افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
0

آیا نوسانات بازار می‌توانند توکن‌های استکینگ مایع Depeg داشته باشند؟

  • کد خبر : 402599
آیا نوسانات بازار می‌توانند توکن‌های استکینگ مایع Depeg داشته باشند؟

کل ارزش قفل شده در بخش سهامداری مایع در دنیای ارزهای دیجیتال به 45 میلیارد دلار رسیده و روز به روز بر محبوبیت پروتکل های فعال در این بخش افزوده می شود. با وجود این رشد عظیم، برخی از کارشناسان و سرمایه گذاران نگران ثبات قیمت ارزهای دیجیتال مرتبط با این پروتکل ها در دراز […]

کل ارزش قفل شده در بخش سهامداری مایع در دنیای ارزهای دیجیتال به 45 میلیارد دلار رسیده و روز به روز بر محبوبیت پروتکل های فعال در این بخش افزوده می شود. با وجود این رشد عظیم، برخی از کارشناسان و سرمایه گذاران نگران ثبات قیمت ارزهای دیجیتال مرتبط با این پروتکل ها در دراز مدت هستند.

به گفته اسمارتک نیوز، کاربران می توانند توکن مورد نظر خود را در پروتکل های Liquid Staking واریز کرده و توکن معادل آن را دریافت کنند. نکته جالب این است که امکان استفاده از این توکن ها در دیگر پروتکل های DeFi وجود دارد. این بدان معناست که سرمایه گذاران می توانند علاوه بر پاداش سهام، سود بیشتری از سپرده خود دریافت کنند.

با وجود محبوبیت بالای پروتکل های Liquid Staking، در حال حاضر نگرانی های زیادی در رابطه با ثبات قیمت توکن های مرتبط با این پروتکل ها وجود دارد. به گفته کارلوس مرکادو، دانشمند داده در شرکت تحقیقاتی Flipside Crypto، این احتمال وجود دارد که Liquid Staking Tokens یا به اختصار LSTs موقت میخ اتریوم خود را گم کنید.

وی در این باره می گوید:

ریسک گسترده‌تر زمانی است که درصد قابل توجهی از عرضه اتریوم در معرض خطر باشد و توکن‌های LST بازخرید فوری نداشته باشند. در این شرایط، نوسانات بالا می تواند منجر به جدا شدن این توکن ها از قیمت اتریوم آنها شود.

حجم بازار توکن‌های ذخیره مایع - منبع: CoinGecko
حجم بازار توکن‌های سهامداری مایع – منبع: CoinGecko

ربات های آربیتراژ می توانند با این کار مقابله کنند!

ربات‌های آربیتراژ یکی از راه‌های مقابله با ژتون‌های استکینگ مایع هستند که میخ‌زدایی می‌شوند. این ربات‌ها با ردیابی تفاوت‌های قیمتی بین دارایی‌های رمزنگاری‌شده، از چنین فرصت‌هایی برای کسب سود استفاده می‌کنند و فعالیت آن‌ها می‌تواند مجدداً یک Ethereum از دست رفته را برقرار کند.

Alon Askal، معاون بازاریابی شبکه SVV، معتقد است که فعالیت ربات‌های آربیتراژ می‌تواند به طور خودکار رفع پیوند توکن‌های LST را حل کند.

وی در این باره می گوید:

اگر نوسانات شدیدی در بازار وجود داشته باشد و قیمت توکن‌های LST از بین برود، ربات‌های آربیتراژ و بازخرید کاربر به سرعت پیگ را برمی‌گردانند.

در 24 آوریل، رنزو اتر توکن (ezETH) میخ اتریوم خود را از دست داد و در صرافی UniSwap حدود 3100 دلار معامله شد. 700 دلار افتاد پایین

نمودار تایم فریم 15 دقیقه ای EZETH/WETH - منبع: تامینمودار تایم فریم 15 دقیقه ای EZETH/WETH - منبع: تامی
نمودار تایم فریم 15 دقیقه ای EZETH/WETH – منبع: تامی

به گفته تامی، یکی از سرمایه گذاران صرافی Crypto.com، این به دلیل ایردراپ رنزو و انحلال گسترده موقعیت های اهرمی و تشدید فشار فروش پس از آن اتفاق افتاد.

این سرمایه گذار در آن زمان در توییتی در این باره نوشت:

این ایردراپ منجر به انحلال پروتکل های اهرمی مانند Gearbox و MorphoLabs و کاربرانی شد که اغلب از توکن های LRT به عنوان وثیقه استفاده می کنند.

رشد بخش انباشته مایعات

بخش استیکینگ مایع نه تنها در اکوسیستم بلاک چین اتریوم، بلکه در سایر شبکه های بلاک چین نیز در حال رشد است. محققان صرافی Baybit معتقدند که سقف بازار پروتکل‌های استیکینگ مایع در بلاک چین سولانا می‌تواند بیش از 5 بار افزایش:

به نظر ما، سولانا به دلیل جامعه سپرده گذاران فعال، پتانسیل زیادی برای سهامداری نقدینگی دارد. طبق آمار بخش Ethereum Liquid Staking، این بخش در شبکه Solana می تواند به ارزش 18 میلیارد دلار برسد.

TVL مناطق مختلف DefiLlama - منبع: DefiLlamaTVL مناطق مختلف DefiLlama - منبع: DefiLlama
TVL مناطق مختلف Defi – منبع: DefiLlama

بر اساس داده های دیفای لاما، در حال حاضر سرمایه گذاری مایع بزرگترین منطقه در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز است.

خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2024-10-19 21:02:13

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=402599

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.