افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

آیا واردات خودروهای فرسوده لغو می شود؟

  • کد خبر : 368130
آیا واردات خودروهای فرسوده لغو می شود؟

آفتاب نیوز: شاید یکی از احساسی ترین تصمیمات دولت سیزدهم در سایه تلاطم های جدی در بازار خودرو، تصمیم واردات خودروهای فرسوده باشد. این تصمیم بلافاصله در قالب دو فوریت در فروردین 1402 به مجلس ارائه شد و سرانجام در تیرماه همان سال به تصویب مجلس رسید. با توجه به فوریت طرح مذکور، انتظار می […]

آفتاب نیوز:

شاید یکی از احساسی ترین تصمیمات دولت سیزدهم در سایه تلاطم های جدی در بازار خودرو، تصمیم واردات خودروهای فرسوده باشد. این تصمیم بلافاصله در قالب دو فوریت در فروردین 1402 به مجلس ارائه شد و سرانجام در تیرماه همان سال به تصویب مجلس رسید.

با توجه به فوریت طرح مذکور، انتظار می رفت دولت سیزدهم پس از گذشت چند ماه از تصویب واردات خودروهای فرسوده، آیین نامه خود را ابلاغ کند. این تصمیم پس از 13 ماه یعنی اواخر تیرماه سال جاری و در روزهای پایانی دولت سیزدهم ابلاغ شد.

ابلاغ قوانین واردات خودروهای فرسوده از سوی علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم، رسوایی های متعددی را به همراه داشت. بسیاری بر این باور بودند که دولت سیزدهم پس از تحویل لایحه دو فوریتی واردات این خودروها، به بهانه های مختلف از تحویل آن به دلیل عواقبی که می تواند داشته باشد، خودداری کرده و در روزهای پایانی فعالیت خود، ثبت نام را مثبت اعلام کرده است. در دولت سیزدهم مقرر شد این مصوبه ابلاغ و اجرا شود.

دستور اتابک برای بازنگری در مقررات واردات خودروهای فرسوده

وزیر حراست دولت چهاردهم در گفت و گوی اخیر خود با صداوسیما اعلام کرد: آیین نامه واردات خودروهای فرسوده مشکلاتی در تیراژ دارد که باید برطرف شود تا هزینه اضافی برای کشور ایجاد نکند و مشکلی ایجاد نکند. به شهروندان اما خودروهای صفر کیلومتر با استانداردهای تعریف شده وارد می شوند.

سخنانی که وزیر جدید مسکوت ماند، یادآور ممنوعیت نسبی واردات خودرو در سال 1396 است، در همان سال ها قرار بود برای صرفه جویی در منابع ارزی واردات خودرو به طور موقت متوقف شود اما بیش از 6 سال از آن زمان می گذرد. و علیرغم وعده های فراوان مسئولان هنوز آنطور که باید رونق نداشته است.

واردات خودروهای دست دوم با حاشیه بالا

با آغاز واردات خودروهای صفر کیلومتر، خودروهایی از برندهای چینی و غیر چینی وارد کشور شدند که بیشتر آنها در این کشور تولید می شدند. اما بسیاری از افراد با ثبت نام در سامانه خودروهای وارداتی اقدام به خرید این محصولات کردند اما پس از تعیین اولویت دریافت خودروی مورد نظر، در تحویل این خودروها با مشکل مواجه شدند.

مخاطبان تجارت نیوز هر روز به دلیل تاخیر در تحویل خودروهای وارداتی توسط شرکت های واردکننده با این پایگاه خبری تماس گرفته و از بی ادبی واردکنندگان گلایه خود را اعلام می کنند. با این حال دولت چگونه برای مدیریت واردات خودروهای فرسوده برنامه ریزی می کند؟

واردات خودروهای صفر کیلومتر که تقریباً در همه کشورهای دنیا انجام می شود فرآیندهای از پیش تعیین شده ای دارد و هر کشوری می تواند با رعایت آنها وارد کند. اما با وضعیت فعلی مدیریت واردات، دولت چگونه می خواهد خودروهای فرسوده ای را وارد کند که هر کدام شرایط متفاوت و خاصی دارند؟

علاوه بر این، اکثر خودروهای صفر مایل تا چند سال پس از استفاده به قطعات تعویض زیادی نیاز ندارند، که در مورد خودروهای دست دوم صدق نمی کند. لازم به ذکر است که اگرچه در حال حاضر خودروهای چینی زیادی در داخل کشور مونتاژ می شوند اما با مشکل کمبود قطعات یدکی مواجه هستند و مالکان آنها مجبور به خرید لوازم یدکی مورد نیاز خود با قیمت های گزاف هستند. از این رو برای اینکه واردات خودروهای فرسوده بدون مشکل پیش برود و خریداران آن پس از مدتی با مشکل کمبود مواد مصرفی و یدکی مواجه نشوند، برنامه ریزی دولت و سیاست گذاری صحیح توسط مسئولان ذیربط انجام شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=368130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.