افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

آیا رئیس جمهور ایران آماده استعفا بود؟ / خاتمی عملا تبدیل به تصویر بی صدا شده بود / می گویند اگر پزشکان صلاحیت تعیین مسؤولان را ندارند باید استعفا دهند.

  • کد خبر : 404113
آیا رئیس جمهور ایران آماده استعفا بود؟ / خاتمی عملا تبدیل به تصویر بی صدا شده بود / می گویند اگر پزشکان صلاحیت تعیین مسؤولان را ندارند باید استعفا دهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عصر ایران در گزارشی در سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات نوشت: 20 سال پیش، در پایان سال 1382، سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری اصلاح طلب ایران، برای اولین و البته آخرین بار (در این سمت) علناً اعلام کرد که آماده «استعفا» است. اما نه در اعتراض به همراهی نکردن مجلس […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عصر ایران در گزارشی در سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات نوشت:

20 سال پیش، در پایان سال 1382، سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری اصلاح طلب ایران، برای اولین و البته آخرین بار (در این سمت) علناً اعلام کرد که آماده «استعفا» است. اما نه در اعتراض به همراهی نکردن مجلس جدید (هفتم) در آخرین سال ریاست جمهوری اش. مجلسی که به دلیل تشدید نظارت های انتخاباتی و یا به دلیل نوع برخوردی که با وزیر راه داشتند به وجود آمد.

یا در مورد طرحی که تحت عنوان تثبیت قیمت در سر داشتند و می خواستند دست دولت را در افزایش معقول و تدریجی سالانه قیمت بنزین و سایر منابع انرژی ببندند تا ثمره آن را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بگیرند.

یا از ترس تکرار ماجرای افتتاح فرودگاه امام یا مسائل دیگر، اما آن روزها ماجرای جنایات پاکدشت و «بیجه» سر زبان ها بود و مردم چندان درگیر مسائل اقتصادی و معیشتی نبودند. و نرخ ارز و دلار و واکنش های بیشتری نسبت به رویدادهای اجتماعی از خود نشان داد. (اگر در مورد قیمت سکه و دلار در 20 سال گذشته صحبت کنیم و آن را با امروز مقایسه کنیم، شگفت زده خواهید شد و احتمالاً نتوانید ادامه مقاله را بخوانید! پس به موضوع اصلی بازگردیم):

قبل از مهر و بیش از یک سال جامعه را یکی پس از دیگری جنایت در پاکدشت و کشف اجساد کودکان پس از تجاوز متجاوز به لرزه درآورد و به دلیل اینکه قاتل تا اول ماه دستگیر نشده بود، مردم آسیب دیده و احساس ناامنی کردند. مهر 83 مرد جوان به نام محمد بیجه به اتهام قتل و تجاوز جنسی به 27 کودک و 3 بزرگسال دستگیر شدند.

او یک کارگر نانوایی در پاکدشت بود که در روز عاشورای 81 پس از تجاوز به او، اولین قربانی خود را کشت دادگاه کیفری 74، این پرونده جنجالی با صدور حکم اعدام برای همیشه بسته شد. اما به دلیل اینکه رئیس جمهور به قصد ابراز همدردی بحث تمایل به استعفا را به تعویق انداخت، نام بیجه به عرصه سیاسی نیز راه یافت.

اگرچه تعجب آور بود که رئیس جمهور در پاسخ به یک موضوع اجتماعی به استعفا یا تهیه آن اشاره کرده بود، اما نه خشم محافظه کاران و ساختارهای قدرت خارج از دولت و نه اصلاح طلبانی را که خواستار پاسخ خاتمی به تهدیدات بودند برانگیخت. و آزار و اذیت به او سلام می کند زیرا انتظار داشتند 8 ماه پیش در اعتراض به رد صلاحیت دسته جمعی نمایندگان مجلس ششم برای انتخابات مجلس هفتم – حداقل به عنوان تهدید – و نه از سوی شبکه پاکدشت، استعفا دهد. از قتل ها خاتمی البته گفته از روی «همدلی» حاضر به استعفا است و جلسات وزارت کشور و نیروی انتظامی را تایید کرد.

او این را در پایان بیش از سال 2003 و در یک بعد از ظهر چهارشنبه گفت. اما بعد از ظهر همان روز جلسه ای با موضوع دیگری در مقر اتحادیه روزنامه نگاران ایران برگزار شد (ساختمان آن از مرداد 1387 تعطیل است و خود انجمن در محق است). در آن جلسه یکی از سخنرانان با کنایه پرسید: آیا در این سال ها (از سال 76 به بعد) اتفاقی نیفتاده است که کلمه استعفا به ذهن خطور کند یا حداقل تهدید به استعفا کرده باشد؟

صبح روز بعد مراسم سالانه روز ملی صادرات در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد و رئیس جمهور (خاتمی) نیز سخنران این مراسم بود. البته در حاشیه این مراسم خبرنگاران به سراغ وی رفتند و این بار به جای «استعفا» گفت: «همه مشغول هدر دادن فرصت هستیم، رابطه عقلانی دولت و ملت به هم خورده و مردم درگیر هستند. از حقایق مربوط به دولت آگاه نیست.

اشاره او به تحریم صداوسیما توسط دولت بود. خاتمی عملاً تبدیل به تصویری بدون صدا شده بود چرا که مثل امروز در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی خبری نبود و سعید مرتضوی نفس را از مطبوعات مستقل گرفته بود.

20 سال پس از آن و اکنون، مسعود بیزیجیان به عنوان رئیس جمهور با وضعیت بسیار پیچیده تری مواجه است: تقریباً یک اصلاح طلب. همین دخالت ها و محدودیت ها وجود دارد، به اضافه تورم افسارگسیخته و تضعیف و تحقیر طبقه متوسط ​​و دولت فرسوده که از سه سال پاکسازی نافرجام مانده است و البته خطرناکتر از همه سایه است. از جنگی که ندارد – و با انتصاب محمدجواد ظریف برای توضیح اینکه چرا پسرش در زمان ماموریت رسمی در ایالات متحده به دنیا آمد – یا مجبور به وضع قانونی که با آن موافق نیست، فکر کنید. در مورد ترک، یا ذکر احتمال آن، البته، اینها احتمالاً هستند. وقتی صحبت های اخیر آقای میر باقری را شنیدند که می گفت اگر نصف دنیا به خاطر اهدافشان کشته شود ارزشش را دارد خدا را شکر کردند. که ما در انتخابات 1403 گرفتار این تفکر نشدیم و به همین دلیل است که برای هر موضوعی از رئیس جمهور برای استعفا فشار نمی آورند و قدر رفاه نسبی را می دانند و نمی خواهند ما در دام یک . مصیبت

۲۹۲۱۹

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=404113

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.