افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
0

ائتلاف گرایی خواسته بسیاری از کشورها و بازیگران بین المللی است

  • کد خبر : 408384
ائتلاف گرایی خواسته بسیاری از کشورها و بازیگران بین المللی است

به گزارش بازار، مسعود مزکیان صبح امروز پنجشنبه در نخستین اجلاس بریکس پلاس «نشست مشترک سران بریکس با کشورهای میهمان و دوست بریکس» در کازان روسیه اظهار داشت: گستره جغرافیایی برجام فرصتی بی نظیر برای تسهیل ارتباطات بین قاره ای و کسب منافع جمعی مشترک. فرآیندی که نتیجه شگرفی در کاهش شکاف موجود در فرآیند […]

به گزارش بازار، مسعود مزکیان صبح امروز پنجشنبه در نخستین اجلاس بریکس پلاس «نشست مشترک سران بریکس با کشورهای میهمان و دوست بریکس» در کازان روسیه اظهار داشت: گستره جغرافیایی برجام فرصتی بی نظیر برای تسهیل ارتباطات بین قاره ای و کسب منافع جمعی مشترک. فرآیندی که نتیجه شگرفی در کاهش شکاف موجود در فرآیند توسعه و افزایش سطح رفاه مردم خواهد داشت. آینده متعلق به کشورهایی است که بیشترین نقش را در ایجاد همگرایی و برقراری نظم جدید روابط نهادینه شده بر اساس گفتمان هماهنگی و عدالت دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مبانی معادلات یکجانبه و موازنه ناشی از تک قطبی به شدت ضعیف و ناپایدار شده است، گفت: ائتلاف گرایی و تلاش برای ایجاد روابط سازنده و دوستانه بخشی از واقعیت کنونی و آرزوی تعداد زیادی از کشورها و بازیگران بین المللی رهایی از یکجانبه گرایی.

متن کامل سخنرانی دکتر مزیکیان در اجلاس بریکس پلاس، «نشست مشترک رهبران بریکس با کشورهای مهمان و دوستان بریکس» به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای ولادیمیر پوتین عزیز

رئیس جمهور محترم فدراسیون روسیه

رؤسای جمهور و نخست وزیران محترم

خانم ها و آقایان

امیدوارم با توجه به فضای همفکری و تبادل نظر ایجاد شده و بر اساس عنوان زیبای انتخاب شده برای این اجلاس، یعنی «بریکس و جنوب جهانی؛ ساخت مشترک دنیای بهتر» گامی نو در جهت تحقق این اجلاس برداریم. ایجاد روابط نظامی بهتر و عادلانه تر بر اساس رضایت جمعی.

ائتلاف گرایی و تلاش برای ایجاد روابط سازنده و دوستانه بخشی از واقعیت کنونی و تمایل بسیاری از کشورها و بازیگران بین المللی برای رهایی از یکجانبه گرایی است. پایه های معادلات یک طرفه و تعادل ناشی از مرکزیت تک قطبی به شدت ضعیف و ناپایدار شده است. بسیاری از ساختارها و سازوکارهای بین المللی برآمده از این رویکرد، مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد، صندوق بین المللی پول، نهادهای حقوق بشر و نمونه های دیگر، به دلیل سیاسی شدن و نفوذ دولت های غربی، کارایی مؤثر و سازنده خود را از دست داده اند. به همین دلیل است که این گروه از ابتدای شکل گیری در سایه اهداف عالی و مطلوب خود توانسته است به الگوی موفق همکاری و همگرایی بین کشورها در صحنه منطقه ای و بین المللی تبدیل شود.

این اجلاس جلوه ای از این واقعیت است که ساختن دنیای بهتر به تنهایی امکان پذیر نیست و در دنیای به هم پیوسته امروز اراده و اقدام مشترک لازم است. تحولی اساسی که مستلزم اصلاح نظام فعلی و ایجاد نظام جدید موازنه قوا بر اساس عدالت و رضایت است. بر اساس روایتی دیگر، دنیای بهتر جایی خواهد بود که هیچ نشانه‌ای از تحریم، تحمیل اراده، تجاوز، جنگ، گشایش کشورها و نسل‌کشی و چندجانبه‌گرایی به جای یکجانبه‌گرایی، اکثریت به جای اقلیت، برابری به جای تبعیض، وجود نداشته باشد. شفافیت به جای فریب، دموکراسی به جای استبداد و گفتگو، حکومت به جای جنگ.

در طول یک سال گذشته، جهان ما با حوادث متعددی مواجه بوده و بسیاری از مولفه های صلح و امنیت، به ویژه در منطقه غرب آسیا، تضعیف و تهدید شده است. رژیم صهیونیستی با بی توجهی به موازین بین المللی بسیاری از خطوط قرمز حاکمیت دولت را زیر پا گذاشته و با ایجاد موج جدیدی از خشونت و ترور، برگ سیاه دیگری به تاریخ جنایات گسترده خود افزوده است. آتش جنگ همچنان در نوار غزه فلسطین و شهرهای لبنان شعله ور است و نهادها و مجامع بین المللی به رهبری شورای امنیت سازمان ملل به عنوان موتورهای صلح و امنیت بین المللی فاقد کارایی لازم برای خاموش کردن آن هستند. آتش این بحران و از سوی دیگر حمایت. دولت های غربی به ویژه آمریکا بدون تردید دسترسی به صلح و توقف جنگ را دور از دسترس رژیم صهیونیستی قرار داده اند.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است که بحران ها و چالش های منطقه ای و بین المللی بدون تلاش مشترک از بین نمی روند. بدین منظور، در چارچوب سیاست اصولی خود، همواره تلاش کرده‌ایم تا با ایجاد شبکه‌های هوشمند و کارآمد روابط تجاری، همکاری‌های بین‌المللی را تقویت و مؤلفه‌های دوستی بین کشورها را تعمیق دهیم. این در حالی است که بر خلاف تمامی معیارهای شناخته شده بین المللی و حقوق بشری، اعمال تحریم های یکجانبه هنجارهای بین المللی و حقوق بشر را به چالش کشیده و بسیاری از روندهای توسعه ای در سایه اقدامات قهری و نیات سیاسی با چالش های متعدد و تحرکات مستمر مواجه شده است. به سوی جهانی امن و توسعه یافته مختل شده است.

بنابراین، بریکس و بریکس پلاس باید مکانیزمی را طراحی و اجرا کنند که شفاف، عادلانه، جامع، بدون تبعیض و مبتنی بر قوانین تجاری چندجانبه با تمرکز ویژه بر جنوب جهانی و کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته باشد. تحریم‌های غیرقانونی اثرات مخربی بر روابط بین‌الملل دارد و کشورها را از دسترسی به منابع مالی خود باز می‌دارد و بر نقش مؤثر کشورها در فرآیندهای مبتنی بر همکاری‌های بین‌المللی از جمله مقابله با اثرات نامطلوب تغییرات اقلیمی، گرم شدن کره زمین، تخریب محیط‌زیست و ارائه کمک‌های بشردوستانه تأثیر می‌گذارد. . . منفی می گذارد

بسیاری از کشورهای عضو یا مرتبط با گروه بریکس از اقتصاد پویا و در حال توسعه بهره می برند. این قابلیت، فرصت‌های ارزشمندی را به همراه دارد که در صورت توجه و تلاش برای ایجاد پیوندهای عمیق اقتصادی و تجاری، می‌تواند منافع سرشار و جامعی را به همراه داشته باشد. استفاده از ارزهای ملی برای تراکنش‌های تجاری، پلتفرم‌های جدید بانکی، ارزهای دیجیتال، تقویت بانک توسعه جدید (NDB) و ترتیبات ذخیره (CRA) و اقدامات مشابه دنیای بهتری را برای همه ایجاد می‌کند.

فناوری های جدید به ویژه هوش مصنوعی تاثیرات استراتژیک و فوق العاده ای بر زندگی ما خواهند داشت.

در آینده نزدیک، کشورهای یکجانبه گرا محدودیت های زیادی را برای دسترسی کشورهای در حال توسعه به فناوری های جدید اعمال خواهند کرد. برای رفع این محدودیت ها باید با یکدیگر همکاری کنیم و راهی جز سرمایه گذاری مشترک، تبادل تجربه و تسریع در همکاری مشترک وجود ندارد.

شنوایی محترم

گستره جغرافیایی برجام فرصتی بی نظیر برای تسهیل ارتباطات بین قاره ای و کسب منافع جمعی مشترک است، فرآیندی که نتیجه شگرفی در کاهش شکاف موجود در روند توسعه و افزایش سطح رفاه مردم خواهد داشت. . آینده متعلق به کشورهایی است که بیشترین نقش را در ایجاد همگرایی و برقراری نظم جدید روابط نهادینه شده بر اساس گفتمان هماهنگی و عدالت دارند.

در پایان بار دیگر از آقای ولادیمیر پوتین برای میزبانی این نشست مهم در شهر زیبای کازان تشکر می کنم.

درود بر شما و خداوند شما را بیامرزد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=408384

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.