افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
1

آیا هوش مصنوعی یک مزیت یا تهدید در بخش انرژی است؟

  • کد خبر : 229164
آیا هوش مصنوعی یک مزیت یا تهدید در بخش انرژی است؟

انتظار می رود هوش مصنوعی بر نحوه استفاده، تولید و توزیع انرژی تأثیر بگذارد. تاثیری که به لطف پیشرفت های فناوری، با تسهیل دسترسی گسترده به منابع انرژی و کمک به کاهش اثرات منفی بر محیط زیست از طریق بهبود بهره وری، حتی می توان آن را «انقلابی» توصیف کرد. هوش مصنوعی مانند هوش انسانی […]

انتظار می رود هوش مصنوعی بر نحوه استفاده، تولید و توزیع انرژی تأثیر بگذارد. تاثیری که به لطف پیشرفت های فناوری، با تسهیل دسترسی گسترده به منابع انرژی و کمک به کاهش اثرات منفی بر محیط زیست از طریق بهبود بهره وری، حتی می توان آن را «انقلابی» توصیف کرد.

هوش مصنوعی مانند هوش انسانی می تواند داده های ورودی و خروجی خود را تجزیه و تحلیل کند، اما در مقیاسی بسیار بزرگتر و سریعتر. این اطلاعات گسترده‌تری را برای پیش‌بینی‌های آتی در دسترس قرار می‌دهد که می‌تواند منابع انرژی و تأثیر آن‌ها بر تغییرات آب و هوا را با اطمینان‌تر ارزیابی کند. که امروزه بسیار مهم است، زیرا بسیاری از شرکت ها برای ارزیابی تأثیر فعالیت های خود بر تغییرات آب و هوا و کاهش ردپای کربن خود تحت فشار هستند.

با این حال، استفاده از هوش مصنوعی نگرانی هایی را در مورد مصرف بیش از حد انرژی نیز ایجاد می کند، زیرا یکی از پرمصرف ترین فناوری های دیجیتال در جهان است. هوش مصنوعی برای حفظ سرورهای داده عظیم و سیستم مدل سازی کامپیوتری خود به انرژی و آب زیادی نیاز دارد. برخی مانند ایلان ماسک حتی هشدار می دهند که پاسخ به تقاضای انرژی هوش مصنوعی ممکن است تمام برق ساخته شده توسط انسان را مصرف کند.

علاوه بر این، اثرات زیست محیطی هوش مصنوعی نامشخص است. به خصوص اگر برق مورد نیاز از سوخت های پر کربن مانند زغال سنگ تولید شود. که می تواند مزایای تولیدی استفاده گسترده از هوش مصنوعی را خنثی کند یا حتی به محیط زیست آسیب برساند.

 

تاثیر بر تامین انرژی



هوش مصنوعی می تواند دسترسی به منابعی را فراهم کند که کشف و بهره برداری از آنها دشوار است و هزینه ها را کاهش می دهد. سیستم فراگیری ماشین می تواند نقشه برداری و دسترسی به ذخایر زیرزمینی نفت و گاز را تسهیل کند. این به کشف و استخراج بیشتر منابع سوخت فسیلی، مانند نفت و گاز شیل کمک می کند، که نیاز به نقشه برداری از مخازن پیچیده زیرزمینی و تنظیم روش های حفاری بر این اساس دارد.

این مزیت برای تولید انرژی از سوخت های غیر فسیلی مانند باد و خورشید نیز وجود دارد. هوش مصنوعی می تواند به بهبود طراحی و عملکرد این منابع کمک کند. به عنوان مثال، یادگیری ماشینی می‌تواند توربین‌های بادی را برای جذب باد بیشتر و تولید انرژی بیشتر مدیریت و هدایت کند. همچنین می‌تواند به ژنراتورهای خورشیدی کمک کند تا از طریق پیش‌بینی دقیق‌تر آب‌وهوا، کارآمدتر کار کنند.


 

تاثیر بر مدیریت انرژی



شبکه برق با در دسترس قرار گرفتن منابع جدید برق مانند خورشیدی و باد و افزایش تقاضا فراتر از مصرف سنتی، پیچیده تر می شود. هوش مصنوعی می تواند تقاضا را پیش بینی کند و با جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها به توزیع برق کمک کند. علاوه بر این، قابل پیش بینی بودن منابعی مانند انرژی بادی به تولیدکنندگان آنها اجازه می دهد تا انرژی تولیدی خود را پیش فروش کنند و این انرژی های تجدیدپذیر را قابل اطمینان تر می کند و ارزش مالی آنها را افزایش می دهد.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند مشکلات شبکه برق را شناسایی کرده و از قطعی برق جلوگیری کند. کاری که در حال حاضر به صورت دستی از طریق بازرسی انجام می شود. در حالی که هوش مصنوعی می تواند با نظارت مداوم بر جریان های انتقال نیرو و شناسایی مشکلات احتمالی، تعمیر و نگهداری پیش بینی را قبل از بروز مشکلات انجام دهد. تحقیقات نشان می دهد که تعمیر و نگهداری بر اساس پیش بینی های هوش مصنوعی می تواند قطع برق را تا 30 درصد کاهش دهد.

 

نگران اثرات منفی باشید



از آنجایی که هوش مصنوعی می تواند به بخش انرژی کمک کند، می تواند بر این بخش نیز فشار وارد کند. زیرا نسبت به سایر اشکال فناوری انرژی بیشتری مصرف می کند. طبق گزارش ها، آموزش یک مدل هوش مصنوعی به اندازه بیش از 100 خانه در ایالات متحده برای یک سال به برق نیاز دارد. تحقیقات دانشگاه آمستردام همچنین نشان می دهد که تقاضای انرژی هوش مصنوعی می تواند به اندازه تقاضای برق کشور کوچکی مانند هلند در سال 2027 باشد. تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی مراکز داده هوش مصنوعی همچنین به انرژی زیادی نیاز دارد.

شرکت های فناوری در مورد تأثیر توسعه هوش مصنوعی بر محیط زیست شفاف نبوده اند و این عدم شفافیت و سایر نگرانی های ایمنی منجر به تلاش هایی برای محدود کردن توسعه هوش مصنوعی شده است. در ایالات متحده، سناتور اد مارکی لایحه هایی را ارائه کرد که سازمان های دولتی را ملزم به بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر محیط زیست می کرد.

سایر خطرات مرتبط با استفاده از هوش مصنوعی آسیب پذیری آن در برابر امنیت سایبری، مسائل مربوط به حریم خصوصی و سوء استفاده از داده ها است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=229164

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.