افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

آیا تلفن های همراه ما را دیوانه می کنند؟ توصیه های روانشناسی برای همه

  • کد خبر : 190725
آیا تلفن های همراه ما را دیوانه می کنند؟  توصیه های روانشناسی برای همه

استفاده زیاد از تلفن همراه اثرات مخربی بر ذهن و روان افراد در هر سنی می گذارد. روانشناسی می داند که تأثیر تلفن همراه بر سلامت روان هر فرد متفاوت است، اما واضح است که باید جلوی این روند را گرفت زیرا تأثیرات تلفن همراه بر روی مغز می تواند دائمی باشد. بررسی تاثیر تلفن […]

استفاده زیاد از تلفن همراه اثرات مخربی بر ذهن و روان افراد در هر سنی می گذارد. روانشناسی می داند که تأثیر تلفن همراه بر سلامت روان هر فرد متفاوت است، اما واضح است که باید جلوی این روند را گرفت زیرا تأثیرات تلفن همراه بر روی مغز می تواند دائمی باشد.

بررسی تاثیر تلفن همراه بر سلامت روان انسان

اعتیاد به گوشی های هوشمند یکی از مشکلات جدی سلامت روان میلیون ها کاربر در سراسر جهان است. اگرچه این پدیده معمولاً با جوانان همراه است، اما این نوع اعتیاد تقریباً هر جمعیتی را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند سلامت روان را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد. از کیفیت پایین خواب گرفته تا سطوح بالای استرس، اضطراب و افسردگی، اعتیاد به گوشی های هوشمند می تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد.

متخصصان باید از مشکلات مربوط به استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند آگاه باشند تا به مشتریان خود در شناسایی، مدیریت و غلبه بر اعتیاد کمک کنند.

تلفن شما می تواند از 8 طریق بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد

تلفن های همراه مفید هستند اما استفاده از آنها تعیین کننده مضر بودن یا نبودن آنهاست. تاثیرات تلفن همراه بر روی مغز به مرور زمان ایجاد می شود، بنابراین طبق توصیه های روانشناسی باید برای استفاده از آن برنامه ریزی داشت.

گوشی های هوشمند کیفیت اعتیادآوری دارند و وارد پنجمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی شده اند. اعتیاد به تلفن همراه به یکی از راه های زیر رخ می دهد:

  • عدم علاقه به فعالیت ها.
  • اضطراب زمانی که نمی توانید پیام ارسال یا دریافت کنید.
  • تحریک پذیری زمانی که از تلفن خود دور هستید.

کاهش عملکرد در محل کار یا مدرسه.

استفاده بیش از حد از گوشی های هوشمند باعث کاهش عملکرد در محل کار یا دانشگاه می شود. وقتی شخصی دائماً تلفن خود را برای اعلان‌ها چک می‌کند یا در رسانه‌های اجتماعی پیمایش می‌کند، زمان کافی را برای انجام کارهای مربوط به کار یا تحصیل خود صرف نمی‌کند. این منجر به عملکرد شغلی ضعیف تر، نمرات پایین تر در مدرسه و سطوح بالاتر استرس ناشی از تحت فشار قرار گرفتن برای انجام کارها می شود.

ترس از دست دادن

مطالعات اخیر ارتباطی بین علائم اضطراب و استفاده مشکل ساز از گوشی هوشمند ایجاد کرده است.

طی مطالعه‌ای در مورد تأثیر تلفن همراه بر سلامت روان که در سال 2016 انجام شد، 308 شرکت‌کننده پرسشنامه‌ای را درباره رابطه بین سلامت روان افراد و استفاده از تلفن همراه تکمیل کردند.

بیشتر کسانی که نگران گم شدن گوشی خود بودند، تمایل زیادی به استفاده از آن داشتند. علاوه بر این، این افراد دارای اضطراب و افسردگی بیشتری بودند. این به این دلیل است که استفاده بیش از حد از گوشی های هوشمند با فعالیت های اجتماعی تداخل می کند و در نتیجه افسردگی را افزایش می دهد.

کاهش توجه و بهره وری نتیجه استفاده بیش از حد از تلفن همراه است

چه در محل کار و چه در مدرسه، استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند باعث کاهش دامنه توجه افراد می شود. با توجه به این سوال: “آیا گوشی من بر سلامت روان من تأثیر می گذارد؟” تحقیقات زیادی انجام شده است که نشان می دهد افراد در حین تماس تلفنی یا زمانی که اعلانی از تلفن هوشمند خود دریافت می کنند، حواسشان پرت می شود.

مطالعات دیگر نشان داده است افرادی که زیاد از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، مقدار کمی ماده خاکستری در مغز خود دارند. این ناحیه خاکستری مسئول کنترل توجه است.

مشکلات رابطه

چک کردن مداوم تلفن خود در حضور افراد دیگر باعث می شود آنها احساس رها شدن کنند و تنش و درگیری در روابط ایجاد کنند. صرف زمان بیشتر برای تعامل با افراد آنلاین نسبت به صحبت با شریک زندگی خود نیز می تواند منجر به کاهش صمیمیت و صمیمیت در روابط شود.

تاثیرات تلفن همراه بر مغز افسردگی است

مطالعه ای در بین نوجوانان با موضوع “آیا تلفن همراه باعث اضطراب و افسردگی می شود؟” مشخص شد که گوشی های هوشمند در افزایش میزان افسردگی نقش دارند. این مطالعه نشان داد که نوجوانانی که دائماً با تلفن خود کار می کردند نسبت به نوجوانانی که کمتر از تلفن خود استفاده می کردند خوشحال بودند.

استفاده بیش از حد از تلفن همراه کیفیت روابط را کاهش می دهد

مردم همیشه در تلفن های خود هستند تا با عزیزان خود که دور هستند ارتباط برقرار کنند. با این حال، گوشی های هوشمند می توانند جلوه های عکس نیز داشته باشند. مثلا:

هنگامی که از تلفن خود در یک شام خانوادگی یا قرار ملاقات با شریک زندگی خود استفاده می کنید، توجه خود را از نزدیکان خود منحرف می کنید و به روابط خود فشار می آورید.

تغییرات در ترشح هورمون دوپامین.

اعتیاد به هر چیزی به مواد شیمیایی مغز بستگی دارد و دوپامین معمولاً انتقال دهنده عصبی است. دوپامین یک پیام رسان عصبی شیمیایی است و حامل سیگنال های مسئول پاداش است.

تغییر نوروپلاستیک این فرآیند همان چیزی است که باعث اعتیاد می شود. هر بار که نوتیفیکیشن تلفنی می رسد، مغز دوپامین ترشح می کند.

تاثیرات تلفن همراه بر ایده ایجاد اختلال در خواب

آیا تلفن های همراه ما را دیوانه می کنند؟  توصیه های روانشناسی برای همه

اختلالات خواب ناشی از عوامل زیادی است، از جمله استفاده مکرر از تلفن، به ویژه در شب.

استفاده زیاد از گوشی در شب برای مغز مضر است زیرا صفحه نمایش گوشی های هوشمند نور آبی ساطع می کنند.

این نور از درخشندگی خورشید تقلید می کند و در نتیجه مغز را گیج می کند.

افزایش اضطراب یکی دیگر از تاثیرات تلفن همراه بر سلامت روان است

استفاده از گوشی هوشمند می تواند به طرق مختلف باعث ایجاد اضطراب در افراد شود. برخی از افراد زمانی که از تلفن خود دور هستند دچار اضطراب می شوند. برای برخی، استرس خود را به عنوان علائم ترک دارو نشان می دهد. استفاده بیش از حد از گوشی های هوشمند وابستگی روانی ایجاد می کند و جدایی از دستگاه باعث ایجاد اضطراب می شود.

چگونه اثرات مضر تلفن همراه بر سلامت روان را کاهش دهیم؟

  • از برنامه های خارجی استفاده کنید که میزان استفاده از تلفن همراه را نشان می دهد.
  • میزان مصرف روزانه خود را تعیین کنید.
  • به جای استفاده بیهوده از گوشی، برنامه ای در نظر بگیرید. (کتاب بخوانید، پیاده روی کنید، ورزش کنید، فیلم ببینید)
  • تلفن همراه خود را در خانه دور از خود نگه دارید. (این برای کاهش تاثیر تلفن همراه بر سلامت روان عالی است.)
  • در روزهای خاصی اصلا از شبکه های اجتماعی استفاده نکنید. (به مرور زمان به این عادت عادت کنید)
  • فقط در صورت لزوم از تلفن همراه خود استفاده کنید.
  • اعلان های رسانه های اجتماعی را خاموش کنید.
  • همیشه به اینترنت متصل نباشید.
  • یک ساعت قبل از خواب به هیچ وجه از تلفن همراه خود استفاده نکنید.

کاهش اثرات تلفن همراه بر روی مغز فرآیندی است که باید به مرور زمان انجام شود. اگر به طور ناگهانی استفاده از تلفن همراه خود را کاهش دهید، نتیجه عکاسی خواهید داشت!

نتیجه

به طور کلی تأثیر تلفن همراه بر سلامت روان بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید. اگر بتوانیم در مواقعی از تلفن همراه به عنوان یک ابزار مفید استفاده کنیم، آسیب های روانی آن کاهش می یابد. اما اگر دائماً از آن استفاده کنید و زندگی خود را با استفاده از آن ساخته باشید، احتمالاً با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد.

تاثیر تلفن همراه بر روان زمانی مخرب تر می شود که بدون آن احساس پوچی و بی قراری کنید. وقتی بی دلیل از تلفن همراه خود استفاده می کنید یا بی دلیل در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی پرسه می زنید، بیش از دیگران تاثیر موبایل را بر سلامت روان خود احساس خواهید کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=190725

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.