افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

آیا نوزادان هم افسرده می شوند؟

  • کد خبر : 170280
آیا نوزادان هم افسرده می شوند؟

شاید وقتی عنوان این مقاله را می خوانید و در ذهن خود به این سوال پاسخ منفی می دهید تعجب کنید، اما در کمال تعجب پاسخ این سوال مثبت است. اگرچه نوزادان هیچ تجربه‌ای ندارند که آنها را غمگین کند، اما به گفته کارشناسان بهداشت روان، نوزادان نیز ممکن است افسرده شوند. در این مقاله […]

شاید وقتی عنوان این مقاله را می خوانید و در ذهن خود به این سوال پاسخ منفی می دهید تعجب کنید، اما در کمال تعجب پاسخ این سوال مثبت است. اگرچه نوزادان هیچ تجربه‌ای ندارند که آنها را غمگین کند، اما به گفته کارشناسان بهداشت روان، نوزادان نیز ممکن است افسرده شوند. در این مقاله در مورد علائم، علل و روش های تشخیص و درمان افسردگی در نوزادان صحبت می کنیم. با ما بمان.

نظر روانشناسان در مورد افسردگی دوران کودکی

دکتر کریستینا فیوروانتی، روانشناس کودک می گوید: «اگرچه بیشتر افراد دوران نوزادی و کودکی را دوره هایی شاد و بی دغدغه می دانند، اما این دوران نیز سختی ها و چالش های خاص خود را دارد.

دکتر پاتریشیا فارل همچنین می گوید: اطلاعات کمی در مورد افسردگی در نوزادان وجود دارد، زیرا نوزادان زبانی برای بیان احساسات، ترس ها یا خواسته های خود ندارند.تنها راه برای درک افسردگی آنها مشاهده رفتار آنهاست.

علائم افسردگی دوران کودکی

سلامت روان کودک شامل توانایی او در بیان احساسات و تعامل با دیگران است. نقاط عطف اجتماعی مهم نیز هنگام در آغوش گرفتن و لبخند زدن در پاسخ به توجه مراقب آرامش بخش هستند.

در طول دوره ای که نوزادان رشد می کنند و رشد می کنند، ممکن است گاهی اوقات بیش از حد معمول تحریک پذیر و بد خلق باشند. نوزادان به تدریج مشکلات محیطی مختلف را درک می کنند و با رفتارهای خود به شرایط واکنش نشان می دهند. به عنوان مثال سرکار رفتن والدین و تنها گذاشتن نوزاد با پرستار یکی از عواملی است که باعث سردرگمی و ناراحتی نوزاد می شود. اگرچه همه نوزادان این روزها را تجربه می کنند، دوره های طولانی گیجی یا گوشه گیری می تواند نشانه ای از یک مشکل باشد.

یکی از راه های اصلی تشخیص افسردگی در نوزادان، نشاط عاطفی آنهاست. گریه نوزاد لزوماً نشانه افسردگی نیست. در واقع یک نوزاد افسرده را می توان نوزاد خوبی دانست که گریه نمی کند و سر و صدای زیادی ایجاد نمی کند.

اگرچه نوزادان شخصیت و خلق و خوی متفاوتی دارند، اما تغییر ناگهانی رفتار و سکوت بیش از حد نوزاد می تواند نشانه افسردگی باشد. به عنوان پدر و مادر، شما فرزندتان را بهتر از هرکسی می شناسید. اگر احساس می کنید که کودک شما کمتر از قبل احساسات خود را ابراز می کند، الگوی غذا خوردن و خواب او تغییر کرده و بیش از حد معمول تحریک پذیر شده است، بهتر است به یک روانشناس کودک مراجعه کنید و ریشه مشکل را بیابید.

علل افسردگی دوران کودکی

در زمان های قدیم، بسیاری از مردم معتقد بودند که امکان ندارد نوزادان یا حتی کودکان افسرده شوند. دانشمندان و پزشکان اخیراً دریافته اند که افسردگی دوران کودکی نه تنها ممکن است، بلکه ممکن است بسیار شایع تر از آن چیزی باشد که مردم فکر می کنند.

اگرچه دلایل دقیق افسردگی دوران کودکی مشخص نشده است، اما روانشناسان چندین علت احتمالی افسردگی دوران کودکی را پیشنهاد کرده اند. این علل احتمالی عبارتند از:

  • ژنتیک؛
  • شیمی مغز؛
  • فاکتورهای محیطی؛
  • سلامت روانی والدین یا مراقب.

اولین الگوی نوزادان، والدین یا مراقبان آنها هستند و بسیاری از احساسات و رفتارها را از آنها یاد می گیرند. اگر یکی از والدین افسردگی داشته باشد، ممکن است کودک آنها نیز مستعد افسردگی باشد.

در گذشته، بسیاری از افراد زایمان زودرس را با احتمال بیشتری برای افسردگی دوران کودکی مرتبط می‌دانستند، اما در مطالعه‌ای در سال 2017، محققان هیچ تفاوتی بین نوزادان نارس و ترم پیدا نکردند. با این حال، طبق این تحقیقات، اگر قبل از 2 سالگی ارتباطات قوی تری بین آمیگدال و سایر نواحی مغز برقرار شود، نوزادان بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند. آمیگدال مرکز ترس مغز نامیده می شود.

محققان بر این باورند که عوامل محیطی نیز نقش مهمی در افسردگی نوزاد دارند.

تشخیص افسردگی دوران کودکی

شناخت علائم احتمالی افسردگی مهم است. البته نگران نباشید زیرا بروز علائم افسردگی در نوزاد نشانه افسردگی بالینی نیست. بر اساس “طبقه بندی تشخیصی اختلالات رشد و سلامت روان در دوران کودکی” که در سال 2005 منتشر شد، تشخیص افسردگی در نوزادان دارای 5 حالت است:

  • تغییر محسوسی در الگوهای عاطفی و رفتاری نوزاد ایجاد شده است.
  • خلق و خوی افسرده و تحریک پذیری کودک در بیشتر ساعات روز به مدت 2 هفته متوالی ادامه دارد.
  • علائم افسردگی را می توان در بیش از یک فعالیت خاص و در ارتباط با بیش از یک نفر مشاهده کرد.
  • علائم افسردگی در نوزاد باعث ناراحتی و اختلال در عملکرد و یا مانع رشد می شود.
  • علائم نباید مربوط به بیماری یا استفاده از برخی داروها باشد.

این 5 حالت کودک را در معرض افسردگی قرار می دهد. اگر این علائم را در کودک خود مشاهده کرده اید، بهتر است در اسرع وقت با یک متخصص برای مشاوره و گزینه های درمانی صحبت کنید.

درمان افسردگی در نوزادان.

اگر کودک شما فقط چند روز است که این علائم را داشته است، ممکن است به دلیل ناراحتی جزئی ناشی از مسائل محیطی باشد و به سرعت برطرف شود. اگر علائم شما بعد از 2 هفته ادامه یافت، بهتر است با روانپزشک کودک مشورت کنید و استراحت کنید. اگرچه هیچ داروی خاصی برای کودکان خردسال تجویز نشده است، یک روان درمانگر می تواند به شما در درک بهتر نیازهای فرزندتان کمک کند و به او کمک کند تا احساس آرامش و امنیت کند. موسیقی درمانی و ماساژ نوزاد نیز ممکن است گزینه های مناسبی برای کاهش علائم افسردگی دوران کودکی باشند.

از آنجایی که بخش مهمی از رشد کودک به محیط خانواده مربوط می شود، درمان افسردگی دوران کودکی معمولاً شامل خود نوزاد و مراقبان او می شود. وجود آن در هر ارزیابی و درمان افسردگی دوران کودکی ضروری است، زیرا هیچ کس بهتر از والدین از حالات و رفتارهای کودک نمی‌داند. همکاری اعضای خانواده و رعایت روش های درمانی تجویز شده توسط روان درمانگر نقش مهمی در بهبود وضعیت نوزاد خواهد داشت.

چگونه با افسردگی دوران کودکی مقابله کنیم

از آنجایی که نوزادان نمی توانند احساسات یا تجربیات خود را توصیف کنند، رمزگشایی احساسات آنها کار بسیار دشواری است. به گفته دکتر فارل، تماس فیزیکی، تعاملات کلامی، استفاده از کتاب های داستانی مناسب سن و بازی با کودکان دیگر برای بهبود نوزاد افسرده بسیار مفید است.

یکی از بهترین ابزارهای ما برای کمک به کودکان دارای مشکلات اجتماعی-عاطفی، بازی با کودک است. بازی زبان کودکان یکی از ساده ترین و قدرتمندترین مداخلاتی است که می توانید به صورت رایگان در خانه انجام دهید.

اهمیت سلامت روانی والدین

دکتر فیوروانتی می گوید: «افسردگی والدین یک عامل اساسی مهم برای مشکلات رشد اجتماعی-عاطفی کودک است و دریافت کمک مناسب برای درمان افسردگی والدین، سلامت روانی کودک را بهبود می بخشد.

افسردگی پس از زایمان یک عارضه بسیار شایع در میان زنانی است که به تازگی مادر شده اند. اگر علائم افسردگی دارید، بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کرده و روند درمان را آغاز کنید. درمان های موجود به شما احساس بهتری می دهد.

آخرین کلمه

سلامت روان بخشی از سلامت و رفاه کلی هر کودک است و به اندازه سلامت جسمی مهم است. یادآوری این نکته مهم است که اختلالات خلقی لزوماً به معنای افسردگی بالینی در نوزاد نیست. اگر علائم افسردگی دوران کودکی را در کودک خود احساس کردید، به یک درمانگر مراجعه کنید.

آیا تجربه ای در زمینه افسردگی دوران کودکی دارید؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


مهم ترین و سخت ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزندان، تربیت فرزندان شاد و سالم امروز و فردای انسان های موفق است.



لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=170280

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.