افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
0

آیا سنور در جنگ عراق علیه ایران شرکت داشت؟

  • کد خبر : 407595
آیا سنور در جنگ عراق علیه ایران شرکت داشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir): ایرنا نوشت: برخی کانال های تلگرام، توئیتر و اینستاگرام مدعی شده اند که «یحیی سنور در جنگ هشت ساله ایران و عراق برای ارتش بعث عراق علیه ایران جنگیده است». اما آیا این گفته درست است؟ بر اساس این شایعه، «در رسانه‌های وابسته به گروه حماس با استناد به خاطرات […]

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir):

ایرنا نوشت: برخی کانال های تلگرام، توئیتر و اینستاگرام مدعی شده اند که «یحیی سنور در جنگ هشت ساله ایران و عراق برای ارتش بعث عراق علیه ایران جنگیده است». اما آیا این گفته درست است؟

بر اساس این شایعه، «در رسانه‌های وابسته به گروه حماس با استناد به خاطرات دوست و رفیق قدیمی‌اش احمد محمد درباره دلاوری‌های خود نوشت: ابو ابراهیم (یحیی) در جنگ ایران و عراق به دعوت صدام. گروه های باعاتیست چند ماه پیش جبهه های جنگ علیه ایران اعزام شدند و در چندین عملیات موفق شرکت کردند.

نهضت آزادی فلسطین!!! او با صدام حسین، دیکتاتور وقت عراق رابطه بسیار نزدیک داشت!

منبع ادعا

این متن ادعای خود را به نقل از «رسانه های وابسته به گروه حماس» که «خاطرات احمد محمد دوست و رفیق قدیمی سنور» را آورده اند، بیان می کند، اما در این زمینه نکاتی وجود دارد:

او اولاً نام این رسانه وابسته به حماس را نبرده و این گفته او را ضعیف می کند.

ثانیاً در بررسی زندگینامه شخصیت های سنور و حماس، فردی به نام «احمد محمد» وجود ندارد و احتمالاً این نام عمومی از نام «احمد محمد فهد» یکی از فرماندهان میدانی حماس گرفته شده است.

آیا سنور در جنگ عراق علیه ایران شرکت داشت؟

اصل ادعا.

بر اساس این ادعا، «ابوبراهیم (یحیی) در جریان جنگ ایران و عراق به دعوت گروهک های بعثی صدام به مدت چند ماه به جبهه های جنگ علیه ایران اعزام شد و در چندین عملیات موفق شرکت کرد.

برای راستی آزمایی این ادعا، البته باید دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را با دوران زندگی سنور مقایسه کرد.

حمله عراق به ایران در شهریور 1359 (1980) آغاز شد و در تابستان 1988 (1988) آتش بس برقرار شد. سنور متولد مهر 1341 بود و در زمان جنگ ایران و عراق 18 سال داشت. پس از پایان دبیرستان، تحصیل در دانشگاه اسلامی غزه را آغاز کرد.

اولین بار در سال 1361 (1361) در سن 20 سالگی به دلیل فعالیت دانشجویی به مدت 4 ماه در بازداشت اداری قرار گرفت و یک هفته پس از آزادی مجدداً در زندان ماند. وی همچنین در سال ۱۳۶۴ (۱۳۶۴ خورشیدی) مجدداً دستگیر و به ۸ ماه زندان محکوم شد.

وی در سال 1986 به همراه خالد الهندی و روحی مشتحه به درخواست شیخ احمد یاسین یک آژانس امنیتی به نام «المجد» تأسیس کرد که مأموریت آن کشف و تعقیب عوامل و جاسوسان اسرائیل و ردیابی اطلاعات و امنیت اسرائیل بود. . به زودی اولین هسته اصلی سیستم امنیت داخلی جنبش حماس شد.

فعالیت وی در این سازمان باعث شد که در 20 ژانویه 1988 (1367) مجدداً دستگیر و متهم به کارگردانی ربودن و قتل دو سرباز اسرائیلی و قتل 4 فلسطینی مظنون به همکاری با اسرائیل در سال (تا سال 2011) شود. زندان اسرائیل

بر اساس این روایت سنوار در طول 8 سال جنگ نزدیک به دو سال در زندان بود و در 6 سال باقی مانده به شدت درگیر فعالیت های دانشجویی، مبارزات ضد اسرائیلی و فعالیت های تشکیلاتی بود که منجر به دستگیری و زندانی شدن سه نفر شد. بارها بسیار بعید است که او فرصتی برای شرکت در جنگ ایران و عراق داشته باشد.

البته تنها واقعیت صحیح در گزارش این است که «جنبش آزادیبخش فلسطین (ساف) رابطه بسیار نزدیکی با صدام حسین، دیکتاتور وقت عراق داشت»، اما از اینجا نمی توان نتیجه گرفت که مبارزانی مانند سینوار سه آنها متحد می شوند. گروه عرفات و پایان دادن به حضور خود در جنگ ایران و عراق. به ویژه در بررسی زندگی نامه سنور اثری از عضویت وی در ساف و حتی حمایت وی از این سازمان دیده نمی شود.

یاسر عرفات بنیانگذار و رهبر جنبش آزادیبخش ملی فلسطین (فتح) و رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و شیخ احمد یاسین بنیانگذار و رهبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و یکی از رهبران این جنبش بود. از شاخه فلسطینی اخوان المسلمین. حماس و فتح دو گروه رقیب و اخوان المسلمین و ساف دو جنبش رقیب بودند.

سنوار از دوران جوانی به شهید شیخ احمد یاسین و سپس نیروی تشکیلاتی او متأثر و علاقه مند بوده است، در حالی که گروه شیخ یاسین با یاسر عرفات و گروه ساف رقابت می کرد.

با توجه به این موارد، خبر منتشر شده فاقد منبع است و در عبارتی مانند «خسین و خوسین از سه دختر معاویه» و گفته مذکور را می توان «رد» دانست.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=407595

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.