افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 2 October , 2024
0

آیا موسیقی بر رشد گیاهان تأثیر می گذارد؟ – تابناک

  • کد خبر : 383333
آیا موسیقی بر رشد گیاهان تأثیر می گذارد؟ – تابناک

به گزارش تابناک از سایت فیز، بر اساس تحقیقات اخیر، پخش صدای یکنواخت باعث افزایش فعالیت قارچی که باعث رشد گیاهان می شود؛ می شود. این بدان معناست که پخش موسیقی احتمالاً برای محصولات کشاورزی و باغ ها مفید است. اینکه آیا نواختن موسیقی کلاسیک به رشد گیاهان کمک می‌کند یا نه، مدت‌ها موضوع بحث […]

به گزارش تابناک از سایت فیز، بر اساس تحقیقات اخیر، پخش صدای یکنواخت باعث افزایش فعالیت قارچی که باعث رشد گیاهان می شود؛ می شود. این بدان معناست که پخش موسیقی احتمالاً برای محصولات کشاورزی و باغ ها مفید است.

اینکه آیا نواختن موسیقی کلاسیک به رشد گیاهان کمک می‌کند یا نه، مدت‌ها موضوع بحث علمی بوده است. یک آزمایش نشان داد که گیاهانی که در معرض موسیقی قرار می گیرند، بدون توجه به نوع موسیقی، اندکی بیشتر از گیاهان در سکوت رشد می کنند.

با توجه به اینکه دنیای گیاهی با مجموعه ای از مشکلات (از جمله فرسایش، جنگل زدایی، آلودگی و بحران فزاینده انقراض) مواجه است که نتیجه اقدامات بشر است، آینده تنوع زیستی و محصولات زراعی جهان به طور فزاینده ای در معرض تهدید قرار می گیرد.

محققان قبلاً قرار گرفتن باکتری اشریشیا کلی در معرض امواج صوتی را بررسی کرده بودند. در ادامه تحقیقات فوق، گروهی از محققان استرالیایی تصمیم گرفتند تا تأثیر صدا را بر سرعت رشد و تولید اسپور Trichoderma harzianum مورد ارزیابی قرار دهند.

این قارچ به دلیل توانایی آن در محافظت از گیاهان در برابر عوامل بیماری زا، بهبود مواد مغذی خاک و افزایش رشد معمولاً در کشاورزی ارگانیک استفاده می شود.

محققان ظروف پتری پر از قارچ را در محفظه های عایق صدا قرار دادند که در آن در معرض صدای یکنواخت 80 دسی بل (نقطه ایمن با بهترین تعادل فرکانس و کمترین خطر آسیب شنوایی که به مدت نیم ساعت در روز منتقل می شد) قرار می گرفتند. روز

پس از پنج روز، رشد و تولید اسپور در قارچ‌هایی که در معرض صدا بودند در مقایسه با قارچ‌هایی که در سکوت بودند بیشتر بود.

این ممکن است به این دلیل باشد که امواج صوتی این گیرنده‌های مکانیکی را در قارچ‌ها تحریک می‌کنند و تحریک گیرنده‌های مکانیکی باعث ایجاد یک سری رویدادهای بیوشیمیایی می‌شود که ژن‌ها را روشن یا خاموش می‌کنند (به عنوان مثال، ژن‌های مسئول رشد).

یافته های محققان نشان می دهد که قارچ ها به صدا واکنش نشان می دهند، اما آنها نمی دانند که آیا این برای گیاهان مفید است یا خیر.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=383333

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.