افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 18 September , 2024
0

آیا می توان در سینما در چارچوب های شرعی دخالت کرد؟

  • کد خبر : 365064
آیا می توان در سینما در چارچوب های شرعی دخالت کرد؟

اطلاع رسانی کند مبانی اندیشه و فرهنگ تبلیغیمدیر گروه هنر و فقه رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در خصوص محتوا و مسائل این اثر، خاطرنشان کرد: در یک سال و نیم اخیر بحث و بررسی پیرامون ابعاد مختلف فقهی این اثر مطرح شده است. هنر هفتم و مضامین این صنعت مهم، تاثیرگذار و حساس، تصریح […]

اطلاع رسانی کند مبانی اندیشه و فرهنگ تبلیغیمدیر گروه هنر و فقه رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در خصوص محتوا و مسائل این اثر، خاطرنشان کرد: در یک سال و نیم اخیر بحث و بررسی پیرامون ابعاد مختلف فقهی این اثر مطرح شده است. هنر هفتم و مضامین این صنعت مهم، تاثیرگذار و حساس، تصریح کرد: سینما قله فناوری های هنری و ارتباطی است و به همین دلیل به آن هنر هفتم می گویند. این رونق قدرتمند در سینما از نظر فرهنگی و اجتماعی تأثیر می گذارد. تحولات به حدی است که کارشناسان می گویند بخشی از تغییرات سبک زندگی ناشی از هژمونی جریان سینمایی است و محتوا از حاشیه هایی که آن را احاطه کرده است.

سینما بر سبک زندگی تأثیر می گذارد.

به گزارش شبکه اجتهاد، نهاوندی در ادامه تاکید کرد: بدون شک صنعت سینما یکی از صنایع فرهنگی است که دنیای فکری و محیط فرهنگی را شکل می دهد و سبک زندگی صنعت سینما را تحت تاثیر قرار می دهد و تاثیر می گذارد و با توسعه آثار جدید. با فناوری هایی مانند سینمای تعاملی، ظرفیت های گسترده ای بین مردم و سینما ایجاد شده است که علاوه بر مضمون دقیق، نیازمند شناخت ابعاد فقهی آن توسط حقوقدانان است.

نویسنده کتاب «هنر هفتم و سینمای تعاملی» با تاکید بر اینکه صنعت عظیم فیلم در دنیا با گردش مالی زیادی فعالیت می کند و اکنون شرکت های چند ملیتی عهده دار فعالیت در این صنعت خلاق و فرهنگی هستند، افزود: این صنعت در حال ورود است. مراحل با تکنولوژی های روز جدید شده و در بسترهای اینترنتی فعالیت می کند و سیستم و سبکی را تحت عنوان «سینمای تعاملی» ایجاد کرده است.

سینماهای تعاملی از سینماهای سنتی پیشرفته ترند

این استاد سمینار قم در ادامه خاطرنشان کرد: به این دلیل وارد این بحث شدم که ابعاد قضیه با مسائل مربوط به فقه هنر هفتم متفاوت بود و «سینماهای تعاملی» از نوع پیشرفته تری نسبت به سینماهای سنتی هستند. تبیین هنجارهای تعامل و ارتباط با دانش فقهی چارچوب بندی می شود و معیارهای این پدیده فرهنگی چند وجهی که دارای ابعاد هنری، رسانه ای و فرهنگی است و در اجتماعی شدن و ساخت فرهنگ نقش دارد تبیین خواهد شد.

نهاوندی خاطرنشان کرد: مخاطب در سینمای تعاملی، تماشاگر منفعل نیست، بلکه کاربر فعال است و در انتخاب مضمون، پایان، مدل شخصیت، زمان و مکان فیلمنامه فعال است. در فقه تحقیقی دخالت کنیم و وارد این موضوع شویم.

وی در خصوص محتوای کتاب «هنر هفتم و سینمای تعاملی» گفت: این کتاب را به سه قسمت تقسیم کردم. بخش اول کلیات و مفاهیم و بخش دوم مضامین و جنبه های فقهی صنعت سینما از جمله فناوری فیلم، رابطه دولت و سینما از نظر حکمرانی فرهنگی، پدیده سلبریتی ها، پوشش هنرمند و … بحث های کلی صنعت; مضامین سینمای تعاملی قابل پردازش است و ما این کار را کردیم.

بخش هایی از کتاب «هنر هفتم و سینمای تعاملی»

نویسنده کتاب «هنر هفتم و سینمای تعاملی» افزود: قسمت سوم کتاب مضامین و ابعاد سینمای تعاملی است که مانند قسمت دوم وارد ابعاد فقهی سینمای تعاملی شد. موضوع سینمای تعاملی پردازش داده است و پردازش داده گاهی شامل حریم خصوصی است و گاهی به حوزه مهندسی فکر می پردازد. به همین دلیل این کتاب ابعاد فقهی تولید، توزیع و مصرف را به طور قابل توجهی بررسی کرده است و اطلاعاتی را در مورد شبکه قاچاق فیلم های سینمایی تعاملی، توزیع غیرقانونی، مالکیت سینمای دیجیتال و ژانر کودک بیان کرده است. .

نهاوندی با بیان اینکه ایران همچنان گام های نخست را در سینمای تعاملی برداشته است، گفت: انتخاب سینماهای تعاملی و خانگی در توسعه فناوری رسانه جهانی به گونه ای است که خود کاربر موضوع و حالت کمدین را با گرایش خاصی انتخاب می کند. موضوعی که در کتاب توضیح داده شده است به طور ویژه مورد بحث قرار گرفته است و به این سوال که چگونه بر افکار عمومی تأثیر بگذاریم نیز توجه شده است.

این استاد فقه هنر و رسانه در پایان یادآور شد: این کتاب با همت مرکز تحقیقات فقه معاصر و فعالیت دوستان در گروه های فرهنگی و هنری آنجا تولید و در شهریور 1403 به مزین آمد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=365064

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.