افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0

آیا قیمت بیت کوین به 200000 دلار می رسد؟ معرفی 4 روش ارزش گذاری بیت کوین

  • کد خبر : 377800
آیا قیمت بیت کوین به 200000 دلار می رسد؟ معرفی 4 روش ارزش گذاری بیت کوین

بازار پیش بینی قیمت بیت کوین همیشه داغ است. اخیراً شرکت مدیریت دارایی VanEck ادعا کرده است که قیمت بیت کوین در سال 2050 به 2.9 میلیون دلار خواهد رسید. شاید از شنیدن این رقم شگفت انگیز متعجب شده باشید و بخواهید بدانید که قیمت معقول بیت کوین چقدر باید باشد؟ 0 دلار؟ 50000 دلار؟ […]

بازار پیش بینی قیمت بیت کوین همیشه داغ است. اخیراً شرکت مدیریت دارایی VanEck ادعا کرده است که قیمت بیت کوین در سال 2050 به 2.9 میلیون دلار خواهد رسید. شاید از شنیدن این رقم شگفت انگیز متعجب شده باشید و بخواهید بدانید که قیمت معقول بیت کوین چقدر باید باشد؟ 0 دلار؟ 50000 دلار؟ 1 میلیون دلار؟ یا حتی بیشتر؟ در این مقاله از کشور بلاک چین با 4 روش ارزش گذاری بیت کوین بیایید با هم آشنا شویم تا ببینیم قیمت بیت کوین بر اساس این مدل ها چقدر باید باشد.

بررسی روش های رایج ارزش گذاری بیت کوین

در بازارهای مالی سنتی، روش های مختلفی برای ارزش گذاری دارایی ها مانند سهام و اوراق قرضه وجود دارد. اما قیمت گذاری بیت کوین با چالش های بیشتری مواجه است.

روش های ارزش گذاری بیت کوین
منبع: zerocap.com

هنوز هیچ روش ارزیابی واحدی وجود ندارد که به وضوح نسبت به سایر گزینه ها برتری داشته باشد. در ادامه با 4 روش ارزش گذاری بیت کوین از جمله مدل هزینه تولید، مدل تجمع به جریان، قانون متکالف و شاخص AHR 999.

1. مدل هزینه تولید

برخلاف ارزهای فیات مانند یورو یا دلار که تقریباً بدون هزینه تولید می شوند، بیت کوین از طریق فرآیند استخراج پیچیده تولید می شود. بنابراین مدل هزینه تولید رابطه مستقیمی با هزینه های معدن دارد.

هزینه استخراج بیت کوین معمولاً نزدیک به قیمت بازار آن است. به عبارت دیگر می توان هزینه تولید را به عنوان کف قیمت در نظر گرفت. زیرا قیمت بیت کوین به ندرت کمتر از هزینه استخراج در دراز مدت باقی می ماند. این پدیده تا حدی با همبستگی بین قیمت بیت کوین و نرخ هش مرتبط است. همانطور که ماینرهای بیشتری به شبکه اضافه می شوند و برای ایجاد بلوک های جدید به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز است، هزینه تولید بیت کوین افزایش می یابد. تصویر زیر میانگین هزینه استخراج بیت کوین را نشان می دهد:

میانگین هزینه استخراج بیت کوینمیانگین هزینه استخراج بیت کوین
منبع: odaily.news

بر اساس داده های وب سایت MacroMicro تا 2 سپتامبر 2024 (12 سپتامبر 1403)، میانگین هزینه استخراج یک بیت کوین تقریباً 74000 دلار آمریکا است از آنجایی که قیمت فعلی بیت کوین کمتر از هزینه استخراج است، یکی از این دو مورد احتمالا در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد. ممکن است تعدادی از ماینرهایی که تولید بیت کوین برای آنها مقرون به صرفه نیست رقابت را ترک کنند یا قیمت بیت کوین افزایش می یابد و به سطحی بالاتر از هزینه استخراج می رسد.

2. مدل سهام به جریان

مدل Stock to Flow که با نام S2F نیز شناخته می شود، روشی برای ارزیابی ارزش کالاها است. در این مدل، «انباشت» به معنای «کل عرضه جاری یک دارایی» و «جریان» به «افزایش سالانه عرضه» اشاره دارد.

مدل انباشت به جریان بیت کوینمدل انباشت به جریان بیت کوین

هر چه نسبت «انباشت به جریان» بیشتر باشد، دارایی نادرتر است. زیرا تعویض موجودی فعلی زمان بیشتری می برد. به عنوان مثال، اگر موجودی یک کالا 100 برابر جریان باشد، 100 سال طول می کشد تا موجودی موجودی فعلی جایگزین شود. از سوی دیگر، اگر موجودی کالایی فقط 10 برابر جریان باشد، خیلی کمیاب نیست و ظرف 10 سال جایگزین می شود. کمیابی عامل مهمی در تعیین قیمت یک محصول است و مدل انباشتگی به جریان به سادگی کمیاب بودن یک محصول را نشان می دهد.

نسبت انباشت بیت کوین به جریان

تعداد بیت کوین های در گردش (در زمان نگارش مقاله) حدود 19,750,000 واحد است. با توجه به اینکه پاداش فعلی ماینینگ هر بلاک 3125 بیت کوین و هر ده دقیقه یک بلاک استخراج می شود، سالانه حدود 164359 بیت کوین استخراج می شود. بنابراین، نسبت انباشت به جریان بیت کوین طبق فرمول زیر تقریباً 120.1 است.

نسبت انباشت بیت کوین = کل عرضه فعلی / عرضه سالانه

۱۲۰.۱ ≈ ۱۶۴،۳۵۹ / ۱۹۷۵۰۰۰۰

با این سرعت و با نرخ رشد فعلی، 120 سال طول می کشد تا به تعادل فعلی بیت کوین برسد.

بیایید وضعیت طلا، مهمترین دارایی ذخیره جهان را بررسی کنیم. بر اساس داده های شورای جهانی طلا در سال 2023، نسبت انباشت به جریان طلا حدود 59.7 است:

۵۹.۷ ≈ ۳۵۰۰ / ۲۰۹۰۰۰

مقایسه نسبت انباشت به جریان طلای واقعی و طلای دیجیتال نشان می دهد که بیت کوین تقریباً دو برابر طلا کمیاب است.

با این حال، ارزش بازار فعلی طلا حدود 16.8 تریلیون دلار و کل ارزش بازار بیت کوین حدود 1.1 تریلیون دلار است که تنها یک شانزدهم بازار طلا است. این مقایسه نشان می دهد که اگرچه بیت کوین کمیاب تر است، اما ارزش بازار آن بسیار کمتر از طلا است.

دارایی های برتر جهان بر اساس ارزش بازاردارایی های برتر جهان بر اساس ارزش بازار
منبع: odaily.news

همانطور که توضیح داده شد، طبق مدل انباشت به جریان، بیت کوین دو برابر طلا کمیاب است. حال اگر ارزش بازار بیت کوین را دو برابر طلا در نظر بگیریم، ارزش کل بیت کوین های در گردش به 33.6 تریلیون دلار می رسد. با این حساب، قیمت هر بیت کوین حدود 1.708 میلیون دلار خواهد بود که 30.5 برابر قیمت فعلی است..

البته چنین محاسباتی فاقد مبنای خاصی است; زیرا نادر بودن یک دارایی را نمی توان به طور دقیق تعیین کرد. بنابراین، برای محاسبه دقیق‌تر ارزش بیت‌کوین، می‌توان از نمودار «نمودار زمان واقعی نسبت سهام به جریان بیت‌کوین» استفاده کرد. در تصویر زیر خط زرد قیمت بیت کوین را بر اساس مدل انباشتگی و خط رنگی قیمت واقعی بیت کوین را نشان می دهد.

توجه داشته باشید که این دو شاخص از سال 2022 منحرف شده اند و مدل قیمتی بالاتر از قیمت واقعی را پیش بینی می کند. با توجه به نمودار نسبت انباشت بیت کوین به جریان در زمان واقعی، ارزش فعلی بیت کوین باید 210000 دلار باشد..

قیمت گذاری بیت کوین بر اساس مدل انباشت به جریانقیمت گذاری بیت کوین بر اساس مدل انباشت به جریان
منبع: odaily.news

3. قانون متکالف

قانون Metcalfes بیشتر برای ارزیابی ارزش شبکه های ارتباطی استفاده می شود. اما برای ارزش گذاری فناوری های بلاک چین مانند بیت کوین نیز استفاده می شود. بر اساس این قانون، هر چه کاربران یک شبکه یا فناوری بیشتر باشند، جذابیت و ارزش آن بیشتر می شود. در این مدل ارزش شبکه بر اساس توان دوم تعداد کاربران محاسبه می شود. به عنوان مثال، اگر یک شبکه 10 کاربر داشته باشد، مقدار آن 100 (10*10) خواهد بود. اگر تعداد کاربران به 20 نفر افزایش یابد، مقدار شبکه 400 (20×20) می شود. این نشان می دهد که با افزایش تعداد کاربران، ارزش شبکه نه به صورت خطی، بلکه به صورت تصاعدی رشد می کند.

قانون متکالف قانون متکالفقانون متکالف قانون متکالف

تعداد آدرس های بیت کوین از 26 میلیون به 54 میلیون در پنج سال گذشته افزایش یافته و حدود 2076 برابر شده است. طبق قانون متکالف، ارزش بازار بیت کوین باید متناسب با جذر رشد کاربران تغییر کند:

۴.۳۱ = (۲.۰۷۶* ۲.۰۷۶)

این بدان معناست که ارزش بازار بیت کوین باید 4.3 برابر پنج سال پیش باشد. اگر قیمت بیت کوین را در سپتامبر 2019 حدود 9534 دلار در نظر بگیریم، ارزش فعلی هر واحد بیت کوین باید 41000 دلار باشد.

4. نشانگر احتکار AHR 999

شاخص AHR 999 برای ارزیابی بازده سرمایه گذاری کوتاه مدت و انحراف قیمت بیت کوین از ارزش مورد انتظار استفاده می شود. این شاخص به سرمایه گذاران کمک می کند تا زمان مناسب برای خرید را تشخیص دهند:

  • اگر شاخص AHR 999 کمتر از 0.45 باشد، نشان دهنده این است که قیمت به شدت کاهش یافته است و زمان خوبی برای خرید بیت کوین در پایین قیمت (Buy the dips) است.
  • اگر شاخص AHR 999 بین 0.45 تا 1.2 باشد، بهترین زمان برای سرمایه گذاری ثابت است، یعنی سرمایه گذاری با مبالغ ثابت در فواصل زمانی معین.
  • اگر شاخص AHR 999 بالای 1.2 باشد، نشان دهنده بالا بودن قیمت بیت کوین است و زمان مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.

این شاخص نشان می دهد که قیمت بیت کوین در بلندمدت تا حدی با ارتفاع بلوک همبستگی دارد. علاوه بر این، روش سرمایه گذاری ثابت به سرمایه گذاران کمک می کند تا هزینه های خود را در بلندمدت کنترل کنند و کمتر تحت تاثیر نوسانات قیمت بیت کوین قرار گیرند.

روش قیمت گذاری بیت کوینروش قیمت گذاری بیت کوین
منبع: odaily.news

فرمول محاسبه شاخص AHR 999 به شرح زیر است:

شاخص AHR 999 = (قیمت بیت کوین / هزینه سرمایه گذاری ثابت 200 روزه) * (قیمت بیت کوین / ارزش گذاری شاخص)

اگر قیمت فعلی بیت کوین را 57481.9 دلار و ارزش شاخص را 0.6 در نظر بگیریم، ارزش بیت کوین طبق فرمول زیر محاسبه می شود:

0.6= (57,481.9/ 63570.07) * (57,481.9/ ارزش گذاری شاخص)

با استفاده از این فرمول، ارزش بیت کوین حدود 86628 دلار محاسبه می شود. اگرچه طبق این فرمول و به دلیل ماهیت فرار بیت کوین، ارزش آن دائما در حال تغییر است. با این حال ارزش بالقوه بیت کوین در حال حاضر باید حدود 80000 دلار باشد.

خلاصه

روش‌های مختلفی برای ارزش‌گذاری بیت‌کوین وجود دارد که برتری هیچ‌کدام نسبت به دیگری هنوز ثابت نشده است. در این مقاله با ۴ روش متداول قیمت گذاری بیت کوین آشنا شدیم. هر کدام از این روش ها ویژگی های خاص خود را دارند و تنها به درک بهتر وضعیت بیت کوین کمک می کنند. اگرچه استفاده از روش های ارزش گذاری بیت کوین به عنوان یک ابزار کمکی مفید است. اما قیمت واقعی بیت کوین تحت تاثیر عوامل زیادی است و لازم است همه جوانب را در نظر گرفت.

سوالات متداول (سؤالات متداول)

پرسش و پاسخپرسش و پاسخ

روش های ارزش گذاری بیت کوین چیست؟

مدل هزینه تولید، انباشت به جریان، قانون Metcalfe و شاخص AHR 999 از رایج ترین روش های ارزیابی بیت کوین هستند.

odaily.newsodaily.news

خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2024-09-27 22:00:00

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=377800

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.