افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

آیین و رسومات برگزاری جشن تکلیف دختران در ایران

  • کد خبر : 21995
آیین و رسومات برگزاری جشن تکلیف دختران در ایران
هر سال در مدارس ایرانی برای دخترانی که به سن 9سالگی رسیده‌اند، جشن تکلیف برگزار می‌شود. برخی از خانواده‌ها علاوه‌بر مدرسه، در خانه نیز برای فرزندان خود جشن تکلیف برگزار می‌کنند تا مشرف‌شدن فرزندشان به عبادت الهی را برای او خاطرانگیز کنند. برگزاری این جشن آداب و رسومات خاص خود را دارد. باوجوداین، در برگزاری آن در مدارس مختلف تفاوت‌هایی نیز دیده می‌شود. در هر مدرسه یا خانواده، از ایده‌های خاصی برای برگزاری این جشن مذهبی استفاده می‌شود. دختران بعد از رسیدن به سن 9سالگی، باید عبادات خود مانند نماز و روزه را به‌طور کامل به جای آورند. در این جشن معمولاً مطالبی درمورد عبادات و وظایف دختران بعد از این سن به شیوه‌های مختلف ارائه می‌شود. یکی از نقاط مشترک جشن تکلیف در همهٔ مدارس، این است که باید همهٔ دختران چادر سفید سر کنند و به آن‌ها هدایایی مانند تسبیح، سجاده، مهر و یک وسیلهٔ کادویی هدیه داده شود. اگر به دنبال یادگیری آیین و رسومات برگزاری جشن عبادت دختران هستید، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

جشن تکلیف چیست؟

درواقع جشن تکلیف برای دختران زمانی برگزار می‌شود که آن‌ها به بلوغ جسمانی رسیده باشند و به انجام تکالیف شرعی مکلف شده باشند. سن تکلیف یا همان سن بلوغ در دختران و پسران متفاوت است. دختران در سن 9سالگی به بلوغ می‌رسند در حالی که پسران در سال 14 یا 15سالگی به بلوغ جسمی می‌رسند. در مدارس ایران یا برخی از خانواده‌های ایرانی برای دختران و پسرانی که به بلوغ رسیده‌اند و مکلف به انجام عبادات دینی هستند جشن تکلیف برگزار می‌شود. برگزاری این جشن با آداب و رسومات خاصی همراه است. به همین دلیل مدارس یا خانواده‌هایی که می‌خواهند این جشن را برگزار کنند، باید با رسومات آن آشنا باشند. ایده‌های زیادی برای برگزاری جشن عبادت برای دختران وجود دارد. با وجود این رسومات و آیین‌های جشن باید رعایت شود. معمولاً در این جشن والدین، کادر مدرسه یا افراد مذهبی که به جشن دعوت شده‌اند، درمورد کارهایی که نوجوانان بعد از بلوغ باید انجام بدهند و کارهایی که نباید انجام بدهند توضیحاتی را ارائه می‌کنند.

چند ایده برای برگزاری جشن تکلیف دختران

برای این‌که جشن مکلف شدن برای نوجوانان با شور و نشاط برگزار شود، علاوه‌بر مراسمات مذهبی، باید از برنامه‌های شاد و مفرح نیز استفاده شود. اجرای برنامه‌های مفرح باعث می‌شود که خاطرهٔ جشن برای دختران و پسران تازه به بلوغ رسیده لذت‌بخش‌تر باشد. ازجمله کارهایی که می‌توان برای برگزاری این مراسم انجام داد عبارت است از:

  • یک کیک مناسبتی و زیبا تهیه کنید

در همهٔ جشن‌های تکلیف، یک کیک زیبا با تم جشن تکلیف سفارش داده می‌شود، به همین دلیل اگر شما هم قصد برگزاری جشن تکلیف دخترانه دارید، باید قبل از هر چیزی، به فکر تهیهٔ یک کیک متناسب با تعداد نفرات حاضر در جشن باشید. برای این‌که مراسم فرزند خود را خاص‌تر کنید، سعی کنید از کیک‌هایی با تزیینات مربوط به جشن تکلیف استفاده کنید. این کیک‌ها می‌توانند ایدهٔ بسیار خوبی برای خاص‌تر کردن جشن باشند. برای ایدهٔ طراحی و دیزاین کیک می‌توانید از طرح‌هایی مانند سجاده، چادرنماز، فرشتگان سفیدپوش و… استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید حتی رنگ کیک را نیز با سایر وسایل و دکوراسیون جشن ست کنید. به‌طورکلی ایده‌های خاص‌تر کردن جشن کاملاً سلیقه‌ای هستند، برای پیدا کردن ایده های خاص میتوانید به سایت (شادی های مذهبی ) مراجعه کنید و ایده های زیبایی را برای تزئینات جشن تکلیف برداشت نمایید.

  • از تم دخترانه استفاده کنید

برای برگزاری جشن تکلیف ، بهتر است که از تم‌های دخترانه و فانتزی برای وسایل تزیینی و دکوری استفاده کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید از رنگ‌های شاد و دخترانه مانند صورتی، گلبهی، زرد یا رنگی‌های موردعلاقهٔ دختران برای دیزاین اتاق‌ها یا سالن پذیرایی استفاده کنید.

  • استفاده از چادر نماز سفید

برای نشان‌دادن این موضوع به دختران که جشن تکلیف به چه معناست، معمولاً از چادر نمازهای سفید و سجاده و تسبیح و مهر استفاده می‌کنند. به این ترتیب دختران بهتر می‌توانند با وظایف دینی خود آشنا شوند. یکی از ملزومات هر جشن تکلیفی، خرید و تهیهٔ چادرهای یک‌رنگ و در طرحی‌های زیبا و به رنگ سفید است. پس یادتان باشد که برای برگزاری این جشن، حتماً از چادرهای زیبا و با طرح‌های خاص دخترانه استفاده کنید.

  • از تنقلات استفاده کنید

در کنار کیک، باید از سایر تنقلات مخصوص کودکان نیز استفاده کنید و در طول جشن با آن‌ها از مهمانان خود پذیرایی کنید. معمولاً استفاده از تنقلاتی مانند شکلات، آبمیوه، شیرینی، آجیل، پفیلا، ساندویچ‌های آماده و… برای این جشن استفاده می‌شود.

  • دفن کردن بدی‌ها

یک ایدهٔ جالب و منحصربه‌فرد برای جشن تکلیف دخترانه، برگزاری مراسم دفن بدی‌هاست. برای این کار از دختران بخواهید تمام کارهای بدی را که در گذشته انجام داده‌اند مانند دروغ گفتن، کمک‌نکردن به والدین، دعواکردن با دیگر بچه‌ها و… را روی یک کاغذ بنویسند و آن را تا بزنند. سپس آن‌ها را در داخل یک جعبه بریزند و آن را به همراه هم در باغچهٔ مدرسه دفن کنند. این کار می‌توانند آن‌ها را بهتر با تکالیف شرعی‌شان آشنا کند.

  • از یک فرد متخصص بخواهید تا سخنرانی جشن را انجام دهد

معمولاً در جشن تکلیف ، یک فرد مذهبی مانند امام‌جماعت شهر یا روحانی، مطالبی را درمورد وظایف دینی به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند. هرچقدر فردی که این سخنرانی را انجام می‌دهد عالم‌تر باشد، تأثیر سخنان او بر ذهن دانش‌آموزان بیشتر خواهد بود، به همین دلیل بهتر است این سخنرانی درمورد آداب و وظایف شرعی دختران بعد از سن تکلیف توسط فردی عالم و آگاه انجام شود.

  • از هدیه استفاده کنید

در کنار چادرنماز، باید به دانش‌آموزان و دخترانی که به سن تکلیف رسیده‌اند، هدیه‌هایی داده شود. این هدیه می‌تواند وسایلی مانند کتاب قرآن، سجاده، تسبیح، کتاب، ماگ، ساعت‌مچی و… باشد.

 

خلاصه

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که جشن تکلیف در ایران، هرساله در مدارس برای دانش‌آموزان سوم ابتدایی برگزار می‌شود. این جشن‌ها آداب‌ورسوم خاصی دارند که باید حتماً در هر جشنی رعایت شوند. افرادی که مسئول برگزاری جشن هستند، می‌توانند از ایده‌های زیبا و خاص برای برگزاری جشن استفاده کنند. ازجمله کارهایی که حتماً باید انجام شود، خرید کیک، تهیهٔ تنقلات، سخنرانی با موضوع وظایف شرعی، خرید هدیه، بازی، خرید چادر و سجادهٔ نماز و تزیین محل برگزاری جشن است.

برگرفته از: با مردم

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=21995

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.