افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
3

آیا نیروهای «کامبا 11» را می شناسید؟ -ایسنا

  • کد خبر : 28737
آیا نیروهای «کامبا 11» را می شناسید؟  -ایسنا

بر اساس فرضیات موجود، ستاد شمال غرب با استفاده از دو تیپ ویژه تکاور شامل تیپ «لشکر 23» به فرماندهی حسن آبشناسان و «تیپ ویژه شهدا» سپاه اسلام، طرح اولیه عملیات نفوذی و نامنظم را تهیه کرد. سپاه پاسداران به فرماندهی محمود کاوه و منطقه پاکسازی و در اختیار بارزانی قرار می گیرد. به گزارش […]

بر اساس فرضیات موجود، ستاد شمال غرب با استفاده از دو تیپ ویژه تکاور شامل تیپ «لشکر 23» به فرماندهی حسن آبشناسان و «تیپ ویژه شهدا» سپاه اسلام، طرح اولیه عملیات نفوذی و نامنظم را تهیه کرد. سپاه پاسداران به فرماندهی محمود کاوه و منطقه پاکسازی و در اختیار بارزانی قرار می گیرد.

به گزارش ایسنا، سرتیپ دوم ستاد محمد غیاب درباره روند برنامه ریزی عملیات «قدیر» روایت می کند: در سال 58 شورای انقلاب اسلامی تصمیم به حفظ مرزها و جلوگیری از ورود ضدانقلاب و مبارزه با نیروهای مسلح گرفت. با نفوذ عوامل اطلاعاتی دشمن و دفاع از رزمندگان عراقی، بارزانی ها را مسلح کرد و ارتش را وادار به تسلیح آنها کرد. در این راستا، رهبری موقت پس از انجام هماهنگی های لازم و کسب مجوز، اقدام به جمع آوری آوارگان کرد در مناطق نقده، زیوه، پیرانشهر و مریوان کرد. این نیروها «کمبا۱۱» شناخته شده بودند

پس از آن در خرداد 1364 ستاد شمال غرب به تحلیلی از اجرای عملیات کمین پرداخت و یادآور شد: نیروهای «کامبا 11» که 2300 نفر در آذربایجان غربی و 1000 نفر در کردستان دارند آماده انجام ماموریت هستند. . پیشنهاد میدانی شمال غرب در کمیسیون ویژه در سطح نزاجا (نیروی زمینی ارتش ایران) مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد به منظور برقراری امنیت، قطع خطوط تدارکاتی ضد انقلاب، فعال کردن میدان نبرد، کاهش فشار دشمن در خوزستان برای تصرف بخشی از برای به دست آوردن مزیت سیاسی قابل توجه در خاک عراق باید عملیاتی محدود و نیمه گسترده در آن منطقه طراحی و اجرا شود.

بر این اساس به ستاد شمال غرب دستور داده شد تا با استفاده از لشکر 23 و عناصر کمبا 11، عملیات برون مرزی را در منطقه شمال غرب پیرانشهر طراحی و اجرا کند. لشکر 23 یک طرح اقدام فرامرزی را به عنوان یک طرح مقدماتی تهیه کرد که بر اساس آن نیروهای کمبا 11 با عناصر لشکر 23 در منطقه لولان ترکیب شدند، سیدکان پایگاه های فرامرزی را با 50 تا 70 نفر تشکیل دادند و عملیات تهاجمی را رهبری کردند. اطلاعات

ایشان با برادران بارزانی به ویژه آقای مسعود بارزانی مشورت کردند و اظهار داشتند که اهالی تمام روستاهای منطقه در کنار ما هستند و بر منطقه مسلط هستیم و اگر آزاد کنند آن را حفظ می کنیم. بر اساس فرضیات موجود، ستاد شمال غرب با استفاده از دو تیپ تکاوران ویژه شامل یک تیپ «لشکر 23» و یک «تیپ شهدای ویژه» سپاه به فرماندهی محمود، طرح مقدماتی اجرای عملیات سرزده و نامنظم را تهیه کرد. کاوه. و قصد داشت منطقه را پاکسازی کند و به بارزانی بدهد.

با برادران بارزانی به ویژه با آقای. مسعود بارزانی او مشورت کرد و گفت که ساکنان همه شهرک های منطقه با ما هستند و ما بر منطقه مسلط هستیم و اگر منطقه را آزاد کنید آن را حفظ می کنیم. بر اساس مفروضات موجود، قرارگاه شمال غرب طرح اولیه عملیات سرزده و نامنظم با استفاده از دو تیپ ویژه کماندویی، یک تیپ لشکر 23 و تیپ ویژه شهدای ارتش تحت فرمان برادر محمود کاوه آماده شد و قصد داشت منطقه را پاکسازی کند و به بارزانی بدهد.

این طرح توسط برادر ایزدی (مصطفی یزیدی)، فرمانده قرارگاه سپاه حمزه سیدالشهدا و اعضای ستاد وی پیشنهاد شد که مورد قبول آنها قرار نگرفت. به هر حال پس از درمیان گذاشتن این طرح با ستاد نزاجا، اعلام می شود که نظر فرمانده و ستاد نزاجا و تغییرات مورد نظر لشکر 23 و تیپ ویژه شهدا در طرح اجرا خواهد شد و مورد پذیرش قرار گرفت. نزاجا. پس از 15 روز در جلسه ای با حضور آقای هاشمی رفسنجانی گل سرخ. این بار جلسه جداگانه بود یعنی جلسه یک روزه با ارتش و یک روزه با سپاه برگزار شد. طرح مصوب قرارگاه خاتم النبی(ع) قرار داده شد و در نهایت از طریق نزاجا به ستاد شمال غرب و سپاه جهت همکاری ابلاغ شد.

بنا به دستور شفاهی فرمانده قرارگاه جنوب نزاجا به دستور شماره 16 مورخ 15/03/64 به لشکر 77 اعلام کرد که تیپ یکم 23/03/64 و گردان 148 تیپ 2 آن لشکر. از تاریخ 19/03/64 کنترل کمپ شمال غرب را در دست خواهد داشت. لذا فرمانده و رئیس رکن سوم تیپ باید برای شناسایی و هماهنگی های لازم آماده حرکت به سمت منطقه مورد نظر باشند که قرارگاه جنوب مجدداً در تاریخ 19/03/64 پیرو دستور شماره 16 اسفندماه به «لشکر 77» دستور داد. 19، 1964. یک گردان توپخانه برای پشتیبانی مستقیم به شمال غرب و همچنین یک گروهان مهندسی رزمی در پشتیبانی مستقیم از آن تیپ اعزام شد.

بیشتر بخوانید:
* سالگرد شهادت چریک با عملیات نفوذ
* با فرمانده «تیپ 155 شهدا» بیشتر آشنا شویم
*اتفاقی که در عملیات «قادر» افتاد

در تاریخ 14/03/64 قرارگاه جنوب به لشکر 28 اعلام کرد که تیپ 2 آن لشکر آموزش های لازم را گذرانده و برای عملیات های بعدی آماده شود. طبق دستور شماره 16 مورخ 15/3/64 قرارگاه جنوب به لشکر 28 اعلام کرد که یک گردان از تیپ 2 در تاریخ 21/3/64 به منطقه شمال غرب اعزام شد. قرارگاه شمال غرب پس از دریافت دستور نزاجا در خرداد 1364، گروه برنامه ریزی عملیاتی خود را در پادگان پیرانشهر در قرارگاه خط مقدم لشکر 64 مستقر کرد تا علاوه بر بررسی های اولیه، اقدامات شناسایی لازم را انجام داده و مقدمات لازم را فراهم کند. بودجه و شروع به برنامه ریزی عملیات.

علاوه بر این، راهنمای برنامه ریزی گروه ویژه بدر نزاجا “عملیات قادر” در تاریخ 20/3/64 به ستاد عملیاتی شمال غرب اعلام و بر موارد زیر تاکید کرد:

(1) در برنامه ریزی باید از نوع احاطه استفاده شود.

(2) در این عملیات باید تا حد امکان از نیروهای کمبا 11 استفاده شود.

(3) رهبری عملیات قدیر را به لشکر 23 سپرد.

(4) طرح کلی مانور روز چهارشنبه 23/03/64 را تهیه کنید.

(5) تاریخ اعلام آمادگی برای اجرای عملیات قدیر تا تاریخ 10/04/64 نخواهد بود.

پس از ابلاغ اولیه طرح جلسه ای در قرارگاه شمالغرب تشکیل و از برادران قرارگاه حمزه سیدالشهدا دعوت به عمل آمد و مجددا موضوع مطرح شد. از آنها خواسته شد تا در ستاد عملیاتی قرارگاه شرکت کنند و بابت آن عذرخواهی کردند. در نهایت برای هماهنگی، برادر صالحی به عنوان نماینده قرارگاه حمزه سیدالشهدا به اردو معرفی شد.

قرارگاه شمال غرب اولین دستور عملیاتی خود را بر اساس طرح نزاجا آماده کرد. تحویل این دستور در تاریخ 4/7/64 مصادف با حضور فرمانده نزاجا بود که برای پذیرایی از فرمانده جدید لشکر 23 آمده بود. سرهنگ حسن آبشناسان او در آن ارتش بود. پس از ارائه سخنان سرهنگ آباشناسان و سخنان فرمانده نیرو در مراسم صبحگاه ارتش 23 در پاسوح، فرمانده نزاجا وارد دفتر ارتش شد و سرهنگ علی سنجابی جانشین ستاد دستور عملیاتی را ارائه کرد. فرمانده جدید ارتش همزمان دستور عملیاتی به تیپ ویژه شهدا ارسال شد.

لشکر 23 و تیپ ویژه شهدا برای تهیه دستور عملیاتی یگان مربوطه درخواست زمان کردند. البته به دلیل شرایط نامساعد جوی و پوشیده شدن منطقه از برف، شناسایی زمان زیادی به طول انجامید و نقشه اولیه قرارگاه برای انجام عملیات چریکی دستخوش تغییراتی شد. دو فرمانده اصلی یگان های اجرایی در عمل به عملیات منظم و داشتن پشت سر امن اعتقاد داشتند. بر این اساس عملیات شناسایی و عملیات راهسازی فعال شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28737

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.