افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
3

آیا تراکتورهای موجود مسئول بهره وری محصولات کشاورزی هستند؟ – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 142342
آیا تراکتورهای موجود مسئول بهره وری محصولات کشاورزی هستند؟  – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، طبق بررسی های انجام شده به ازای هر 10 هکتار یک تراکتور نیاز است و به گفته برخی کارشناسان نه تنها کمبود تراکتور نداریم بلکه این میزان بیش از نیاز زمین زیر کشت است. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ کریم ذوالفقاری رئیس مرکز مکانیزاسیون و توسعه صنایع کشاورزی وزارت […]

به گزارش خبرگزاری مهر، طبق بررسی های انجام شده به ازای هر 10 هکتار یک تراکتور نیاز است و به گفته برخی کارشناسان نه تنها کمبود تراکتور نداریم بلکه این میزان بیش از نیاز زمین زیر کشت است. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ کریم ذوالفقاری رئیس مرکز مکانیزاسیون و توسعه صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص در برنامه کمک خلبان هفتم گفت: ما قبول نداریم که هر کشاورز حتی یک هکتار زمین داشته باشد تراکتور داشته باشد و این بر اساس بهره وری نیست، علاوه بر این منطقی نیست.

و افزود: میانگین کارکرد یک تراکتور بین 800 تا 1200 ساعت در سال در نظر گرفته می شود. قطعا ساعات کار 620 هزار تراکتور در کشور؛ این یک عدد نیست. دلیل این امر چند عامل است; یکی از عوامل آن اجتماعی و دیگری فرسودگی است.

وی ادامه داد: اگر عمر تراکتور یا سال ساخت تراکتور در کشور را کمتر از 10 سال در نظر بگیریم، سالانه 1000 ساعت کار از آن انتظار داریم. وقتی حدود 55 درصد از کل تراکتورهای ما بیش از 13 سال عمر دارند و اکثر تراکتورهای موجود بیش از 20 سال عمر دارند، دیگر نمی توان 1000 ساعت کار کرد.

وی تصریح کرد: دومین نکته ای که کمتر به آن توجه می شود ساختار متفاوت کشاورزی و روستایی کشورمان نسبت به دنیاست. زمین های کشاورزی و کشاورزان ما تکه تکه است و عوامل زیادی داریم که یکی از آنها قانون ارث است. بنابراین تراکتور با زندگی اجتماعی کشاورز و روستایی در هم آمیخته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی یادآور شد: 10 یا 15 سال پیش بیشتر کار کشاورزان روستا توسط چهارپا انجام می شد. اما در حال حاضر در روستا بیشتر کار یک روستایی با تراکتور انجام می شود و زندگی یک روستایی بدون داشتن تراکتور شخصی در روستا تقریباً بسیار دشوار است.

ذوالفقاری با بیان اینکه در حال حاضر نیاز تراکتوری کشور با وجود همه مخالفت ها و توافقات باید متعادل شود، گفت: سالانه حدود 25 هزار تراکتور در کشور تولید می شود که بخشی از آن صادر می شود. من همیشه با این صادرات مخالف بوده ام چرا که تراکتور نباید صادر شود در حالی که در داخل کشور کمبود داریم. علاوه بر اینکه در مدل های مختلف بین 300 تا 350 میلیون تومان اختلاف قیمت بین قیمت کارخانه و بازار وجود دارد، این نشان دهنده تشنگی و نیازمندی بازار است و این عطش بازار برای امروز نیست. و دیروز؛ بلکه تقاضای انباشته ای است که امروزه خود را نشان می دهد.

وی ادامه می دهد: خوشبختانه در حوزه تقاضا برای تراکتورهای باغی و سبک، عرضه و تقاضا در یک سطح است و انتظار تولید بیشتر این مدل ها را نداریم. بازار در برخی از مدل ها آرام است و برخی از مدل ها ممکن است قیمت کارخانه ای داشته باشند. برخی از مدل ها مانند تراکتورهای کشاورزی پرقدرت در کشور تقاضای بالایی دارند.

این مقام دولتی با اشاره به وضعیت توزیع تراکتور گفت: وزارت جهاد کشاورزی از سال 1398 عملاً هیچ دخالتی در توزیع تراکتور نداشته است، شرکت تراکتورسازی نیز مانند سایر شرکت های خودروسازی سامانه ای ایجاد کرده است که در آن سوابق کشاورزان ثبت می شود.

وی گفت: قطعا تقاضای سرکوب شده ای وجود دارد که با اختلاف قیمت فاحش قیمت کارخانه و بازار مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: منکر این نیستم که بخشی از این دعوا انتفاعی است; اما به نظر من مشکل اصلی این است که باید میزان عرضه را افزایش داد تا بازار آرام شود.

تراکتورهای فرسوده و سطح سوخت بالا.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی مصرف سوخت بالای تراکتورهای فرسوده را برشمرد و گفت: کشاورز که تراکتور مدل رومانیایی ساخت دهه 60 دارد، اگر ساختار دولتی شرایطی را برای او فراهم می کرد. به او اجازه دهید تراکتور را ارتقا دهد. قطعا مصرف سوخت این حجم از تراکتورهای فرسوده به دولت متضرر نشد چرا که یک تراکتور فرسوده به طور متوسط ​​در ساعت 3.5 لیتر سوخت مصرف می کند که این مصرف سوخت آسیب جدی به دولت وارد می کند. ; اما برای کشاورز، این یک آسیب جزئی است که به راحتی می توان از آن چشم پوشی کرد.

وی تصریح کرد: باید شرایطی ایجاد شود که کشاورز ترغیب شود تراکتور فرسوده را با همان حداقل اسب بخار جایگزین کند.

وی افزود: هر ساله از سال 1386 مرکز توسعه مکانیزاسیون و وزارت جهاد کشاورزی بر اساس آخرین به روز رسانی دو ماه اخیر در مورد کمباین و تراکتور، اعتبارات لازم در سال را در برنامه ای پیشنهاد می کنند. صرف نظر از منابع اعتباری، میزان عرضه و تقاضای تراکتور در بازار برای جایگزینی ماشین آلات فرسوده کافی نیست.

آمار تراکتور استفاده شده

رئیس مرکز مکانیزاسیون و توسعه صنایع کشاورزی در خصوص آمار تراکتورهای فرسوده در کشور گفت: در کشور 300 هزار تراکتور فرسوده بیش از 13 سال عمر دارند. هر سال به این تعداد اضافه می شود. طی یک برنامه پنج ساله، این ماشین های فرسوده باید بازنشسته و جایگزین شوند تا عواقب شدید تحمیل شده بر اقتصاد جبران شود. از این نظر سالانه تنها به 60 هزار تراکتور برای جایگزینی تراکتورهای فرسوده نیاز است.

اما و اگرهای یک تعامل

ذوالفقاری در ادامه سخنان خود درباره چالش های اسقاط ماشین آلات فرسوده و نوسازی پارک ماشین های کشاورزی گفت: اگر دولت مواردی مانند مشوق ها، وام های ارزان قیمت و اسقاط سازه ها را ایجاد کند و این جایگزینی شروع شود، سالانه به 60 هزار دستگاه نیز نیاز خواهیم داشت. مطالبات جدید بارها به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.

وی ادامه داد: ارائه تسهیلات بخشی از معامله با تراکتورسازی کشور است و بحث اسقاط موضوع مهمی است. در این بخش پیشنهاداتی وجود دارد که باید مورد بررسی و تایید قرار گیرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی در پایان اعلام کرد: امسال برای اولین بار طرح تعویض کمباین در پنج استان آغاز شد. به عنوان یک طرح آزمایشی، 50 میلیارد توکن اعتبار مربوطه تخصیص یافته و کمباین ها به کشاورزان تحویل داده شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=142342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.