افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
0

آیا در صورت کاهش نرخ سود، مردم به سمت بازار سرمایه هجوم خواهند آورد؟

  • کد خبر : 409840
آیا در صورت کاهش نرخ سود، مردم به سمت بازار سرمایه هجوم خواهند آورد؟

به گزارش آنلاین روزنامه دنیای اختاز، بازار و اقتصاد ایران از اوایل دهه 90 به جز چند سال تحت تاثیر بحران های غیراقتصادی مانند رودخانه خروشان قرار گرفته است. اما نکته خنده دار این است که سیاستمداران و رسانه های غیرتخصصی همواره از نهادهای اقتصادی خواسته اند که خلاف جریان آب حرکت کنند! این مورد […]

به گزارش آنلاین روزنامه دنیای اختاز، بازار و اقتصاد ایران از اوایل دهه 90 به جز چند سال تحت تاثیر بحران های غیراقتصادی مانند رودخانه خروشان قرار گرفته است. اما نکته خنده دار این است که سیاستمداران و رسانه های غیرتخصصی همواره از نهادهای اقتصادی خواسته اند که خلاف جریان آب حرکت کنند!

این مورد آخر را ببینید. در شرایطی که مقامات سیاسی کشور به شدت از شرایط منطقه صحبت می کنند و همه ذهن ها به سمت یک درگیری احتمالی معطوف شده است، آیا نباید انتظار داشته باشیم که بازارهای طلا و ارز به عنوان دارایی امن با روند صعودی روبرو شوند؟ آیا در این شرایط و با وجود احتمال وقوع جنگ دوجانبه یا منطقه ای، بازار سهام باید با روند نزولی مواجه شود؟ حال در این شرایط آیا انتظار داریم که متولیان اقتصادی بر خلاف جریان عمل کنند؟

بالاترین انتظار منطقی که می توان از آنها داشت، پیشبرد اقتصاد ایران با کمترین آسیب در جهت جریان تصمیمات سیاسی و امنیتی است. البته برای دستیابی به این هدف، شاید به صورت محدود و موقت، باید در مقابل مسیر حرکت بازار و ایجاد ثبات اقدام کرد. او هم مانند قایقران گهگاه این کار را انجام می دهد، اما نمی توان از سیاستمدار انتظار داشت که واقعیت ها را نادیده بگیرد و برخلاف جهت بازار حرکت کند. این انتظار تنها منجر به ناکارآمدی در تصمیم گیری های اقتصادی خواهد شد.

جالب است که علیرغم خطرات بی رویه بین المللی برای اقتصاد ایران، همچنان برخی می گویند که نرخ سود بالا باعث سقوط بورس شده است. هنوز فکر می کنند اگر نرخ سود بین بانکی کاهش پیدا کند مردم حاضرند دارایی های خود را به بورس بسپارند! بدون اینکه بدانیم در صورت عدم وجود ریسک ناامنی و پیش بینی عمومی شرایط پایدار در میان مدت، بخش مهمی از نمادها آنقدر ارزشمند هستند که هرکسی حاضر به سرمایه گذاری در بورس شود. اما آنچه می توان انجام داد، شاید در برابر عدم قطعیت و ابهام کنونی، در تاریخ معاصر ایران بی سابقه است.

از سوی دیگر، نباید از نظر دور داشت که در سال‌های اخیر، دسترسی بهتر مردم به نرخ‌های سود واقعی مثبت، باعث شده است که با وجود عدم تعادل‌های مختلف، روند تورم کم و بیش نزولی باشد و همانطور که آمارها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، تورم نقطه ای همچنان در سطح 30 درصد باقی مانده است. از دست دادن این ابزار می تواند این دستاورد سیاسی را از بین ببرد.

اما در واقعیت، زمانی که امواج عدم اطمینان به بازارها رسید، سیاستمدار چگونه باید حرکت کند؟ ابتدا اعتبار خود را حفظ کنید تا بتوانید در مواقع لزوم بر انتظارات تأثیر بگذارید. بنابراین کتمان واقعیات نه تنها تاثیری در انتظارات ندارد، بلکه از حسن شهرت سیاستمدار می کاهد. دوم، در بازارهای دارایی ایمن، تا حد امکان باید از اختلالات جلوگیری کرد، اما نباید با روندها که همان آب است مبارزه کرد. ثالثاً، این وضعیت نباید به نفع رانت‌گیران قیمت‌های کنترلی باشد، بنابراین تا حد امکان اگر حذف قیمت‌های کنترلی ارزشی ندارد، این قیمت‌ها نباید از روند بازار منحرف شوند. ایجاد فاصله شخصی می تواند تقاضا را در بازار افزایش دهد. اگرچه لازم است که تقاضا در این دوره ها کاهش یابد. چهارم، برخی از خواسته‌ها باید با روش‌های جایگزینی مشابه آنچه اکنون درخواست می‌شود برآورده شود. بنابراین باید تلاش کرد تا از طریق این ابزار بازار را تعمیق بخشید.

با وجود این، همیشه باید از خود بپرسیم: واقعاً چه معنایی دارد که مردم کشتی اقتصاد را در امواج متلاطم بیندازند تا بخواهیم از غرق شدن آن جلوگیری کنیم؟

23302

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=409840

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.