افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

آیا خودروسازان به سمت ورشکستگی پیش می روند؟ – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 222307
آیا خودروسازان به سمت ورشکستگی پیش می روند؟  – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین گزارش ارسالی خودروسازان به سامانه کدال این نشان می دهد که مجموع زیان انباشته سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در پایان آذرماه (نهمین ماه سال جاری) بالغ بر 174 میلیارد تومان بوده است. با توجه به اینکه خودروسازان در پایان سال گذشته 129.1 میلیارد تومان زیان انباشته […]

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین گزارش ارسالی خودروسازان به سامانه کدال این نشان می دهد که مجموع زیان انباشته سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در پایان آذرماه (نهمین ماه سال جاری) بالغ بر 174 میلیارد تومان بوده است. با توجه به اینکه خودروسازان در پایان سال گذشته 129.1 میلیارد تومان زیان انباشته داشتند، بنابراین در 9 ماهه امسال 44.9 میلیارد تومان زیان انباشته را ثبت کردند.

بر این اساس گزارش مالی ایران خودرو نشان می دهد که این شرکت تا پایان آذرماه سال جاری 104 میلیارد تومان زیان انباشته داشته است. یعنی مجموع زیان انباشته این شرکت به 104 میلیارد تومان رسید که تقریباً دو برابر سرمایه سهام این شرکت است.

همچنین بررسی صورت های مالی شرکت سایپا نشان می دهد که این شرکت در پایان آذرماه سال جاری 48.2 میلیارد تومان زیان انباشته را به ثبت رسانده است در حالی که سرمایه ثبت شده این شرکت 19.5 میلیارد تومان است.

زیان انباشته شرکت پارس خودرو تا پایان آذرماه امسال بیش از 21.8 میلیارد تومان بوده است، در حالی که سرمایه سهام پارس خودرویی ها در بورس کمی بیش از 11.3 میلیارد تومان است، بنابراین زیان انباشته آنها بیش از نصف است. از پایتخت (جزئیات بیشتر)

خودروسازان در مسیر ورشکستگی

بر اساس این گزارش، به دلیل اینکه زیان خودروسازان بیش از سرمایه سهام آنهاست، این 3 خودروساز مشمول ماده 141 قانون تجارت و در مسیر ورشکستگی قرار دارند. ماده 141 برای شرکت هایی است که نصف سرمایه خود را از دست داده اند. در واقع این ماده یک حکم قانونی است تا شرکت و کارکنان آن قبل از از بین رفتن تمام سرمایه شرکت چاره ای بیندیشند.

متن ماده 141 قانون تجارت مقرر می دارد: «در صورتی که حداقل نصف سرمایه شرکت بر اثر زیان تلف شود، هیئت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را برای بررسی موضوع تشکیل دهد. انحلال یا بقای آن. شرکت.” اگر مجمع مزبور به انحلال رای ندهد باید سرمایه شرکت را به میزان سرمایه موجود در همان مجمع و طبق مقررات ماده (6) این قانون کاهش دهد. در صورتی که هیأت مدیره برخلاف این ماده مجمع عمومی فوق العاده را تشکیل ندهد و یا مجمع منعقده را طبق مقررات قانونی تشکیل ندهد، هر ذینفع می تواند انحلال شرکت را در دادگاه صالح درخواست کند.

قابل ذکر است که در قانون تجارت حتی عواقب عدم رعایت ماده 141 نیز منتشر شده است که طبق ماده 265 می تواند منجر به مجازات کیفری شود. در صورتی که هیئت مدیره مجمع عمومی فوق العاده را تشکیل دهد شگفت انگیز ابتکار عمل نکنید، این وظیفه بر عهده بازرس خواهد بود. بازرس باید در کمتر از دو ماه نسبت به اعلام نصف شدن سرمایه و لزوم تشکیل جلسه اقدام کند. بنابراین می بینیم که برخی از بازرگانان برای جلوگیری از وضعیت مالی خود از معرفی مشمول ماده 141 خودداری می کنند. برخی دیگر ترجیح می دهند بخشی از سرمایه اصلی صندوق را از طریق روش هایی مانند تسویه حساب یا تخصیص بدهی به بدهکاران حفظ کنند.

مکاتبات وزیر سکوت

بر همین اساس عباس علی آبادی وزیر است سکوت وی هفته گذشته در نامه ای خطاب به محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران کشور، نگرانی خودروسازان را از افزایش زیان انباشته و افزایش زیان انباشته اعلام کرد. سهام ماده 141 قانون تجارت پرداخت را برای سومین سال متوالی اعلام کرده و تنها راه حل عملیاتی آن را افزایش سرمایه به دلیل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها اعلام کرده و مشمول معافیت مالی تا پایان تیرماه 1403 می باشد.

در نامه علی آبادی آمده است: در صورت احضاریه، افزایش زیان انباشته شرکت های سایپا و ایران خودرو منجر می شود. سهام ماده 141 قانون تجارت برای سومین سال متوالی و بر اساس مصوبات هیأت پذیرش اوراق بهادار (صورتجلسه منضم به شماره 272 مورخ 24 مرداد 1402) در صورت عدم موفقیت اصلاح می شود. سهام ماده 141 قانون تجارت تا تاریخ 31 تیر 1403 نماد معاملاتی دو شرکت مذکور لغو و از بازار دوم بورس به بازار پایه منتقل شد. سپاه کادت نظامی منتقل خواهد شد.

این امر با توجه به حضور سهامداران خرد متعدد و تاثیر قابل توجه معاملات دو نماد سایپا، تبعات منفی برای سهامداران به دلیل کاهش ارزش دارایی های آنها و به تبع آن کاهش بازار سرمایه کشور خواهد داشت. و ایران خودرو بر روند شاخص کل.

از این نظر ذکر این نکته ضروری است که با توجه به شرایط حاکم بر صنعت خودرو و افزایش زبان دو خودروساز بزرگ در شش ماهه اول سال 1402، انتشار سهام ماده 141 قانون تجارت با کاهش زیان انباشته تا مدت تعیین شده امکان پذیر نخواهد بود و افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به عنوان تنها راه حل عملیاتی برون رفت از سهام ماده 141 قانون تجارت که به دلیل ثبت افزایش سرمایه این مکان در اردیبهشت ماه 1398 توسط شرکتهای مذکور و عدم امکان استفاده از آن طی پنج سال بعد (اردیبهشت 1404) با مانع قانونی مواجه است.

لذا به منظور رفع موانع ایجاد شده و با رعایت مفاد ماده 14 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولیدی و خدماتی کشور مصوب 25 اردیبهشت 1398، مساعدت لازم جهت صدور مجوز را داریم. افزایش سرمایه مازاد تجدید ارزیابی دارایی برای شرکتهای مذکور معاف از مالیات و برای یکبار تا تیر 1403.

بر این اساس ایران خودرو و سایپا نیز اعلام کردند که قصد خروج دارند سهام آنها طبق اصل 141 برنامه های خود را اعلام کرده اند، البته هر دو شرکت و وزیر سکوت آنها بر تجدید ارزیابی دارایی ها تاکید کرده اند. (نامه سایپا)، (نامه ایران خودرو)

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=222307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.