آیدا پهننده اولین سریال خود را با نام «در انتهای شب» آغاز کرده است. او این داستان را مانند دیگر فیلم ها به همراه همسرش ارسلان امیری نوشت و مانند فیلم های قبلی درباره رابطه زن و شوهر است.
به اسمارتک نیوز – در این سال ها فیلم هایی که آیدا پهننده کار کرده است; مثل فیلم ناهید درباره مشکلات زن و شوهر.
در آنجا ساره بیات و پژمان بازغی درگیر مشکلات زندگی بودند. تهران و بازغی هم در فیلم اسرافیل حضور داشتند.
حتی در آخرین فیلم تی تی الناز شاکردوست و هوتن شکیبا چنین مشکلاتی داشتند. برخی از این فیلم ها خوب بوده اند و برخی تبدیل به کلیشه شده اند.
آیدا پهننده فیلمساز، فیلمنامهنویس و تهیهکننده ایرانی متولد 26 شهریور 1358 است و فعالیت هنری خود را از سال 1377 آغاز کرد.
او در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تحصیل کرد.
از افتخارات آیدا پناهنده می توان به کسب جایزه آینده امیدوارکننده از جشنواره کن، کسب جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره براتیسلاوا اسلواکی و کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد.
آیدا پناهنده سابقه نویسندگی آثاری چون زالاوا، تی تی، اسرافیل، ناهید و پاییز نیکایدو را در کارنامه هنری خود دارد.
او همچنین کارگردانی آثاری چون تی تی، اسرافیل و ناهید را در کارنامه دارد.
گفتگو با آیدا پرهنده درباره زندگی شخصی
من آذری هستم و تمام اجدادم آذری بوده اند.
وابستگی من به شمال ایران به دوران کودکی ام برمی گردد، شوهر خاله دوست داشتنی داشتم که از بستگان شهید شیرودی بود و از کودکی در شاهسوار و شیرود و ویلاهای آن منطقه بودم.
بدون اغراق تمام فیلم های من بر اساس تجربیات خودم یا اقوامم است و البته این داستان های آدم های واقعی دراماتیزه شده و قسمت هایی از آن ها عوض شده است.
ازدواج
من و ارسلان هر دو کودکی سختی داشتیم. پدرم را خیلی زود از دست دادم و مادرم که معلم زبان انگلیسی بود، من و برادرم را به تنهایی و به سختی بزرگ کرد.
ارسلان خاطرات کمرنگی هم از حضور پدر در کودکی دارد.
پدرش ارتشی بود و تمام 8 سال جنگ را در جبهه حضور داشت و مادر و خواهران و برادرانش زیر بمباران سنندج و کرمانشاه با رنج فراوان بزرگ شدند و هر دوی ما حاصل رنج مادرانمان بودیم. غیبت پدران ما