افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

آیا تشعشعات وای فای خطرناک است یا خیر؟

  • کد خبر : 412214
آیا تشعشعات وای فای خطرناک است یا خیر؟

غزل زیاری: این سوال که آیا تشعشعات وای فای در ابتلای افراد به بیماری های مختلف از جمله سرطان موثر است یا خیر، سالهاست که مطرح شده است. اگر پاسخ کوتاهی به این سوال می‌خواهید، باید کمی صبر کنید. زیرا تا به امروز مطالعات در این زمینه هنوز به پاسخ قطعی نرسیده است. در این […]

غزل زیاری: این سوال که آیا تشعشعات وای فای در ابتلای افراد به بیماری های مختلف از جمله سرطان موثر است یا خیر، سالهاست که مطرح شده است. اگر پاسخ کوتاهی به این سوال می‌خواهید، باید کمی صبر کنید. زیرا تا به امروز مطالعات در این زمینه هنوز به پاسخ قطعی نرسیده است.

در این مقاله قصد داریم با بررسی چندین مقاله جایگاه فعلی علم را در مورد خطرات احتمالی Wi-Fi برای سلامتی انسان بررسی کنیم.

وای فای چیست؟

Wi-Fi یک شبکه بی سیم است که دارای حداقل یک آنتن متصل به اینترنت و وسایل ارتباطی بی سیم مانند لپ تاپ، کامپیوتر، تلفن همراه و غیره است. Wi-Fi از فرکانس های الکترومغناطیسی پالسی (EMF) استفاده می کند.

شدت پالس های الکترومغناطیسی، شدت های خاص و مدت زمان قرار گرفتن در معرض این تابش ها از نکات مهم در تعیین امنیت وای فای هستند. اگرچه وای فای نوعی تشعشع است، اما این بدان معنا نیست که خطرناک است. برای اکثر مردم، اصطلاح “تابش” یک اصطلاح نسبتاً احساسی است که تصاویری از سقوط هسته‌ای یا صحنه‌های پسا آخرالزمانی را تداعی می‌کند.

اما باید بدانید که تشعشعات همیشه شما را به طرق مختلف احاطه می کنند. از جمله نور خورشید، برخی از اجزای آن از جمله اشعه ماوراء بنفش با فرکانس بالا به بافت های زنده آسیب می رساند و برای سلامتی بسیار خطرناک است. اشعه ماوراء بنفش شکلی از تشعشعات است که به عنوان پرتوهای یونیزه شناخته می شوند.

اشعه ایکس نیز بسیار خطرناک است. بنابراین وقتی در دنیای پزشکی از آن استفاده می شود دوز آن به حداقل می رسد. برای کسانی که در مورد اشعه ایکس نگران هستند، بدانید که مقدار در همان بازه زمانی). ). (به عنوان مثال، در یک پرواز از شرق به غرب آمریکا، شما در معرض حدود 3.5 میلی متر تابش کیهانی قرار می گیرید، و در عکس قفسه سینه، این مقدار 2 میلی متر و میانگین دوز سالانه تابش طبیعی 228 میلی متر است).

از سوی دیگر، ما تشعشعات غیریونیزان داریم که فاقد انرژی لازم برای یونیزه کردن اتم ها هستند و شامل همه چیز از مادون قرمز گرفته تا امواج رادیویی هستند، که امواج پرانرژی هستند که در دستگاه های واکی تاکی و حتی مایکروویو استفاده می شوند.

به طور کلی، طول موج های بلند معمولاً ایمن هستند و طول موج های کوتاه معمولاً بد هستند. اما امواج وای‌فای در طول موج‌های بلندتری قرار دارند. البته مهمترین مولفه نزدیکی به منبع است.

قدرتمندترین روتر وای فای کمتر از یک وات انرژی مایکروویو ساطع می کند که به شکل ابری حباب مانند از دستگاه تابش می کند و آنقدر ضعیف است که حتی نمی تواند یک میلی لیتر آب را بالاتر از دمای اتاق گرم کند.

اما بر اساس قانون مربع معکوس، شدت تابش موج خطی مستقیماً معکوس با فاصله تا منبع است. یعنی هر چه منبع تشعشع دورتر باشد، انرژی کمتری به شما خواهد رسید.

آیا تشعشعات وای فای خطرناک است یا خیر؟

آیا وای فای واقعا خطرناک است؟

لازم به ذکر است که با وجود مطالعات فراوان، هنوز پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد; بسیاری از مطالعات این ادعا را تایید می کنند که وای فای هیچ تاثیری بر سلامتی ندارد و برخی مطالعات نیز چنین ادعاهایی را رد می کنند.

در حالی که نرخ کلی مرگ و میر ناشی از سرطان به طور پیوسته در طول زمان افزایش یافته است، بعید به نظر می‌رسد که انواع سرطان‌هایی که برخی از آن‌ها را با Wi-Fi (از جمله تومورهای مغزی) مرتبط می‌کنند، نسبت به نرخ کلی سرطان افزایش داده باشد. در مطالعات اخیر، مشخص شده است که تابش الکترومغناطیسی با فرکانس بالا، از جمله اشعه ماوراء بنفش خورشید، می تواند رشد تومورها و سرطان را افزایش دهد.

محققان حداقل از دهه 1950، زمانی که نگرانی هایی در مورد قرار گرفتن پرسنل نیروی دریایی در معرض رادارهای قدرتمند کشتی وجود داشت، امواج رادیویی و سلامت انسان را مطالعه کردند.

یکی از جامع ترین مطالعات توسط جان مولدر، استاد بازنشسته انکولوژی تشعشع در کالج پزشکی ویسکانسین انجام شد. در سال 2013، او تحقیقات مربوط به سلامت Wi-Fi را بررسی کرد و اشاره کرد که روترهای Wi-Fi داده ها را از طریق امواج رادیویی، نوعی تابش الکترومغناطیسی، ارسال و دریافت می کنند. درست مانند آنچه در تلفن های همراه استفاده می شود.

آیا تشعشعات وای فای خطرناک است یا خیر؟

مولدر در مصاحبه ای در سال 2018 توضیح داد که نوع تشعشعات مرتبط با وای فای برای 50 تا 60 سال موضوع تحقیق بوده است.

کنت فاستر، استاد مهندسی زیستی در دانشگاه پنسیلوانیا نیز اشاره کرد که سطوح بسیار بالای تشعشعات الکترومغناطیسی (EM) می تواند به افراد آسیب برساند. وی تصریح کرد: دستورالعمل های ایمنی برای تمامی دستگاه های الکترونیکی که تابش الکترومغناطیسی تولید می کنند اعم از تلفن و مایکروویو بر اساس دانش فعلی از شدت و خطرات امواج رادیویی تدوین شده است.

فاستر و مولدر و اکثر کارشناسان معتقدند که میزان تشعشع روتر وای فای صدها برابر کمتر از دستورالعمل های ایمنی ذکر شده است. بنابراین، میزان تشعشع از یک روتر Wi-Fi بسیار کمتر از محدودیت های محافظه کارانه تر اعمال شده توسط محدودیت های امنیتی است.

لطفاً همچنین توجه داشته باشید که دستگاه‌های Wi-Fi دائماً تشعشعات EM را پمپ نمی‌کنند و فقط هنگام ارسال و دریافت داده فعال هستند و دوره فعال آن تا 0.1٪ از دوره عملیاتی است.

خطرات احتمالی وای فای برای سلامتی

البته برخی از مطالعات علمی به اثرات مضر وای فای بر بدن انسان پرداخته اند. افزایش تولید رادیکال های آزاد باعث استرس اکسیداتیو می شود و این امر احتمال آسیب اکسیداتیو به ماکرومولکول های سلولی مانند پروتئین ها، لیپیدها و DNA را افزایش می دهد.

بر اساس گزارشی از یک وب سایت خبری پزشکی که در سال 2020 منتشر شد، برخی از مطالعات بر روی اثرات سیگنال های WiFi 2.45 گیگاهرتز بر سلامت انسان و حیوانات نشان داده است که تشعشعات الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی ساطع شده از دستگاه های WiFi می تواند بر میزان، تحرک و یکپارچگی DNA اسپرم تأثیر بگذارد. و حتی کاهش سطح تستوسترون، افزایش مرگ سلولی و آسیب DNA در مردان که ناشی از افزایش دما و سطح استرس اکسیداتیو در بیضه است.

در این مطالعات اشاره شده است که قرار گرفتن در معرض Wi-Fi باعث کاهش تولید و ترشح استروژن و پروژسترون در زنان و کاهش کارایی باروری و اختلالات باروری می شود. علاوه بر این، وای فای می تواند باعث جهش های کروموزومی شود که یکی از دلایل سقط جنین است.

مطالعات حیوانی بر روی تأثیرات وای فای بر فعالیت مغز نشان داده است که قرار گرفتن در معرض استرس و تشعشعات وای فای، اگرچه باعث رفتارهای اضطرابی می شود، اما بر توانایی یادگیری فضایی یا حافظه تأثیر نمی گذارد. تغییرات بیوشیمیایی مانند افزایش استرس اکسیداتیو در قشر مغز و افزایش فعالیت استیل کولین استراز در مغز حیوانات مشاهده شده است.

در انسان، قرار گرفتن بیش از حد در معرض Wi-Fi با اختلالات یادگیری و حافظه، خواب ضعیف و خستگی مرتبط با کاهش ترشح ملاتونین و افزایش ترشح نوراپی نفرین در طول شب همراه است. اگرچه استفاده از صفحه نمایش نیز با این تغییرات همراه است.

در کودکان خردسال، تشعشعات الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی ساطع شده از تلفن های همراه و بی سیم هیچ گونه مشکل عاطفی یا رفتاری ایجاد نمی کند.

با وجود برخی مطالعات اولیه در مورد اثرات بالقوه مضر قرار گرفتن در معرض وای فای، هنوز برای نتیجه گیری در مورد خطرات احتمالی آن زود است. زیرا شدت سیگنال مورد استفاده در مطالعات به طور قابل توجهی بالاتر از سطوح واقعی قرار گرفتن در معرض محیطی است.

در مقاله دیگری که توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی pmc.ncbi منتشر شد، در مورد تأثیر تشعشعات الکترومغناطیسی از یک روتر Wi-Fi بر غده تیروئید یک موش صحرایی نر بالغ خواندیم. این مقاله به این نکته اشاره می کند که پرتوهای الکترومغناطیسی (EMR) احتمالاً اندام های مختلف از جمله غدد درون ریز را تحت تأثیر قرار می دهد و اشاره می کند که تابش Wi-Fi تأثیر جدی بر مورفولوژی و فعالیت غده تیروئید دارد.

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده همچنین در مقاله ای یادآور شد که انسان ها در ابر ثابتی از سیگنال های بی سیم از وای فای به تلفن های همراه و شبکه های دیگر هستند و این دستگاه ها از انرژی RF که نوعی تشعشع غیر یونیزه است برای ارسال استفاده می کنند. و دریافت اطلاعات

در توضیح دقیق‌تر می‌خوانیم که اگرچه تشعشعات غیریونیزان آنقدر قوی نیستند که مستقیماً بر ساختار اتم‌ها تأثیر بگذارند یا به DNA آسیب برسانند، اما باعث ارتعاش اتم‌ها و در نتیجه گرم کردن آنها می‌شوند. انرژی RF بسیار قوی، مانند فرستنده‌های رادار، خطرناک است و می‌تواند باعث صدمات جدی مانند سوختگی شدید شود، که فقط در نزدیکی تجهیزات بزرگ و قدرتمند مانند فرستنده‌های تجاری دوربرد نصب شده روی دکل‌های ارتباطی یافت می‌شود. مورد با وای فای

آیا تشعشعات وای فای خطرناک است یا خیر؟

وای فای هیچ خطری وجود ندارد!

در همین حال، مقاله منتشر شده در وب سایت رسمی دولت کانادا اطلاعات کاملا متفاوتی به ما داد. این مقاله خاطرنشان می‌کند که قرار گرفتن در معرض RF از دستگاه‌های Wi-Fi در خانه، مدارس یا سایر مناطق در دسترس هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

این دستگاه‌ها استانداردهایی را رعایت می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که از محدودیت‌های قرار گرفتن در معرض میدان‌های الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی تجاوز نمی‌کنند. میزان EMF فرکانس رادیویی ساطع شده توسط Wi-Fi که توسط بدن شما جذب می شود به موارد زیر بستگی دارد:

  • قدرت سیگنال
  • چقدر به دستگاه دارای Wi-Fi نزدیک هستید

اندازه‌گیری سطوح EMF فرکانس رادیویی از چندین منبع Wi-Fi و دستگاه‌های دارای قابلیت Wi-Fi که به طور همزمان در یک اتاق کار می‌کنند، بسیار کمتر از محدودیت‌های قرار گرفتن در معرض کد ایمنی 6 برای انسان بود دستگاه های وای فای برای سلامتی مضر نیستند.

آیا تشعشعات وای فای خطرناک است یا خیر؟

این نتایج به‌دست‌آمده توسط Health Canada با یافته‌های سازمان‌های بزرگ مانند سازمان بهداشت جهانی، آژانس امنیت سلامت بریتانیا، مؤسسه مهندسین برق و الکترونیک و کمیسیون بین‌المللی حفاظت در برابر تشعشعات غیریونیزان مطابقت دارد.

در نهایت، می توان نتیجه گرفت که مطالعات تا به امروز رابطه قطعی بین استفاده از تلفن همراه و اثرات رادیوژنیک بر سلامتی مانند سرطان ایجاد نکرده اند و تنها شواهد محدودی از مطالعات بر روی بدن انسان، مطالعات جمعیتی و حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد که این رابطه وجود دارد. بین استفاده از تلفن همراه و سرطان

با این حال، این مشاهدات قطعی نیستند و محدودیت‌های متعدد این مطالعات، از جمله مسائل تکرارپذیری، ما را از نتیجه‌گیری یک اثر علی باز می‌دارد. بنابراین، دانشمندان به بررسی اثرات قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تشعشعات Wi-Fi ادامه می دهند.

منابع: مهندسی جالب ، پزشکی-اخبار ، pmc.ncbi، هه، خط سلامت

58321

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=412214

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.