افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

آیین نامه جدید انضباطی دانش آموزان جهت اجرا ابلاغ شد. از ممنوعیت جاسوسی از حریم خصوصی دانش آموزان تا عدم اتکا به تصاویر مخفی برای تصمیم گیری

  • کد خبر : 373134
آیین نامه جدید انضباطی دانش آموزان جهت اجرا ابلاغ شد. از ممنوعیت جاسوسی از حریم خصوصی دانش آموزان تا عدم اتکا به تصاویر مخفی برای تصمیم گیری

| ۱۴۰۳/۰۷/۰۲ ۲۰:۳۶:۲۰ آیین نامه جدید انضباطی دانشجویان که به امضای وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم رسید، برای اجرا به روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارسال شد. بر اساس اعلام وزارت علوم، با توجه به ضرورت جهت دهی بیشتر شوراهای انتظامی به سمت قانون گرایی […]



|

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ ۲۰:۳۶:۲۰

آیین نامه جدید انضباطی دانشجویان که به امضای وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم رسید، برای اجرا به روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارسال شد.

بر اساس اعلام وزارت علوم، با توجه به ضرورت جهت دهی بیشتر شوراهای انتظامی به سمت قانون گرایی برای تنظیم دقیق تر دستورات انضباطی بر اساس آیین نامه انضباطی مصوب سی و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 14/6/1374. نام اختصاری “قانوننامه” است. این آیین نامه با هدف تفکیک بیشتر جرایم و رفع ابهام تداخل و عمومیت در آنها، همسان سازی و ایجاد تناسب بین جرم و مجازات و در نتیجه یکسان سازی بیشتر در احکام صادره تهیه شده است. به عنوان تعیین مقامات ذیصلاح برای کشف وقوع تخلفات خاص.

برخی از نکات مهم این سیاست به شرح زیر است:

اصل قانونی بودن تخلفات.

این نوع رفتار دانشجویی تخلفاتی است که در آیین نامه انضباطی یا آیین نامه اجرایی تخلف محسوب می شود و لازم است به تعاریف قانونی تخلفات رجوع شود و موضوع به تعاریف مرتبط شود.

اصل برائت

اصل بر برائت دانش آموز است و شورا به موارد زیر توجه دارد.

الف) هرگونه تردید در مورد تخلف از رفتار انجام شده باید به نفع دانشجو تفسیر شود.

ب) هرگونه شبهه در تعیین انتساب تخلف انجام شده باید به نفع دانشجو تفسیر شود.

ج) در صورت عدم وجود دلیلی که تخلف دانش آموز را ثابت و نسبت می دهد، وی نیازی به ارائه دلیلی برای اثبات بی گناهی خود نخواهد داشت.

ت) دانشجو تا زمان اثبات تخلف و قطعی شدن حکم انضباطی از کلیه امتیازات دانشجویی برخوردار است مگر در مواردی که در این سیاست مقرر شده است.

اصل بی طرفی شورای انضباطی.

هیأت‌ها باید در یک فرآیند دادرسی منصفانه تصمیم بگیرند و از قضاوت بر اساس ملاحظات شخصی، جناحی یا هر موضوعی که با تخلف ادعا شده مرتبط نیست، اجتناب کنند.

اصل حق دفاع

اگر تخلفی به دانش آموزی نسبت داده شود، او حق دارد از خود دفاع کند.

اصل محرمانه بودن.

هرگونه انتشار اطلاعات مربوط به روند رسیدگی انضباطی در کلیه مراحل تشکیل پرونده تا زمان ابلاغ و اجرای رأی قطعی دانشجو ممنوع است مگر در مواردی که در آیین نامه و آیین نامه داخلی مقرر شده است.

اصل تناسب

هیأت‌های انضباطی باید در حدود صلاحیت خود طبق مقررات و دستورالعمل‌ها به شدت تخلف از سوابق تحصیلی و انضباطی دانش‌آموز، خواسته‌های محیط دانش‌آموزی، تناسب تخلف با نوع و میزان مجازات و تصمیم به مجازات نامتناسب یا نامتناسب با مصادیق. نقض رأی قابل تجدیدنظرخواهی خواهد بود.

اصل رفتار برابر

هیأت های انضباطی در رسیدگی به تخلفات مشابه باید همین رویه را رعایت کنند.

اصل برابری

همه دانش آموزان در برابر قوانین و مقررات برابر هستند. هرگونه تبعیض بر اساس جنسیت، نژاد، زبان، قومیت، مذهب، تابعیت و مانند آن ممنوع است.

اصل ارائه مبنای تصمیم.

شوراها موظفند پس از بررسی و بررسی گزارش ها یا شکایات، دلایل تصمیم خود را با استناد به شواهد و مستندات بر اساس دستورالعمل صادره اعلام کنند. یک گزارش ساده از هر یک از منابع حقیقی یا حقوقی که مبتنی بر شواهد خاصی نباشد یا با دلایل و امارات دیگر مغایرت داشته باشد، نمی تواند مبنای احراز تخلف قرار گیرد.

احترام واقعی به حقوق بشر، آزادی و کرامت انسانی

حفظ کرامت انسانی، رعایت موازین دینی و اخلاقی و رعایت حقوق و آزادی های مندرج در منشور حقوق دانشجویان الزامی است.

اصل عدم جاسوسی

رعایت حریم خصوصی دانش‌آموز الزامی است و هیئت‌ها نمی‌توانند حریم خصوصی یا مدارک و اطلاعات دانش‌آموز را مورد بررسی قرار دهند و سوالاتی غیرمرتبط با موضوع تخلف فعلی برای کسب مدرک مطرح کنند و رسیدگی فقط در صورت تخلف منتسب به دانشجو مجاز است. بر این اساس، شواهد و مدارک به دست آمده با نقض حریم خصوصی دانشجویان یا سایر روش های غیرقانونی مانند تهیه مخفیانه سکانس های صوتی و تصویری مانند جاسوسی از وسایل شخصی و صفحات مجازی متعلق به دانش آموزان و غیره قابل انجام نیستند. مشمول مصوبه شورا بوده و آراء و احکام صادره بر اساس این موارد فاقد وجاهت قانونی است.

اصل حق دادرسی عادلانه

دانشجو حق دارد در مدت معقول از یک فرآیند منصفانه و عادلانه به شرح زیر بهره مند شود:

تخلفی که به دانش آموز نسبت داده می شود و کلیه ادله آن باید در کوتاه ترین زمان ممکن به صورت واضح و ساده برای او توضیح داده شود.

ترکیب اعضای شورای ابتدایی دانشگاه به شرح زیر است:

– معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه به عنوان رئیس شورای ابتدایی.

– یکی از اساتید معاونت آموزشی یا نماینده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و در صورت عدم حضور نماینده رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان به پیشنهاد رئیس دفتر مؤسسه و با تصمیم رئیس دانشگاه.

– یکی از اساتید گروه حقوق دانشگاه در صورت غیبت از سایر دانشگاهها به پیشنهاد معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه و تصمیم رئیس دانشگاه.

– دو نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه به پیشنهاد معاونت فرهنگی دانشجویی و تصمیم رئیس دانشگاه.

– دو نفر از دانشجویان ترجیحاً از هر دو جنس مخالف پیشنهاد معاونت فرهنگی دانشجویی و تصمیم ریاست دانشگاه.

– دبیر شورای بدوی پیشنهاد معاونت فرهنگی دانشجویی و تصمیم رئیس دانشگاه بدون حق رای.

ترکیب اعضای هیأت بازنگری دانشگاه عبارت است از:

– رئیس دانشگاه به عنوان رئیس شورای تجدید نظر.

– رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در غیاب رئیس دفتر استان.

– نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان.

– دو نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه به پیشنهاد معاونت فرهنگی دانشجویی و انتخاب رئیس دانشگاه.

– دانشجوی دانشگاه به پیشنهاد معاونت فرهنگی دانشجویی و انتخاب رئیس دانشگاه.

– معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه به عنوان دبیر شورای تجدیدنظر بدون حق رای.

تبصره شورا با انتخاب و صدور تصمیم کلیه اعضا رسمیت می یابد و جلسات با حضور رئیس و دبیر شورا و حداقل دو نفر دیگر از اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات آن با سه رای معتبر است. به نفع

ترکیب اعضای شورای مرکزی وزیران به شرح زیر است:

– رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان رئیس شورا

– رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در یکی از دانشگاهها به پیشنهاد رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و با حکم وزیر حسب مورد.

– یک فقیه از بین اساتید دانشگاه به پیشنهاد رئیس شورای مرکزی و با حکم وزیر حسب مورد.

– رئیس دبیرخانه شورای مرکزی بدون داشتن حق رأی به عنوان دبیر شورا به پیشنهاد رئیس شورای مرکزی و با حکم وزیر حسب مورد.

– دو نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها به پیشنهاد رئیس شورای مرکزی و با حکم وزیر حسب مورد (در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یکی از اعضای هیأت وزیران. هیئت علمی، مدیر کل دانشجویان در سازمان دانش آموزی خواهد بود.)

– دانشجو ترجیحاً از بین اعضای شورای انضباطی دانشگاه ها حسب مورد به پیشنهاد شورای مرکزی و حکم وزیر.

– دو نفر از معاونت های دانشجویی دانشگاه ها حسب مورد به پیشنهاد رئیس شورای مرکزی و حکم وزیر.

– معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس شورای خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

باید گفت؛ با استناد به مصوبات 429 و 430 مورخ 21.7.1377 و 1377.8.5 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقررات نحوه و تعیین ترکیب و شرایط اعضای شوراهای انضباطی، آیین نامه اجرایی شوراهای انضباطی. . آیین نامه های دانشجویی مصوب سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه 6/1374. 14. شورای عالی انقلاب فرهنگی در هفت بند شامل 124 ماده و 113 تبصره اصلاحی در تاریخ 1403/6/24 به تصویب وزرای بهداشت، درمان، آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری رسید. و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=373134

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.