افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
2

آیا کارگر می تواند از حق بیمه دو یا چند کارگاهی خودداری کند؟

  • کد خبر : 326324
آیا کارگر می تواند از حق بیمه دو یا چند کارگاهی خودداری کند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی. خبرگزاری تسنیمبرخی افراد به جای اینکه در یک مغازه و شرکت کار کنند، در دو مغازه کار می کنند. در این شرایط مردم در مورد پرداخت بیمه سردرگم هستند و اطلاعی از نحوه رد همزمان دو بیمه نامه ندارند. در خصوص رد بیمه توسط کارگاه های مختلف می توان به ماده […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی. خبرگزاری تسنیمبرخی افراد به جای اینکه در یک مغازه و شرکت کار کنند، در دو مغازه کار می کنند. در این شرایط مردم در مورد پرداخت بیمه سردرگم هستند و اطلاعی از نحوه رد همزمان دو بیمه نامه ندارند.

در خصوص رد بیمه توسط کارگاه های مختلف می توان به ماده 34 قانون تامین اجتماعی اشاره کرد. بر اساس این ماده: «در صورتی که بیمه شده برای دو یا چند کارفرما کار کند، هر یک از کارفرمایان موظفند به نسبت مزد یا حقوقی که می پردازد، از مزد یا حقوق وی، حق بیمه سهم بیمه شده را کسر و سهم خود را اضافه کنند. به سازمان پرداخت کند همچنین در شرایط مختلف بیمه شده ممکن است به صورت پاره وقت، پس از ساعت کاری یا چند روز در طول هر ماه برای کارفرمایان مختلف کار کند و بیمه پرداخت کند.

فردی که در چند جا کار می کند بیمه او چگونه محاسبه می شود؟

شاید برای شما هم شک داشته باشید که آیا می توان در چند کارگاه بیمه کرد یا خیر؟ در پاسخ بهتر است به صحبت های معاون سازمان تامین اجتماعی اشاره کنیم که در این رابطه افراد می توانند از بیمه برای خود در کارگاه های مختلف امتناع کنند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. تنها نکته مهم در این شرایط این است که فرد باید شرایط دریافت حداقل دستمزد کارگاه اصلی را داشته باشد. حال در رابطه با این موضوع قابل ذکر است که در صورت پرداخت حداکثر سقف بیمه برای فرد در کارگاه اول نیازی به پرداخت حق بیمه در کارگاه دوم یا سوم نیست. اما اگر حق بیمه در کارگاه اول زیر سقف حقوق آن سال پرداخت می شود، بهتر است در پرداخت حق بیمه در کارگاه دوم یا سوم دقت کنید. یعنی تا زمانی که مجموع حق بیمه پرداختی به سازمان تامین اجتماعی به سقف حقوق آن سال نرسد، افراد باید در سایر کارگاه های محل کار خود، حق بیمه پرداخت کنند.

در اینجا به نمونه ای از شرایط پرداخت بیمه افراد در کارگاه های مختلف اشاره می کنیم. فرض کنید یک کارگر بعد از کار اصلی در یک کارگاه یا کارخانه، دو ساعت در اداره و سپس سه ساعت در رستوران کار می کند. همانطور که مشخص است کارگر در رتبه های دوم و سوم به صورت پاره وقت استخدام می شود. بنابراین در این دو کارگاه رعایت حداقل دستمزد الزامی نیست و کارفرما می تواند بسته به میزان دریافتی لیست بیمه کارگر را رد کند.

رعایت سقف حقوق بیمه شده

همانطور که متوجه شده اید، طبق ماده 34 قانون تامین اجتماعی، افراد در دو یا چند کارگاه ممکن است از بیمه محروم شوند. اکنون مبنای محاسبه سهم بیمه شده حداقل و حداکثری است که سازمان تامین اجتماعی هر سال تعیین و اعلام می کند. در صورت دریافت حداقل دستمزد و پرداخت حق بیمه مربوطه، در زمان بازنشستگی حداقل دستمزد را از سازمان تامین اجتماعی دریافت می کند. حال اگر فردی بیش از حداقل دستمزد دریافت کند و حق بیمه او نیز بر این اساس پرداخت شود، تامین اجتماعی مستمری وی را بر اساس دو سال آخر حقوق در نظر گرفته و پرداخت می کند.

بر اساس این مواد، اگر فردی در جایی کار می کند که سقف بیمه به او پرداخت می شود، نیازی به کار در مکان دوم ندارد. اما اگر فردی در جایی کار می کند که سقف حقوق دریافت نمی کند، می تواند در کارگاه دیگری کار کند و این مبلغ را به سقف مورد نظر برساند. دلیل آن این است که اگر پرداخت بیمه به سقف مورد نظر نرسیده باشد، کارگاه دوم یا سوم باید حق بیمه و سهم آن را جداگانه پرداخت کند. این شرایط برای بازنشستگی افراد بسیار مفید است و به آنها اجازه می دهد حقوق و مزایای بیشتری از سازمان دریافت کنند. پس یکی از مزایای پرداخت بیمه دو یا چند کارگاه، دریافت حقوق و مزایای بیشتر از سازمان تامین اجتماعی در زمان بازنشستگی است.

نحوه محاسبه مستمری بیمه شدگان دارای بیمه در دو یا چند کارگاه

نحوه محاسبه مستمری بیمه شدگانی که همزمان در دو یا چند کارگاه مشغول به کار هستند به شرح زیر تعیین می شود:

ابتدا باید حقوق هر یک از کارگاه های مشمول کسر حق بیمه در روزهای مربوطه با رعایت سقف پرداخت حق بیمه ماه به ماه اضافه شود. متعاقباً متوسط ​​حقوق مشمول کسر حق بیمه برای هر کارگاه باید جداگانه محاسبه شود. در نهایت میانگین های به دست آمده برای هر کارگاه در میزان سابقه کار فرد در همان کارگاه ضرب و بر 30 تقسیم می شود و عدد حاصل برابر با مستمری مزایای بیمه شده خواهد بود.

در صورتی که بیمه شده 30 سال سابقه بیمه در دو یا سه کارگاه داشته باشد، باید میانگین دو سال آخر خدمت وی ​​در کلیه کارگاه ها محاسبه و مبنای مستمری در نظر گرفته شود. حال اگر سنوات خدمت متفاوت باشد مثلاً فردی سی سال در شرکت اصلی و سه سال آخر در رستوران کار کرده باشد، جمع دو حقوق را نباید با هم مقایسه کرد. در این شرایط دو مستمری باید در نظر گرفته شود که یکی بر اساس سی سال سابقه خدمت در شرکت اصلی و دیگری مستمری کارگاه دوم است.

مزایای پرداخت بیمه دو کارگاهی

در قسمت های قبل اشاره کردیم که پرداخت بیمه دو یا چند کارگاه مزایای زیادی برای افراد دارد که یکی از آنها بهره مندی از حقوق و مزایای بیشتر در دوران بازنشستگی است. علاوه بر این، افراد ممکن است در زمان از کارافتادگی و بیکاری دستمزد یا غرامت بیشتری دریافت کنند. به طور کلی افراد می توانند از کلیه مزایای کوتاه مدت و بلند مدت بر اساس مجموع حقوق و دستمزد دو یا چند کارگاه بهره مند شوند.

حالا یکی از شبهاتی که بعضی ها دارند این است که آیا با رد بیمه همزمان در چند کارگاه، تعداد روزهای بیمه شده و سابقه بیمه افزایش می یابد یا خیر؟ مثلاً فرض کنید شخصی در کارگاه اول 25 روز و در کارگاه دوم 15 روز کار کرده است و در هر دو کارگاه مجموعاً 41 روز در ماه کار کرده است. در این شرایط باید توجه داشت که حق بیمه فقط برای همان سی و یک روز یعنی یک ماه در نظر گرفته می شود نه 41 روز. بنابراین پرداخت بیمه دو یا چند کارگاه تاثیری در روزهای پرداخت حق بیمه یا سابقه افراد یا افزایش آن ندارد.

خلاصه

طبق ماده 34 قانون تامین اجتماعی امتناع از بیمه دو یا چند کارگاه به صورت همزمان امکان پذیر است و محدودیتی در این خصوص وجود ندارد. ضمنا رد بیمه دو کارگاهی مزایایی دارد و می تواند برای افراد در شرایط بازنشستگی یا ازکارافتادگی و بیکاری مفید باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=326324

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.