افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

آیا لایحه عفاف و حجاب از سد شورای نگهبان عبور می کند؟ دفاع کامل از ثبات لایحه.

  • کد خبر : 163305
آیا لایحه عفاف و حجاب از سد شورای نگهبان عبور می کند؟  دفاع کامل از ثبات لایحه.

در مقاله روزنامه اعتماد آمده است؛ «لایحه حجاب و عفاف به مجلس بازگشت» این تیتر خبری از زمان بازنگری در لایحه حجاب و عفاف در مجلس یازدهم بارها در ویترین خبرگزاری ها و رسانه ها قرار گرفته است. تنها در یکی از نتایج، شورای نگهبان بیش از 142 نقص، اشکال، ابهام و نارسایی را در […]

در مقاله روزنامه اعتماد آمده است؛

«لایحه حجاب و عفاف به مجلس بازگشت» این تیتر خبری از زمان بازنگری در لایحه حجاب و عفاف در مجلس یازدهم بارها در ویترین خبرگزاری ها و رسانه ها قرار گرفته است. تنها در یکی از نتایج، شورای نگهبان بیش از 142 نقص، اشکال، ابهام و نارسایی را در لایحه ارائه شده از سوی بهارستانی ها شناسایی و برای اصلاح به مجلس بازگرداند. موضوع ابهامات، نارسایی ها، ایرادات و حتی غلط های املایی لایحه حجاب و عفاف به حدی مطرح شد که انتقاد نمایندگان را برانگیخت و حسن نوروزی یکی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به این لایحه رسیدگی نکرد. ارائه شده به شورای نگهبان میراث مجلس است و گفته است که برخی کردها در این لایحه دستکاری کرده اند.

اگرچه این اظهارنظر از سوی موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی و عضو کمیسیون ویژه رسیدگی به این لایحه تکذیب شد، اما اعضای جبهه پایداری از جمله علی خزریان در اظهارنظرهای متعددی دستکاری در لوایح را تایید کردند. توسط برخی افراد و گروه ها و حتی آدرس خود را اعلام کردند. طحنظیف، سخنگوی شورای نگهبان دیروز با اشاره به آخرین وضعیت لایحه موسوم به عفاف و حجاب گفت: همچنان در این لایحه ایرادات و ابهاماتی وجود دارد و به همین دلیل بار دیگر «ما برای رفع اشکالات به مجلس مراجعه کنید.» » سخنگوی شورای نگهبان گفت: به شرط اصلاح ایرادات و ابهامات باقی مانده مجلس، لایحه اصلاحی را مجددا بررسی و نظر نهایی را به شورای نگهبان اعلام می کنیم.

آقا تهرانی: لایحه عفاف و حجاب اشتباه نوشته نشده است

خبر عجیب حذف گشت توجیهی/ چند قدم تا تصویب اولین قانون حجاب باقی مانده است

پاسخ اعضای جبهه پایداری به غلط املایی در لایحه حجاب و عفاف

مرتضی آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در پاسخ به مشکلات لایحه حجاب و عفاف می گوید: لایحه حجاب و عفاف اشکال املایی نداشت، البته شاید از واژه های بیگانه باشد. در تدوین قوانین باید از معادل های فارسی استفاده شود و از واژه های غربی و بیگانه پرهیز شود. از «ابهام در عبارات» تا «تضاد برخی احکام با شرع» این طیف ایراداتی است که به گفته مرتضی آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی، شورای نگهبان به عفاف وارد کرده است. . و لایحه حجاب لایحه ای که بارها از سوی شورای نگهبان رد شده و به گفته مرتضی آقا تهرانی، اگرچه ایرادات وارده به این لایحه با نظارت وکلای شورای نگهبان رفع شد، اما مجدداً توسط شورای نگهبان رد شد. آقا تهرانی در پاسخ به این سوال خبرآنلاین که این ایرادات شورای نگهبان تا چه حد ماهیت لایحه را تغییر می دهد و آیا این ایرادات از نظر مجلس معتبر است یا خیر، می گوید: «لایحه عفاف و حجاب دارد. یک بار به شورای نگهبان رفت و آمد کرد و اصلاحاتی انجام شد که به کمیته قضایی ارجاع شد البته لایحه عفاف و حجاب هم جنبه فرهنگی داشت و هم جنبه قضایی که مسائل فرهنگی بیشتر مثبت است بخشنامه ها و قوانینی برای ادارات دولتی مواد مذکور در 40 ماده اول لایحه عفاف و حجاب گنجانده شده است که در این میان فقط چند ماده اصلاح شده و بعید می دانم ایرادی به آنها وارد شده باشد اما ایرادات موجود در بند آخرین لایحه عفاف و حجاب عمدتاً مربوط به جرم انگاری است که کمیسیون قضایی وظیفه بررسی و اصلاح آن را بر عهده دارد و مسئولیت فرجا و قوه قضائیه را جداگانه مشخص کرده است.

ادامه می دهد: در مجموع ایراداتی که به لایحه عفاف و حجاب وارد است این است که در برخی موارد ابهاماتی وجود دارد که البته رفع شده است. اگر ابهامی در قانون وجود داشته باشد، شورای نگهبان اگر صریح و صریح باشد، قطعاً با آن مخالفت می کند، مثلاً اگر از حیا یا بی حجابی صحبت می شد، حدود آن، یعنی چه و … را درست مشخص کنیم. . برخی دیگر از ایرادات مربوط به واژه های بیگانه است که باید به جای واژه های بیگانه استفاده شود. همچنین با بی توجهی به قوانین مذکور، از جمله قوانین شرع مقدس، قانون اساسی، نظرات ائمه انقلاب و… یک سری مشکلات ایجاد می شود. ضمن اینکه گاهی برخی مصوبات به 75 می رسد یعنی بار مالی بر دوش دولت وارد می کند که حق مجلس نیست و نیاز به پذیرش دولت دارد. به همین دلیل شورای نگهبان با آن مخالفت می کند. آقا تهرانی با اشاره به اینکه قبل از ارائه لایحه عفاف و حجاب از اعضای کمیسیون حقوقی امضاء گرفته شده است، یادآور شد: اما در مجموع تمامی مواردی که شورای نگهبان در خصوص لایحه عفاف و حجاب اظهار نظر کرده است، وجود دارد. البته در این بازدیدها موفق شدیم جلسات غیررسمی را با وکلای شورای نگهبان در کمیسیون قضایی مجلس برگزار کنیم تا قانون دقیقتر و حساب شده تری را نهایی کنیم همه این موارد صبح روز چهارشنبه به نتیجه رسید که بیش از یک ماه و نیم پیش امضای اعضای کمیسیون قضایی گرفته شد و 20 روز بعد مجلس لایحه عفاف و حجاب را به شورای نگهبان ارسال کرد و مشخص شد که شورای نگهبان لایحه مذکور را تا قبل از 13 آذرماه به مجلس ارسال می کند و طبق قاعده لوایح و برنامه ها پس از ارسال به شورای محترم نگهبان چندین بار بین مجلس و شورا رفت و آمد می کند تا نهایی شود.

این عضو جبهه پایداری در خصوص غلط های املایی متعدد در این لایحه گفت: خیر، لایحه عفاف و حجاب غلط املایی نداشت، البته شاید به واژه های خارجی اشاره دارد که باید از معادل فارسی آن استفاده کرد و غربی و در تدوین قوانین باید از کلمات و الفاظ بیگانه پرهیز شود. اگر نظارتی باشد، شورای نگهبان به آن انتقاد خواهد کرد.» باید دید نتیجه نهایی این لایحه که مسیر شطرنجی را از قوه قضائیه به دولت و سپس مجلس و شورای نظارت طی کرده است، چگونه خواهد بود. و انتقادات متعددی از سوی مقامات قضایی به اساتید دانشگاه، حقوقدانان و پژوهشگران وارد شده است، آیا از سد شورای نگهبان عبور خواهد کرد یا روند اعتراض ادامه خواهد داشت؟

۲۷۲۱۸

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=163305

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.