افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

آیا روس ها از واردات خودروهای ایرانی پشیمان شدند؟

  • کد خبر : 149496
آیا روس ها از واردات خودروهای ایرانی پشیمان شدند؟

به گزارش رکنا، دنیای اقتصاد نوشت: خودروسازان ایرانی این در حالی است که طی یک سال گذشته روسیه را به عنوان بازار مطمئن صادراتی معرفی کرده و تفاهم نامه هایی در این زمینه با طرف های روسی امضا کرده اند و اکنون نیز گزارش شده که روس ها از پذیرش برخی خودروهای ایرانی پشیمان شده […]

به گزارش رکنا، دنیای اقتصاد نوشت: خودروسازان ایرانی این در حالی است که طی یک سال گذشته روسیه را به عنوان بازار مطمئن صادراتی معرفی کرده و تفاهم نامه هایی در این زمینه با طرف های روسی امضا کرده اند و اکنون نیز گزارش شده که روس ها از پذیرش برخی خودروهای ایرانی پشیمان شده اند.

روزنامه روسی نوایا گازتا، مدیر کل توزیع کننده روسی برخی خودروهای ایرانی به نام Best Motors LLC اعلام کرد که این شرکت از برنامه های خود برای فروش خودروهای یک خودروساز ایرانی صرف نظر کرده است. حتی کار به جایی رسیده که موسسان این شرکت تصمیم به انحلال آن گرفته اند.

الکساندر استپانوف، مدیرعامل بست موتورز این موضوع را به تغییر شرایط اقتصادی مرتبط می داند و می گوید: با نرخ فعلی ارز و افزایش هزینه های عملیاتی، نمی توان خودروهای ساخت ایران را به قیمتی به فروش رساند. از ابتدا پیش بینی شده بود وی همچنین تاکید کرد: قیمت خودروهای ایرانی باید 20 تا 30 درصد کمتر از خودروهای چینی باشد.

استپانوف با بیان اینکه سه محصول سایپا شامل کوئیک، ساینا و شاهین در روسیه عرضه می شود، تاکید کرد: قیمت اولیه این مدل ها از یک میلیون تا یک میلیون و 700 هزار روبل بوده و به عنوان مقرون به صرفه ترین خودروهای خارجی در این کشور شناخته می شود. .

این در حالی است که سرگئی بورگازلف، مشاور مستقل صنعت خودرو و حمل و نقل نیز به این روزنامه روسی گفته است که خودروهای ایرانی مقرون به صرفه هستند، اما بازار جدید باید به طور سیستماتیک توسعه یابد و سازندگان ایرانی و مشتریان آنها، شرکای روسی باید آگاه باشند. از این. توجه نکرده اند به گفته وی، از آنجایی که محصولات سایپا در رده قیمتی خودروهای لادا (برند ملی روسیه) قرار دارند، شرکت AVTOVAZ (تولیدکننده لادا) کنار نخواهند نشست و شاهد ورود رقیب مستقیم به بازار خود نخواهد بود.

بورگازلف همچنین گفته است که در صورت عدم تصمیم گیری سیاسی در بالاترین سطح، هرگونه تولید یا فروش بزرگ خودروهای ایرانی در روسیه منتفی خواهد بود و AVTOVAZ جایگاه تقریبا انحصاری خود را حفظ خواهد کرد. اصل سخنان او این است که خودروهای ایرانی باید با لادا رقابت کنند اما با احتساب مالیات و تعرفه های بالا قیمت آنها گرانتر است.

اگرچه در مطلب این رسانه روسی به محصولات سایپا اشاره شده است، اما با توجه به مطالب مطرح شده، به نظر می رسد محصولات ایران خودرو آینده روشنی در بازار روسیه نداشته باشند، مگر اینکه تصمیمات سیاسی خاصی در این زمینه اتخاذ شود. (که کارشناسان روسی نیز به آن اشاره کرده اند).

به گزارش رسانه های روسی، به نظر می رسد خودروهای ایرانی شانس خوبی برای حضور با ثبات در بازار دارند. روسیه ندارند چون نه از نظر قیمت توان رقابت با برندهای ملی این کشور و نه با نمونه های چینی را ندارند. این در حالی است که پس از حمله روسیه به اوکراین و تحریم غرب بر این کشور، خودروسازان و قطعه سازان ایرانی احساس کردند که بازار روسیه می تواند به حیاط خلوت آنها تبدیل شود و حتی تفاهم نامه ها و قراردادهایی در این زمینه منعقد شد.

به عنوان مثال شهریور سال گذشته در مراسمی با حضور سفیر ایران در روسیه، 12 قرارداد همکاری بین شرکت های خودروسازی و قطعه سازی ایران و روسیه به ارزش 700 میلیون یورو امضا شد. بخشی از این یادداشت ها مربوط به صادرات خودروهای ایرانی به روسیه بود. از سوی دیگر، مدیران ایران خودرو و سایپا نیز به صورت متوالی از برنامه صادرات خود به روسیه خبر داده اند که از جمله مدیرعامل سایپا اعلام کرده است که قرارداد صادرات 120 هزار دستگاه خودرو تجاری و سواری به روسیه منعقد شده است. یا مثلا خودروسازان ایرانی می گویند که مشتریان روسی تارا و دنا را دوست داشته اند و هزاران خودرو از این خودرو به بازار روسیه می رود. حالا اتفاقی که واقعا افتاده این است که روس ها خودروهای ایرانی را گران می دانند و معلوم نیست سرنوشت آن همه تفاهم نامه و قرارداد چه خواهد شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=149496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.