افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
3

آیا کرم ضد آفتاب از جذب ویتامین D جلوگیری می کند؟

  • کد خبر : 333388
آیا کرم ضد آفتاب از جذب ویتامین D جلوگیری می کند؟

استفاده از کرم ضد آفتاب در روزهای گرم تابستان ضروری است. اما آیا پوشاندن پوست دست و صورت با کرم و اسپری ضد آفتاب مانع جذب ویتامین D نمی شود؟ جذب ویتامین D از نور خورشید؛ بله یا خیر ویتامین D یک ماده مغذی بسیار مهم است که نقش مهمی در استحکام استخوان ها، انتقال […]

استفاده از کرم ضد آفتاب در روزهای گرم تابستان ضروری است. اما آیا پوشاندن پوست دست و صورت با کرم و اسپری ضد آفتاب مانع جذب ویتامین D نمی شود؟

جذب ویتامین D از نور خورشید؛ بله یا خیر

ویتامین D یک ماده مغذی بسیار مهم است که نقش مهمی در استحکام استخوان ها، انتقال پیام های عصبی و تقویت سیستم ایمنی دارد. بهتر است بگوییم که بسیاری از فرآیندهای حیاتی در بدن به جذب مقدار کافی از این ویتامین در طول روز بستگی دارد. اکثر مردم ویتامین D مورد نیاز خود را از غذا و نور خورشید دریافت می کنند.

دکتر کلی رید، متخصص پوست، فرآیند تولید ویتامین D در بدن را به شرح زیر توضیح می دهد:

هنگامی که پوست در معرض نور خورشید، به ویژه پرتوهای فرابنفش (UVB) با طول موج میانی قرار می گیرد، بدن از این اشعه ها برای جذب طبیعی ویتامین D استفاده می کند. . این پروتئین مسئول تبدیل انرژی به ویتامین D3 است. همانطور که می دانید، D3 شکل فعال ویتامین D است.

اما نباید نادیده گرفت که اشعه ماوراء بنفش نیز اثرات مضری بر بدن دارد. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش احتمال آفتاب سوختگی را افزایش می دهد و این عامل اصلی سرطان پوست است. به همین دلیل است که پزشکان استفاده از کرم ضد آفتاب یا سایر اقدامات احتیاطی را برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید توصیه می کنند. امواج فرابنفش دارای عملکردهای مثبت و منفی در بدن هستند. بنابراین آیا ممکن است با استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب، خود را از منبع ضروری ویتامین D محروم کنیم؟ در زیر نظر کارشناسان را در این مورد خواهیم دانست.

نقش ضد آفتاب در جذب ویتامین D

دکتر رابرت دن، انکولوژیست پرتودرمانی و مدیر آلفا تاو مدیکال می گوید: کرم ضد آفتاب تأثیر بسیار کمی بر جذب ویتامین D دارد. حتی می توانیم بگوییم که هیچ تاثیری ندارد.

مطالعات متعدد نشان داده است که استفاده از کرم ضد آفتاب و کمبود ویتامین D هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. یافته‌های یک مطالعه نشان داد که کمبود ویتامین D در میان شرکت‌کنندگانی که روزانه از ضدآفتاب استفاده می‌کردند با افرادی که اصلاً از ضدآفتاب استفاده نمی‌کردند یکسان بود. دکتر رید توضیح می دهد:

“مهم نیست که چه مقدار ضدآفتاب بزنید یا چه SPF استفاده می کنید. زیرا پوست مقداری امواج فرابنفش را جذب می کند. به عنوان مثال، یک ضد آفتاب با SPF 30 اگر به درستی استفاده شود، از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش 97 درصد محافظت می کند. اما همان مقدار کمی از اشعه ماوراء بنفش که به پوست می رسد برای تحریک پوست برای تولید ویتامین D کافی است.

این متخصص پوست تاکید می کند که افراد اغلب به اندازه کافی ضدآفتاب به پوست خود نمی زنند. او می افزاید:

برای استفاده صحیح از ضدآفتاب باید پوست خود را با 31 گرم کرم بپوشانید و این کار را هر دو ساعت یکبار تکرار کنید.

دکتر دان موافق است: «بیشتر مردم از ضد آفتاب کم استفاده می کنند. به طوری که پوست فقط با یک لایه نازک ضد آفتاب پوشیده شود. این مقدار مصرف هیچ نگرانی برای جذب ویتامین D ایجاد نمی کند.

حتی کسانی که هنگام استفاده از ضد آفتاب بسیار مراقب هستند، گاهی اوقات می توانند پوست محافظت نشده خود را در معرض نور شدید قرار دهند. مثلا وقتی برای یک کار خیلی کوچک از ماشین پیاده می شوند. دکتر لورن پنزی، متخصص پوست و جراح زیبایی نیویورک می گوید: “حتی قرار گرفتن در معرض حداقل نور خورشید منجر به سنتز ویتامین D در بدن می شود.”

چه عواملی بر جذب ویتامین D از نور خورشید تأثیر می گذارد؟

عوامل متعددی در جذب ویتامین D از خورشید نقش دارند. این عوامل شامل سن، رنگ پوست و مدت قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. به عنوان مثال، بدن افرادی که پوست تیره‌تری دارند، در مواجهه با نور خورشید ویتامین D کمتری تولید می‌کند. افراد مسن و کسانی که بیشتر بدن خود را می پوشانند نیز ویتامین D کمتری از نور خورشید دریافت می کنند.

از سوی دیگر، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که بدن قادر است ویتامین D بیشتری در ساعات بعد از ظهر تولید کند. امواج ماوراء بنفش در ساعات اوج آفتابی، یعنی بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر قوی ترین است. دکتر رید می گوید اگر مردم در این ساعات روز در معرض نور خورشید قرار نگیرند، احتمالا ویتامین D مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند.

عوامل محیطی مانند ابرها و آلودگی هوا نیز بر جذب ویتامین D از نور خورشید تأثیر می گذارد.. جذب ویتامین D از نور خورشید در افراد مختلف متفاوت است. با این حال، افراد می توانند ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق تغذیه مناسب و مکمل ها نیز دریافت کنند.

نحوه استفاده ایمن از نور خورشید برای جذب ویتامین D

نکته بسیار مهم در جذب ویتامین D از نور خورشید دانستن آن است هیچ ارتباط قطعی بین استفاده از کرم ضد آفتاب و کمبود ویتامین D وجود ندارد.. به همین دلیل باید مراقب باشیم که از ضد آفتاب برای جذب ویتامین D استفاده نکنیم.

اگر از ضدآفتاب استفاده نکنیم، ممکن است آسیب جدی به پوست و یا حتی سرطان پوست وارد کنیم. دکتر دان می گوید که سالانه بیش از 5.3 میلیون نفر به سرطان پوست و مشکلات حاد پوستی تنها در ایالات متحده تشخیص داده می شوند. علاوه بر این، قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث خشکی پوست، سوختگی و سایر مشکلات پوستی شود. گذراندن وقت بیرون از خانه و فعال بودن در ساعات آفتابی بسیار خوب است، اما ضد آفتاب را فراموش نکنید. بنابراین چگونه باید از جذب کافی ویتامین D اطمینان حاصل کنیم؟

توصیه می شود که بزرگسالان بین 19 تا 70 سال 600 واحد معادل 15 میکروگرم ویتامین D در روز دریافت کنند. نکته مهم این است که میزان دقیق ویتامین D در بدن خود را بدانیم. آزمایش خون می تواند نشان دهد که آیا کمبود ویتامین D دارید یا در معرض خطر آن هستید. دکتر پنزی می گوید:

«10 تا 15 یک دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظت از پوست صورت، بازوها یا پاها برای دریافت ویتامین D مورد نیاز بدن کافی است.. اگر هفته ای سه یا چهار بار در معرض نور خورشید قرار بگیرید، به پوست شما آسیب نمی رساند.

یک مطالعه در بریتانیا نشان داد که تنها سه بار در هفته قرار گرفتن در معرض آفتاب ظهر به مدت 13 دقیقه برای جذب ویتامین D مورد نیاز بزرگسالان سفید پوست کافی است. ما مجدداً تأکید می کنیم که رنگین پوستان به زمان بیشتری نیاز دارند تا ویتامین D مورد نیاز بدن خود را هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید تأمین کنند.

راه های دریافت ویتامین D

جالب است بدانید که جذب ویتامین D از طریق نور خورشید دو برابر غذا است. با این حال، همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، نمی توان آن را برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار داد. گاهی اوقات ما به نور خورشید دسترسی نداریم و برای دریافت ویتامین D به روش های دیگری نیاز داریم. چرا این مهم است؟ زیرا ویتامین D نقش مهمی در بهبود عملکرد بدن دارد. از جمله:

  • تنظیم فشار خون
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تقویت عضلات
  • بهبود علائم افسردگی.
  • بهبود سلامت دهان و دندان
  • کنترل وزن
  • از دیابت جلوگیری کنید
  • کاهش خطر ابتلا به ام اس
  • خطر حمله قلبی را کاهش دهید
  • مشکلات مربوط به بارداری را کاهش دهید.
  • کاهش التهاب پوست.

عملکرد اصلی ویتامین D افزایش جذب کلسیم است که نقش حیاتی در رشد و بازسازی استخوان دارد. کمبود ویتامین D باعث خستگی، نوسانات خلقی، بیماری های خودایمنی، ضعف استخوان، درد عضلانی و گرفتگی عضلات می شود و در دراز مدت منجر به پوکی استخوان، نرمی استخوان و سوء تغذیه می شود.

بنابراین برای جلوگیری از کمبود ویتامین D علاوه بر نور خورشید می توان از مکمل های روزانه، غذاهای حاوی ویتامین D یا غذاهای غنی شده با ویتامین D استفاده کرد. از جمله غذاهای غنی شده با ویتامین D می توان به شیر گاو، شیرهای گیاهی (از جمله شیر سویا) اشاره کرد. ، شیر بادام و شیر جو دوسر) و آب پرتقال. غذاهایی مانند ماهی های چرب (مانند سالمون، تن، قزل آلا و ساردین)، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، جگر گاو و قارچ نیز به طور طبیعی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین D هستند.

منبع اصلی جذب ویتامین D شما چیست؟

میزان ویتامین D در بدن افراد متفاوت است. با این حال، بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین D یا در معرض خطر ابتلا به آن هستند. برای به دست آوردن ویتامین D مورد نیاز بدن، باید از روش های مناسب پیشنهاد شده توسط پزشک در معاینه شخصی استفاده کنید.

ویتامین D عمدتا از چه منبعی تامین می شود؟ آیا انتخاب شما یک انتخاب شخصی بود یا با نظر پزشک این تصمیم را گرفتید؟ پیشنهادات خود را برای راهی بهتر برای دریافت ویتامین D با ما و سایر خوانندگان راهنما به اشتراک بگذارید.

منبع: سلامتی

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=333388

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.