی، صنعت و گردشگری.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=122009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.