افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
3

آینده مسکن در سال 1403; افزایش قیمت یا ثبات

  • کد خبر : 214615
آینده مسکن در سال 1403;  افزایش قیمت یا ثبات

اکبر محمودی; بازار: در روزها و هفته های پایانی هر سال معمولاً بازار املاک از نظر خرید و فروش در وضعیت رونق قرار می گیرد. اما امسال این رونق نه تنها دیده نمی شود بلکه طبق آماری که به صورت رسمی اعلام شده با روزهای رونق خود فاصله زیادی دارد. این عدم رونق از نظر […]

اکبر محمودی; بازار: در روزها و هفته های پایانی هر سال معمولاً بازار املاک از نظر خرید و فروش در وضعیت رونق قرار می گیرد. اما امسال این رونق نه تنها دیده نمی شود بلکه طبق آماری که به صورت رسمی اعلام شده با روزهای رونق خود فاصله زیادی دارد.

این عدم رونق از نظر تعداد معاملات، اگرچه فرصت خوبی برای برخی خریداران مصرفی است تا قدرت خرید خود را بازیابند و وارد بازار مسکن شوند، اما به نظر می رسد انتظارات تورمی و سیگنال افزایش نرخ دلار در گذشته هفته ها باعث شده تا احتمال افزایش قیمت مسکن برای سال آینده قطعی شود.

اگرچه اکثر کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش قیمت ها در حوزه نهاده ها، انرژی، حمل و نقل، سیمان و فولاد در سال 1403 افزایش قیمت مسکن قطعی است، اما این سوال نیز مطرح است که آیا خرید مسکن در سال 1392 ادامه خواهد داشت یا خیر. آیا این امکان وجود دارد که در آن قدرت خرید به میزان قابل توجهی کاهش یافته باشد؟ آیا این احتمال وجود دارد که رونق ساخت و ساز و هجوم واحدهای مسکونی از سوی نهضت ملی مسکن بتواند قیمت مسکن را ثابت نگه دارد؟

با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال 1402 یکی از موضوعات مورد توجه فعالان اقتصادی، پیش بینی قیمت مسکن در 6 ماه آینده و ابتدای سال 1403 است، اما واقعاً به چه عواملی بستگی دارد و حتی پیش بینی مسکن به کجا خواهد رسید. قیمت ها در ماه های آینده می رسد؟

اما بر اساس آمار منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی ایران بر اساس شاخص آذر ماه، اگرچه ساخت و ساز مسکن در تابستان گذشته وضعیت بهتری را تجربه کرد، اما در دو ماه پایانی پاییز مجدداً با رکود مواجه شد. بنابراین، علاوه بر بخش بازرگانی که نسبتاً راکد است، آمارهای ساخت و ساز نیز نشان می دهد که بخش ساختمانی نیز با رکود مواجه است که مسئولان وزارت راه و شهرسازی و حتی سازمان مسکن نیز اعلام کرده اند. نظام مهندسی آمار امسال به رقم 350000 واحد مسکونی می رسد.

وضعیت اقتصادی نشان می دهد که در واقع لحظه دقیق خروج بازار مسکن از رکود مربوط به شرایط کلان اقتصادی کشور خواهد بود و شرایط به گونه ای پیش می رود که شاخص های اقتصادی این بازار قابل بررسی باشد. فعال شد.

بررسی روند بازار املاک در چهار دهه گذشته نشان می دهد که تاثیر تحرکات بازار طلا و ارز بر بازار املاک بسیار زیاد است. در صورت کاهش قیمت دلار، قیمت مسکن نیز متعاقبا کاهش می یابد و بالعکس در صورت افزایش قیمت دلار، فعالان بازار مسکن به این نتیجه می رسند که بازار مسکن رونق خواهد گرفت. بنابراین قیمت مسکن در 6 ماه آینده به طور مستقیم به قیمت طلا و ارز بستگی خواهد داشت.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن می‌توان به عدم تعادل عرضه و تقاضا در اثر عدم ساخت و ساز اشاره کرد. عاملی که یکی از دلایل نوسان شدید بازار مسکن از سال 1396 بوده است، هرچند این روزها صدای پای سازندگان چینی به دور از نظارت وزارت راه و شهرسازی در تهران و شهرداری تهران به گوش می رسد. توسعه، سعی در رونق ساخت و ساز مسکن دارد، به نظر می رسد اگر این اقدام انجام شود، جبران آن زمان زیادی می برد. ناراضی.
اما کارشناسان این حوزه بر این باورند که اگر در شهری مانند تهران چند هزار آپارتمان در اختیار بانک ها به درستی عرضه و به متقاضیان واقعی تحویل داده شود، بازار ملک از رکود کنونی خارج می شود.
نقش دولت و قیمت مسکن در سال آینده تنها به انجام تعهدات مسکن محدود نمی شود. چرا که با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای سال 1403 و میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران باید منتظر آثار آن در بازار املاک باشیم.

از شرایط اقتصادی و بیرونی حوزه مسکن که بگذریم، باید در نظر داشت که پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده به‌طور قابل‌توجهی متاثر از قیمت نهاده‌های تولید در بخش ساخت‌وساز خواهد بود. در میان این مجموعه عوامل، پس از قیمت زمین که 60 تا 70 درصد هزینه های تولید را شامل می شود، تغییرات و تحولات در زمینه هایی مانند مصالح ساختمانی از جمله تیرآهن می تواند باعث افزایش هزینه های ساخت و به تبع آن قیمت تمام شده مسکن شود. . افزایش دادن.

اما با توجه به شرایط در سطح کلان اقتصادی و روند افزایش قیمت ها در حوزه نهاده ها و همچنین افزایش قیمت هایی که در حوزه انرژی، حمل و نقل و احتمالا سیمان و فولاد رخ خواهد داد، به نظر می رسد سال آینده و در شش ماه در ابتدای سال، هزینه مسکن افزایش خواهد یافت.

با افزایش سالانه دستمزدها بدون شک هزینه تولید و قیمت تیرآهن، میله و مصالح ساختمانی افزایش می یابد. علاوه بر این افزایش هزینه ها در زمینه صدور پروانه ساخت، نظارت فنی و نظام مهندسی وجود دارد که در مجموع هزینه های مربوط به قیمت نهایی مسکن را افزایش می دهد.

حال پاسخ به این سوال این است که اگر در سال آینده قیمت تمام شده مسکن به دلیل رشد نهاده های تولید و سطح دستمزدها افزایش یابد و تورم عمومی به کمترین میزان 20 تا 30 درصد در نوسان باشد، آیا نباید انتظار قیمت مسکن را داشت. رشد؟ ?

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=214615

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.